צה"ל חסם בצהריים (יום ג') כמה אתרים וצירים שסמוכים לגדר המערכת ברצועת עזה בעקבות הערכת מצב. כך מסר דובר צה"ל באופן חריג, אחרי תקופה שקטה יחסית בגזרה. אחרי שעתיים וחצי הוסרו המחסומים.
2 צפייה בגלריה
מחסום "חץ שחור" בעוטף עזה
מחסום "חץ שחור" בעוטף עזה
מחסום באנדרטת "חץ שחור"
(צילום: רועי עידן)
2 צפייה בגלריה
מחסום "גבעת הסוס" מול שדרות
מחסום "גבעת הסוס" מול שדרות
מחסום מול שדרות
(צילום: בראל אפרים)
מדובר צה"ל נמסר כי "הכניסה לאתרים אנדרטת החץ השחור, גבעת הפעמונים על שם אסף סיבוני, גבעת נזמית, גן הנופלים וגבעת הפרש הבודד - תיחסם. אין הנחיות מיוחדות לעורף ביישובים הסמוכים לגדר הרצועה". אחרי שעתיים וחצי נמסר כי "הוחלט על פתיחתם של הצירים והאתרים הסמוכים לגדר המערכת ברצועת עזה שנחסמו מוקדם יותר היום. העורף ביישובים בשגרה מלאה".
סגירת האתרים וקטעי הכבישים, יש לציין, נבעו יותר מהערכת מצב כללית - ופחות מהתרעה קונקרטית לפיגוע נ"ט או צליפה. באתרים שנסגרו לתנועה יש בעיקר חיילים, ולכן צה"ל אפשר המשך שגרה מלאה לאזרחים בעוטף, לרבות לחקלאים שהמשיכו לעבוד כרגיל עד לקרבת גדר הגבול. ההחלטה התקבלה על רקע המו"מ להסדרה עם חמאס ודרישת הארגון לקבל את מלוא המענק הקטארי - דרישה שלפי שעה לא מתקבלת.
ההחלטה, כאמור, התקבלה דווקא בזמן של שקט יחסי בגזרה. אתמול בצהריים נשמעה אמנם אזעקת צבע אדום בשדרות ובמועצות חוף אשקלון ושער הנגב, אך בהמשך נמסר מצה"ל שמדובר היה בהתרעת שווא. למעשה, הירי האחרון מרצועת עזה לישראל אירע לפני יותר מחודש - ב-13 בספטמבר - ומאז נשמר שקט יחסי בגזרה.
ב-30 בספטמבר, עם זאת, נורה למוות פלסטיני שהתקרב לגבול הרצועה - ובעזה טענו שהוא נורה בראשו בעת שצד ציפורים. מצה"ל נמסר כי התצפיות זיהו שלושה חשודים שהתקרבו לגדר המערכת, ואחד מהם זוהה חופר בקרקע כשהוא נושא תיק חשוד. בעקבות הזיהוי, כוחות צה"ל ירו לעברו.