פיצוצים חזקים הרעידו הבוקר (יום שבת) את העיר מיקולאייב שבדרום אוקראינה, יממה אחרי שלפחות 21 בני אדם נהרגו במתקפת טילים רוסית אחרת בעיירה בילהורוד-דניסטרובסקי שליד אודסה. "יש פיצוצים חזקים בעיר, הישארו במקלטים", כתב ראש העיר מיקולאייב לאזרחים בטלגרם, ובאזור - שגובל בנמל אודסה - נשמעו גם אזעקות. הפיצוצים הבוקר התרחשו אחרי שלטענת האוקראינים, ביום רביעי האחרון נהרגו שמונה בני אדם מפגיעת טיל שיוט רוסי בבניין מגורים במיקולאייב.
10 צפייה בגלריה
ההרס באודסה
ההרס באודסה
בין ההרוגים גם ילד בן 12. ההרס באודסה
(צילום: AFP)
10 צפייה בגלריה
הרס באודסה
הרס באודסה
"עזרנו לאלה ששרדו - וסייענו לסחוב את המתים". ההרס באודסה
(צילום: AFP)
10 צפייה בגלריה
הרס באודסה
הרס באודסה
פעולות החילוץ באודסה
(צילום: AP)
10 צפייה בגלריה
הרס באודסה
הרס באודסה
בניין המגורים שהותקף
(צילום: EPA)
10 צפייה בגלריה
ההרס במיקולאייב
ההרס במיקולאייב
הרס במיקולאייב, השבוע
(צילום: EPA )
כמה שעות אחרי הפיצוצים במיקולאייב, משרד ההגנה הרוסי מסר שצבא רוסיה השמיד חמש עמדות פיקוד של צבא אוקראינה במיקולאייב ובמזרח דונבאס, וכן שתקף יעדים צבאיים אחרים באזור זפוריז'יה ובחרקוב.
באוקראינה טוענים כי מתקפות הטילים הרוסיות מכוונות ישירות לעבר מטרות אזרחיות. נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, אמר אמש בנאומו הלילי כי המתקפה אתמול ליד אודסה, שהובילה כאמור ל-21 הרוגים לפחות, הייתה "טרור רוסי מכוון, ולא טעות או פגיעה מקרית". 16 מההרוגים נפגעו בהפצצה של בניין מגורים בן תשע קומות, וחמישה נוספים נהרגו ממתקפה על אתר נופש סמוך.
לטענת קייב, מוסקבה הגבירה את קצב המתקפות שהיא מבצעת באמצעות טילים ארוכי-טווח, ופוגעת במטרות אזרחיות הרחק מקו החזית שבמזרח המדינה. מוסקבה, מנגד, טוענת שהיא מכוונת ליעדים צבאיים בלבד. עם זאת, מתחילת הפלישה הרוסית לאוקראינה ב-24 בפברואר נהרגו כבר אלפי אזרחים, בין היתר בטבח בוצ'ה, במצור על מריופול ובהפצצות נגד מרכזים אזרחיים. רק בתחילת השבוע נהרגו לפחות 19 בני אדם בהפצצה רוסית על קניון בקרמנצ'וק שבמרכז אוקראינה.
במתקפה אתמול בבילהורוד-דניסטרובסקי נפגע משמעותית כאמור בניין מגורים, ובנוסף נגרם נזק לבניין ולמתחמי נופש סמוכים. אלכסנדר אברמוב, שמתגורר בסמוך, סיפר לסוכנות הידיעות רויטרס כי אזרחים השתתפו בפעולות החילוץ וההצלה יחד עם גורמי החירום המקומיים. "עזרנו לאלה ששרדו, וסייענו לסחוב את אלה שלצערנו מתו", אמר. הממשל האזורי באודסה מסר כי בין ההרוגים במתקפה היו גם ילד בן 12 ועובד של המרכז לשיקום ילדים שהקימה מולדובה באתר נופש סמוך.
