ריתאל עומרי, ילדה בת 7 עם תסמונת דאון, השתלבה בארבע השנים האחרונות בגן רגיל בכפר סנדלה שליד עפולה, בו היא מתגוררת. לגן היא מגיעה יומיים בשבוע, ביתר הימים לומדת בבית ספר "רנד" לחינוך מיוחד. השנה, רגע לפני 1 בספטמבר, קיבלו הוריה שיחת טלפון מהמועצה המקומית גלבוע, שם בישרו להם כי בתם לא תשולב השנה בכיתה רגילה "מסיבות הקשורות למשרד החינוך".
המשפחה ביקשה לקבל מסמך רשמי מהמועצה, אמנם עד היום בקשתה לא נענתה. אימאן, אמה של ריתאל בת ה-7, אמרה: "מגיל 3 היא משולבת יומיים בכיתה רגילה בכפר, השנה הייתה אמורה לעלות לכיתה א', אחרי ועדת השמה. הוחלט שהיא תמשיך בשילוב יומיים בבית ספר יסודי ו-4 ימים בבית ספר לחינוך מיוחד ביישוב אכסאל. אלא שאז התקשרו אליי מהמועצה האזורית גלבוע והודיעו לי שבוע לפני פתיחת שנת הלימודים כי ריתאל לא זכאית לשילוב ושהם הוציאו אותה מהתוכנית כי אין שעות שילוב".
1 צפייה בגלריה
ריתאל עומרי
ריתאל עומרי
ריתאל עומרי בת ה-7
"ביקשתי תשובה ברורה במכתב רשמי ואמרו לי: 'אין לנו מה להגיד. נגיש עוד בקשה אחרי החגים'", אמרה האם. אימאן הוסיפה כי "יש סיכוי שגם אז לא ישלבו אותה והיא לא תשולב השנה עם החברים שלה. אני כבר שלוש שנים עובדת כדי שיהיה לה חברים באזור ובכפר, ואווירה טובה ומיוחדת ושמחה. זה לקח לי שנים, נלחמתי למען ילדתי. השנה האחרונה הייתה כל כך מוצלחת, שבתי הצליחה לבנות לעצמה תוכנית לימודית וחברתית. בסוף, משרד החינוך מחליט שהיא לא תשולב, בלי שום סיבה".
היא מתעקשת לקבל מכתב רשמי על הסיבות שריתאל לא זכאית לשילוב במוסד רגיל השנה. "אני רוצה לדעת מי החליט שהיא לא תשולב השנה, ולמה אני צריכה לחכות עד סוף החגים היהודיים", אמרה. האם ציינה כי "הם טוענים שהם ישלבו אותו אולי אחרי חודשיים מפתיחת שנת הלימודים, ואני רוצה שהיא תתחיל כמו שאר הילדים בבית ספר רגיל. זאת ילדה של חינוך מיוחד והיא צריכה לקבל יחס יותר מקצועי וטוב ולא להפקיר אותה ואותנו".
לדבריה, לא רק בת ה-7 נפגעת כתוצאה מההחלטה. "גם אנחנו כהורים נפגעים. אנחנו לא ישנים כל הלילה בגלל ההתייחסות הפוגענית. היא ילדה מהממת, היא מדברת ומשחקת וכולם אוהבים אותה. אנו מתעקשת שהגופים האחראים יפתרו את הנושא ולא ישאירו את זה במגירות. זכותה של ריתאל לקבל את מה שמגיע לה - מהיום הראשון. היו יכולים להכין הכל חודש לפני, ולא שבוע קודם לקבל שיחה ש'אין שעות שילוב'".
מהמעוצה האזורית גלבוע נמסר: "הנושא נמצא בידי משרד החינוך, שלא העביר תקציב לשילוב".
במשרד החינוך לא התייחסו לסוגיית התקציב, ומסרו בתגובה כי "התלמידה עוברת מגן חינוך מיוחד לכיתה א' בבית ספר לחינוך מיוחד. מעבר בין מסגרות דורש היכרות והתאקלמות מדורגת במסגרת החדשה: היכרות פיזית, היכרות עם הצוות הילדים והמערכת הכללית. לאחר שתתאקלם יבחנו הצרכים והמענים הנדרשים ביחד עם מנהלת המתי"א".