5 צפייה בגלריה
כוחות משטרה שעות לפני לווית העיתונאית
כוחות משטרה שעות לפני לווית העיתונאית
הנתונים מצביעים על "הגירה שלילית" מהמשטרה. ארכיון
(צילום: AFP)
זינוק במספר השוטרים המתפטרים בשל השכר הנמוך לצד העבודה השוחקת: מנתונים שהגיעו לידי "ידיעות אחרונות" ו-ynet, עולה כי רק מאז חתימת הסכם השכר עם האוצר, התפטרו מהמשטרה 101 שוטרים – כולם בחודש מאי האחרון. מדובר במספר שיא, והמצב רק צפוי להחריף.
71% מהשוטרים התפטרו בשל שכרם הנמוך, והמפכ"ל יעקב שבתאי נאבק מול פקידי האוצר במטרה להעלות את השכר ולשפר את תנאי עבודתם. ח"כ מירב בן ארי (יש עתיד), יו"ר הוועדה לביטחון פנים בכנסת, קיבלה אף היא את הדוח והביעה דאגה נוכח המצב. בכיר אמר כי "התפטרות של למעלה מ-100 שוטרים בחודש היא כמו תחנת משטרה שלמה שנסגרת".
הנתונים מצביעים על "הגירה שלילית" מהמשטרה. כלומר, מספר המתפטרים עולה באופן עקבי מול המתגייסים. מתחילת השנה ועד חודש מאי התפטרו במחוז הדרום 90 שוטרים וגויסו 78. במחוז חוף התפטרו 85 וגויסו 50. במחוז המרכז במשטרה המצב חמור עוד יותר: 116 שוטרים התפטרו לעומת 61 גיוסים חדשים בלבד. במחוז הצפון, שעסוק רבות במלחמה בפשיעה בחברה הערבית, התפטרו 78 וגויסו רק 47. במחוז תל אביב התפטרו 108 שוטרים לעומת 58 שהתגייסו. את אגף התנועה, שאחראי בין היתר על המלחמה בקטל בדרכים, עזבו 40 שוטרים מול 17 שהצטרפו.
5 צפייה בגלריה
תלושי שכר של שלושה שוטרי סיור מתחילים
תלושי שכר של שלושה שוטרי סיור מתחילים
כ-6,500 שקל נטו בחודש. תלוש שכר של שוטר מתחיל
עוד עולה מהנתונים שהעבירה המשטרה לח"כ בן ארי כי הצפי הוא שעד סוף שנת 2022 צפויים להתפטר כ-1,000 שוטרים. המשבר היה קיים גם אשתקד: בינואר 2021 התפטרו 35 שוטרים. עם זאת, בינואר השנה מספר המתפטרים עלה ל-81. במאי אשתקד, החודש שבו פרצו מהומות שומר חומות, נטשו את המשטרה 39 שוטרים. במשטרה אומרים שאם האוצר לא ישנה באופן מיידי את מתווה השכר, המצב רק יחמיר עם הזמן.
5 צפייה בגלריה
מירב בן ארי
מירב בן ארי
"אם באוצר לא יבינו את חומרת המצב, הם יישארו עם כסף אבל בלי שוטרים". בן ארי
(צילום: דני שם טוב/דוברות הכנסת)
לידי "ידיעות אחרונות" ו-ynet הגיעו שלושה תלושי שכר של שוטרי סיור מתחילים, שהתגייסו לאחרונה מתוך תחושת שליחות. כל אחד מהם מרוויח 6,700 שקלים נטו בחודש בלבד. "התגייסתי מתוך שליחות גדולה, אבל עם שכר כזה לא אוכל להחזיק מעמד לאורך זמן", אמר אחד מהם. "אני נשוי עם ילדים שאני צריך לפרנס, וקשה מאוד לעמוד בהתחייבויות הכספיות. שלא לדבר על העבודה השוחקת של השוטר". לדבריו, הוא שוקל לסיים את דרכו במשטרה.
ח"כ בן ארי חיזקה את הדברים ואמרה כי "שכר השוטרים חייב לעלות – אין הלימה בינו לבין שעות העבודה, השבתות, החגים והכוננות המתמדת. אם באוצר לא יבינו את חומרת המצב, הם יישארו עם כסף בקופה אבל בלי שוטרים. אין לנו משטרה אחרת".