10 צפייה בגלריה
לוחם רוסי באזור העיר חרסון הכבושה 20 במאי אוקראינה מלחמה מול רוסיה
לוחם רוסי באזור העיר חרסון הכבושה 20 במאי אוקראינה מלחמה מול רוסיה
"לא יכולים להחזיק באזור". אין לוחם רוסי בחרסון הכבושה
(צילום: AP)
10 צפייה בגלריה
ההרס במיקולאייב
ההרס במיקולאייב
ההרס במיקולאייב
(צילום: EPA )
המתקפה ליד אודסה התרחשה זמן קצר אחרי שרוסיה הסיגה את כוחותיה מ"אי הנחשים", במה שנחשב להישג אסטרטגי משמעותי של אוקראינה. עם זאת, מפקד הכוחות המזוינים של אוקראינה, ולרי זלוז'ני, אמר כי חרף הטענה הרוסית שעזבה את אי הנחשים כ"מחווה של רצון טוב", שני מטוסי קרב רוסיים הפציצו אמש מטרות באי. האוקראינים, נזכיר, טענו כי ההתקפות החוזרות ונשנות שלהם על הכוחות הרוסיים באי מאז כיבושו, ובמיוחד תקיפה גדולה שאירעה לילה לפני עזיבתם, הן שהכניעו את הרוסים וגרמו להם להסתלק.
אי הנחשים נמצא בסמוך לנתיבי שיט לאודסה, שבה שוכן הנמל המרכזי של אוקראינה בים השחור, ובמערב מקווים ששחרור האי עשוי להקל מעט את המצור הרוסי על האזור. לדבר יש השלכות בינלאומיות משמעותיות: לפני פרוץ המלחמה ב-24 בפברואר היו רוסיה ואוקראינה יחד אחראיות לכ-30% מאספקת החיטה העולמית, אך הפלישה שיבשה דרמטית את שרשראות ההספקה ואת הייצוא האוקראיני. כך, מיליוני טונות של תבואה הצטברו במחסנים האוקראיניים, ומחירי המזון בעולם עלו משמעותית בצל חשש גם למחסור של ממש.
בצל הטענות לפגיעה באזרחים, הצבא האוקראיני פרסם הבוקר גם הערכות לגבי היקף האבידות בצד הרוסי: לטענת קייב, כ-35,870 חיילים רוסים מתו מפרוץ הלחימה, 1,582 טנקים רוסיים הושמדו, וכך גם 217 מטוסים, 186 מסוקים, 800 מערכות ארטילריות ועוד.
למרות שמוקד המאמץ המלחמתי שלה הוא במזרח אוקראינה, בימים האחרונים שיגרה רוסיה עשרות טילים ארוכי-טווח לעבר ערים בכל רחבי המדינה. פרשנים צבאיים מציינים כי אם הרוסים אכן לא מתכוונים להרוג אזרחים, הדבר מעיד על כך שהנשק שלהם לרוב לא מדויק - שכן לא פעם מתקפות הטילים הללו פוגעות במבנים אזרחיים. לרוסים, יצוין, אין שליטה אווירית באוקראינה - ולכן רוב המתקפות שלהם מבוצעות מחוץ למרחב האווירי שלה, ובנוסף הם לא מסוגלים לצאת לטיסות מעקב וסיור מעל המדינה כדי לאסוף מודיעין.
בינתיים, ובצל מתקפות הטילים המתגברות של רוסיה בערים אוקראיניות, ממשיכים הרוסים להתקדם במזרח אוקראינה - שם הם מנסים להשתלט על מחוזות לוהנסק ודונייצק שבחבל דונבאס. מוסקבה, נזכיר, נמצאת על סף כיבוש מחוז לוהנסק כולו - אחרי שבשבוע שעבר כבשה את העיר סברודונצק. למעשה, המעוז האחרון של אוקראינה בלוהנסק הוא העיר האחות של סברודונצק, ליסיצ'נסק, ובה מתמקדים כעת הרוסים. האוקראינים אומרים שהרוסים מפציצים את העיר מכיוונים שונים, ואף כבשו בית זיקוק לנפט. עם זאת, לפי משרד ההגנה הבריטי, "ההתקדמות הרוסית בעיר עדיין קטנה".
