בליכוד ממשיכים לתקוף חזיתית את יו"ר ימינה השרה איילת שקד. "מי שחושב ששקד איתנו כנראה שהזיכרון שלו קצר. שקד הוכיחה שהיא פעלה נגד המחנה שממנו צמחה, ואני מאמין שהציבור בישראל ומצביעי הימין בפרט יזהו את הבלוף של השנה האחרונה", אמר הבוקר (ראשון) ח"כ גדי יברקן בריאיון באולפן ynet.
שרת הפנים, שהפכה ליו"ר מפלגתה לאחר פרישתו של נפתלי בנט מתפקיד ראש הממשלה, הכריזה אמש בפייסבוק שהיא מתכוונת "לרוץ עד הסוף" בבחירות לכנסת ה-25. בהתייחסה למתקפה עליה, בין היתר מכיוון הליכוד, ציינה שקד: "אני יודעת שבזמן שהשקרים ותרבות הפייק משתלטים על השיח, האמת והדברים הטובים שעשינו לא מספיק מגיעים לקהל. אני בטוחה שכאשר אדי הרעל והדה-לגיטימציה של השנה האחרונה יתאדו, לאנשים תהיה את התבונה להסתכל על העובדות".
3 צפייה בגלריה
יו"ר הליכוד נתניהו ויו"ר ימינה שקד
יו"ר הליכוד נתניהו ויו"ר ימינה שקד
יו"ר הליכוד נתניהו ויו"ר ימינה שקד
(צילום: יואב דודקביץ', דנה קופל)
"מצביעי הימין כבר אמרו שהם לא רוצים אותם (את ימינה) בכנסת, ולכן אנחנו בבחירות השנה", ציין הבוקר ח"כ יברקן. "מי שהקים את הממשלה הנוראה הזו, ואנחנו שנה אחרי, זו איילת שקד. אני מקווה מאוד שכל מי שבמחנה הלאומי ייתן לליכוד כמה שיותר מנדטים כי אנחנו צריכים מפלגת שלטון חזקה. אם הציבור הימני-ליכודי ייצא להצביע - נעבור גם את 61 המנדטים".
מה ההבדל בין סילמן שקיבלתם בזרועות הפתוחות לבין שקד? "איילת שקד יכלה להפיל את הממשלה הזו, ועובדה שבחרה שלא. זה ההבדל הגדול. סילמן הבינה שלא מדובר בה באופן אישי אלא במחנה שלם, ולכן היא עשתה מהלך בזמן שאיילת שקד נלחמה בסילמן כדי שלא תעשה את המהלך הזה. היא עדיין שרת הפנים בממשלת לפיד, אז איך היא יכולה לטעון שהיא הולכת לימין? תתפטרי".
אז היא רצה כדי לתת ללפיד ממשלה? היא קפצה מעל כל גדר אפשרית כדי לנסות להקים ממשלה חלופית עכשיו. "היא עשתה את זה כדי להציל את עצמה כי היא יודעת שאם היא תלך לבחירות - היא תתרסק".
היא ניסתה לעזור לכם עם הקמת ממשלה. גם אם בנט היה מביא את כל מצביעיו - לא הייתם יכולים להקים ממשלה. "זה לא משנה כמה תנסו לחזור על זה. בנט רקם את הממשלה בזמן מערכת הבחירות. אם בנט היה מגיע - היו 61".
3 צפייה בגלריה
תמונה של גדי יברקן
תמונה של גדי יברקן
"אם בנט היה מגיע - היו 61". ח"כ יברקן
(צילום: ענר גרין)
3 צפייה בגלריה
מוסי רז בריאיון באולפן
מוסי רז בריאיון באולפן
"אנו רוצים חיבור של שמאל גדול". ח"כ רז
(צילום: הדר יואביאן)
ח"כ מוסי רז ממרצ התייחס במשדר לאמירות שלפיהן מפלגתו עלולה שלא לעבור את אחוז החסימה. לדבריו, "המצב שלנו יותר טוב מבפעם שעברה. בכל ערוצי הטלוויזיה עברנו את אחוז החסימה בסקרים האחרונים. אנחנו לא רוצים חיבור בגלל מצב לא טוב ואני לא מזלזל בסקרים, גם בסקר שאומר שלא נעבור ובוודאי באלו שאומרים שכן נעבור. אנו רוצים חיבור של שמאל גדול, אנחנו באים לבחירות האלה עם המון הישגים בשלושה משרדים חשובים".
יאיר גולן קורא תיגר על ניצן הורוביץ. "הדברים האלה מאוד ברורים - יהיו פריימריז, ישתתפו בהם עשרות אלפי חברים ויהיה יותר ממועמד אחד. הייתי רוצה את זהבה גלאון, אני לא רואה שהיא מתמודדת כרגע. תהיה התמודדות ומי שייראה לחברי מרצ הוא זה שייבחר. אנחנו נתחזק מכל אחד שייבחר, כי זה ישקף את מה שרוצים אנשי מרצ. אני עוד לא יודע למי להצביע לראשות המפלגה כי אני לא יודע מי כל המועמדים".
