הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי שיגר היום (שלישי) דף קרבי למפקדי צה"ל, שבו התייחס לתחקירים שיחלו בקרוב על 7 באוקטובר והלחימה מאז, והדגיש את הערכים הנדרשים בלחימה: "אנו נוהגים כבני אדם ושומרים, בניגוד לאויבינו, על צלם אנוש. איננו במסע הרג, נקמה או רצח עם. באנו לנצח ולהכריע אויב אכזר, הראוי להפסד מר".
הלוי הוסיף כי "עלינו להקפיד שלא להפעיל כוח היכן שלא נדרש, להבחין בין מחבל לשאינו, לא לקחת דבר שאינו שלנו – מזכרת או פריט אמל"ח – ולא לצלם סרטוני נקמה".
3 צפייה בגלריה
 הרמטכ"ל הרצי הלוי בהערכת מצב בגבול הצפוני
 הרמטכ"ל הרצי הלוי בהערכת מצב בגבול הצפוני
הרמטכ"ל: "בניגוד לאויבינו - שומרים על צלם אנוש"
(צילום: דובר צה"ל)
כמו כן, הוא התייחס לתחקירים ברמת החילות, הפיקודים והזרועות שצה"ל יחל לבצע בימים הקרובים. "בקרוב נתחיל בתהליך תחקור אירועי 7 באוקטובר ומה שהוביל אליהם, למרות היותנו עדיין במלחמה", כתב. "בשם הלמידה מוטלת עלינו החובה לתחקר - זהו הכרח ולא פריבילגיה. רק כך נוכל להבין באיזה אופן יכולנו לפעול ובאיזה אופן נפעל בעתיד כדי להגן טוב יותר על אזרחי ישראל.
"כל יחידה וכל כוח יתחקרו את הקרבות ואת האירועים שבהם השתתפו, ובמעלה שרשרת הפיקוד נתחקר קומה מעל קומה". הרמטכ"ל פירט: "צה"לית נתחקר בשלב זה את אירועי הפתיחה, אך יחידה שנמצאת בפסק זמן מהלחימה מחויבת לתחקר גם את האירועים שלאחריהם – בשם הלמידה ומניעת אובדן הידע. אני סומך את ידי על יכולתו של צה"ל לערוך תחקיר אמיתי ונוקב. פעלו ראשית לבניית בסיס עובדתי משותף לתחקיר, ולאחר מכן עברו לחשוב ולנסח את המסקנות ואת הלקחים. את התחקירים נבצע לאור חמישה ערכים מובילים: אמת, ענייניות, שקיפות, אחריות ורעות".
בפתח דבריו ציין הלוי כי "אנחנו נלחמים זה ארבעה חודשים, ודרך ארוכה עוד לפנינו. המלחמה משנה את פניה. מהתחלה קשה וכואבת להתאוששות מהירה ונחושה, שהובילה להתקפה אשר תוצאותיה ניכרות. פעולותינו משתנות ומותאמות לשלבי המלחמה השונים ולמשך המערכה. אתם המפקדים מובילים את התמרון בתנאים קשים ובסיכון גבוה. נמשיך לפרק את חמאס ולעשות הכול כדי להחזיר את החטופים מעזה ואת תושבי הדרום והצפון לבתיהם בביטחון.
"אני כותב לכם את שהייתי כותב לעצמי בפנקס לו הייתי כעת מג"ד או מח"ט: מלחמה ארוכה וצודקת - כל מהלך הוא חשוב מאוד, כל הישג מקומי הוא חלק ממימוש מטרות המלחמה – עשו זאת בנחישות ובמקצועיות. פשיטות - התחלנו לפעול בצורת קרב פשיטה, כדי להגביר את האפקטיביות ביחס לשטח ומול האילוצים. בקרב מסוג זה טמונות הזדמנויות רבות – התחבולה, ההפתעה והמיקוד ביתרונות היחסיים.
3 צפייה בגלריה
דף קרבי מספר 4 של הרמטכ"ל רא"ל הרצי הלוי
דף קרבי מספר 4 של הרמטכ"ל רא"ל הרצי הלוי
איגרת הרמטכ"ל למפקדים
(צילום: דובר צה"ל)
3 צפייה בגלריה
דף קרבי מספר 4 של הרמטכ"ל רא"ל הרצי הלוי
דף קרבי מספר 4 של הרמטכ"ל רא"ל הרצי הלוי
"זכרו את מחויבותנו לאלה שנפגעו בגוף ובנפש"
(צילום: דובר צה"ל)
"חוסן ולכידות המסגרת – בתום ארבעה חודשי לחימה הגיעה העת לעסוק בנפקדים ולהחזיר אותם למעגל הלחימה. לצד זאת, עלינו לזכור שעקב המלחמה ונקודת הפתיחה, שהיו בה אירועים קשים, משרתים רבים עשויים לחוש מצוקה וחרדה. הביאו את אנשיכם לשיחה פתוחה וכנה, עזרו להם להעמיק את חוסנם והיעזרו בגורמי מקצוע. זה המעשה הפיקודי ההכרחי. זכרו את מחויבותנו למי שנפגע בגוף ובנפש, הנמצאים בעיצומו של מסע השיקום וחזרה לחיי מעשה ומשמעות.
"משפחות שכולות – איבדנו מטובי בנינו ובנותינו באירועי הפתיחה ובלחימה שאחריה. הקשר עם המשפחות השכולות חשוב היום ולשנים רבות קדימה. הקפידו להגיע אליהן בכל עת שתוכלו. אם יעלה בידיכם, גם שיחת טלפון בהפוגה בקרב – חשיבותה רבה. חלק מהביקורים עשויים להיות מורכבים, ועלינו להכיל את דברי הביקורת ולהמשיך להגיע בהתמדה".
לסיכום, הלוי ציין: "נכונו לנו אתגרים משמעותיים ולחימה ממושכת – בצפון, במרכז ובדרום. זו מלחמה על הבית. הנחישות והמקצועיות שלנו בכל גזרה ומול כל אויב הן שיבהירו למבקשי רעתנו את המחיר הכרוך בהתקפה על מדינת ישראל. זכרו: הרוח תביא את הניצחון, המקצועיות תקבע את התוצאה".