בלבנון מדווחים שרשת החשמל במדינה קרסה היום (שבת), ושהפסקת החשמל צפויה להסתיים רק בעוד כמה ימים. גורם בממשלת לבנון אמר לסוכנות הידיעות רויטרס שהפעילות בשתי תחנות הכוח הגדולות במדינה – דיר-עמאר וזהרני – הופסקה בעקבות המחסור החמור בדלק.
"רשת החשמל של לבנון הפסיקה לחלוטין לעבוד היום בצהריים, ולא סביר שהיא תעבוד עד יום שני הבא, או למשך כמה ימים", אמר הגורם הממשלתי לרויטרס. הגורם ציין שחברת החשמל הלאומית תנסה להשתמש בדלק של הצבא כדי לתפעל זמנית את תחנות הכוח, אך הדבר לא יקרה בקרוב. חברת החשמל הלאומית מסרה שההשבתה של שתי תחנות הכוח "השפיעה בצורה ישירה על היציבות של רשת החשמל והובילה להפסקה מוחלטת, ובינתיים אין אפשרות לחדש את הפעילות".
2 צפייה בגלריה
עמוד חשמל בעיר צור ב לבנון
עמוד חשמל בעיר צור ב לבנון
גורם בממשלה מעריך שהפסקת החשמל תימשך כמה ימים
(צילום: רויטרס)
לבנון נמצאת כבר יותר משנה וחצי במשבר כלכלי חסר תקדים, במהלכו איבד המטבע המקומי 90% מערכו. המשבר הכלכלי גורם למחסור במוצרי יסוד - ומשפיע גם על ענף האנרגיה.
לפי דיווחים בלבנון, לפני ההשבתה בצהריים סיפקה המדינה לאזרחיה שעתיים בלבד של חשמל ביום. לבנונים רבים צורכים חשמל בעזרת גנרטורים פרטיים עם מנוע דיזל - אך בעקבות משבר הדלק תחזוקת הגנרטורים הופכת עם הזמן למטלה קשה יותר, והדלק להנעת הגנרטורים אוזל.

2 צפייה בגלריה
תומכי חיזבאללה חוגגים דלק הגיע מ איראן ל לבנון
תומכי חיזבאללה חוגגים דלק הגיע מ איראן ל לבנון
בחודש שעבר: תומכי חיזבאללה חוגגים את הגעת משלוח הדלק האיראני
(צילום: רויטרס)
במהלך משבר הדלק הפכו תורים ארוכים מחוץ לתחנות ברחבי לבנון למראה שכיח - וכתוצאה מהכאוס נרשמו תקריות אלימות. בחודש שעבר, כדי להקל על המחסור בדלק, הביא חיזבאללה משלוח של דלק מאיראן - וזכה בהישג פוליטי חשוב. חיזבאללה פעל באופן עצמאי בייבוא הדלק.
המשלוח שאותו ארגנו חיזבאללה ואיראן הוא הפרה של הסנקציות שאוכפת ארה"ב נגד טהרן, מאז שפרשה מהסכם הגרעין ב-2018. כדי שלבנון לא תיענש בסנקציות הדלק הגיע תחילה לנמל בניאס בסוריה, ומשם הועבר במשאיות ללבנון. בסוף אוגוסט, כשמזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה הכריז שמכלית דלק איראנית תפליג לכיוון לבנון, הוא הזהיר את ישראל ואת ארה"ב שלא להפריע לה.