אתה חושב שעושים להורוביץ עוול? "עושים לו עוול, אבל הכול אפשרי. ברגע שאדע מי המועמדים והמועמדות - יכול להיות שאצטרך לשבת איתם על מנת לקבל החלטה. אצביע למי שהכי תואם את הדרך שלי - דרך של זכויות אדם, הגנה על נשים ולהט"בים, קידום הסביבה, צדק חברתי וסביבתי, סיום הכיבוש, מאבק לשלום".

בסוף השבוע פרסם יו"ר הציונות הדתית ח"כ בצלאל סמוטריץ' איגרת, שבה ציין בין היתר כי "במהלך השנה הזו היו לי התבטאויות לא נכונות, שניתן היה להימנע מהן מבלי לפגוע בתוכן הנוקב של הדברים".
ח"כ שמחה רוטמן ממפלגתו של סמוטריץ', אמר בהתייחס לאיגרת כי "להרבה אנשים, כולל לח"כ סמוטריץ', הייתה בשנה האחרונה תחושה מאוד קשה, גם תרמית שחלקים מהימין לקחו קולות לשמאל, גם עם העובדה שלראשונה הוקמה ממשלה עם תומכי טרור. הרבה נזקים. התחושה הקשה הזו הייתה גם אמיתית וגם הכרחית".
סמוטריץ' בעצם אומר שהוא היה חייב להגיד דברים נוראיים על הממשלה כדי לעשות לה דה-לגיטימציה, גם דברי שקר. "אתה לא מדייק במקרה הזה, ואני אומר את זה בעדינות".
ועל זה שאמר "כל מי ששותף לממשלה הזו - אסור להכניס אותו לבית הכנסת". זה דבר שאתם מתחרטים עליו? "התייחסתי לאמירה הזו בזמן אמת ואני חושב שגם הוא. אני חושב שכל העיסוק במה שקרה בשנה האחרונה, מה שסמוטריץ' עשה באיגרת שלו - זה דבר נכון. הוא אומר שהשנה האחרונה הייתה קשה. כשיש חיתוך בבשר החי, סכנה קיומית להמשך קיומה של המדינה. כך הוא רואה וכך אני רואה את זה ואני חושב שרבים מאיתנו ראו שהקמת ממשלה עם תומכי טרור היא סכנה קיומית להמשך קיומה של ישראל. במצב כזה אתה צועק".
זה לא מה שהוא אמר. הוא אמר במפורש שהוא מצטער. כאילו "שיקרתי כי הייתי חייב לעשות דה-לגיטימציה". "לא. על ההתבטאות שלו בנוגע לבתי הכנסת, אני חושב שבזמן אמת הוא אמר שהאמירה יצאה חריפה יותר ממה שהוא התכוון. אבל זו לא אמירת שקר, זו אמירה שלא מדויקת בביקורת שלה ולא חדה. כשהבית בוער אתה לא מדבר בנימוס על איך מפנים אותו. אחרי שכיבית את השריפה והממשלה הרעה נפלה ורוצים לדבר על איך בונים ומשקמים את ישראל מהשנה האיומה שעברה עלינו, הגיע הזמן גם להגיד שכל מה שהיה חריף מדי ופגע, אז צריך להתנצל".
איילת שקד אומרת שהיא רצה עד הסוף והקמפיין שלה מתכוון להתמקד בכל הפייק ניוז שפורסם נגדה בשנה האחרונה, כנראה כולל דברים שגם אתם אמרתם עליה. היא תרוץ עד הסוף? "חשוב מאוד שאיילת שקד תעשה קמפיין שמתמקד במאבק בפייק ניוז, אני מציע שתתמקד בכך שבשום פנים ואופן אנחנו לא נעמיד את לפיד כראש הממשלה. אם היא תמקד את הקמפיין שלה בפייק ניוז הזה, יהיה ברור ועונה על השאלה שלך אם היא רצה עד הסוף".
אז אתה לא מאמין לשום מילה שלה והיא עדיין שבויה של לפיד? "לפיד במקרה הטוב. כאשר אני מקבל הטפות מוסר על ימניות ועל אמת מאנשי ימינה אני מרגיש טוב מאוד עם עצמי. אני בדרך כלל משתדל להסתכל על עצמי בעין ביקורתית, אבל דווקא מהאנשים שהממשלה שלהם נסמכה גם על תומכי הטרור מרע"מ ובפרפורי הגסיסה שלה לא בחלה גם בשיתופי פעולה עם המשותפת, כאשר הם יסבירו לנו מה זה ימין ומה זה אמת, אנשים שנשבעו מעל כל בימה וגבעה כמה הם ימין, והלכו והקימו את ממשלת השמאל הכי קיצונית שהייתה בישראל, אני באמת מרגיש טוב עם עצמי".