10 צפייה בגלריה
אוקראינה הרס ב ליסיצ'נסק מחוז לוהנסק דונבאס מלחמה רוסיה
אוקראינה הרס ב ליסיצ'נסק מחוז לוהנסק דונבאס מלחמה רוסיה
הרס בליסיצ'נסק, השבוע
(צילום: רויטרס )
גם באזור זה אוקראינה טוענת לפגיעה רוסית באזרחים: מושל דונייצק, פבלו קירילנקו, טען כי ארבעה אזרחים נהרגו אתמול בהפגזה רוסית ו-12 נוספים נפצעו. הצבא האוקראיני דיווח על הפגזה רוסית נרחבת גם באזור חרקוב שבצפון אוקראינה, ועל מתקפת ארטילריה נגד כוחות אוקראיניים באזורי הגבול של סומי וצ'רניהיב.
בתוך כך, ב-CNN דווח כי לדברי גורמים אמריקניים, שלושה ניסיונות התנקשות בפקידים פרו-רוסים שאירעו בשבועות האחרונים בחרסון הכבושה מעידים על תנועת התנגדות אוקראינית שמתפתחת נגד הרשויות הפרו-רוסיות בדרום המדינה. לדברי הגורמים, על אף שמדובר בתקריות בודדות, הן עשויות לעודד להתנגדות רחבה עוד יותר שתהווה אתגר משמעותי ליכולתה של רוסיה לשלוט בשטחים שכבשה באזור. אוקראינה עצמה תוקפת מעת לעת ליד חרסון, בפעולות שמפעילות עוד יותר לחץ על הכוחות הרוסיים, שלפי ארצות הברית אינם גדולים מספיק כדי להחזיק ביעילות באזור.
10 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הצהרה אחרי פסיקה של בית המשפט העליון נגד הפלות
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הצהרה אחרי פסיקה של בית המשפט העליון נגד הפלות
סיוע צבאי בסך כ-820 מיליון דולר. ביידן
(צילום: gettyimages)
חרסון היא עיר גדולה המשמשת מרכז לבניית כלי שיט ושוכנת במקום שבו נפגשים נהר הדנייפר והים השחור, ליד חצי האי קרים. יש לה חשיבות אסטרטגית רבה, משום שממנה תוכל רוסיה לפתוח במתקפות עוצמתיות יותר נגד האוקראינים בערים אחרות בדרום, בהן אודסה. אזור חרסון הוא קריטי לאחיזתה של רוסיה בחופי הים השחור של אוקראינה, והוא מאפשר למוסקבה גם גישה לחצי האי קרים, שאותו סיפחה מאוקראינה בשנת 2014.
ניסיון ההתנקשות הראשון בחרסון התרחש ב-16 ביוני, כשראש שירות בתי הסוהר הפרו-רוסי, יוג'יני סובולב, נפצע בפיצוץ ברכבו. ב-24 ביוני, נהרג דמיטרי סבלוצ'נקו, שהיה אחראי על מחלקת הנוער והספורט באזור חרסון. גם הוא נפגע מפיצוץ ברכבו. ביום שלישי נפגעה מכונית של פקיד פרו-רוסי נוסף - אך הוא לא נפגע. ב-CNN מציינים כי ההערכה בארה"ב היא שרוסיה תיאלץ להתמודד בסופו של דבר עם התקוממות מצד האוכלוסייה האוקראינית המקומית.
ביום שלישי האחרון נעצר ראש העיר הנבחר של חרסון, שעות אחרי שהממשל המקומי שנתמך על-ידי רוסיה הכריז על תוכניותיו לקיים משאל עם על סיפוח העיר למדינה הכובשת. הכוחות הרוסיים שכבשו את חרסון, נזכיר, הכניסו בהדרגה את הרובל כמטבע המקומי, ואף הנפיקו לתושבים דרכונים רוסיים. במריופול, שנכבשה גם כן, חגגו הרשויות הפרו-רוסיות את מה שכינו "שחרור העיר" בחודש מאי. רוסיה גם החליפה ראשי ערים במקומות שבהם גם כבשה, ומינתה במקומם את אנשיה.
בינתיים, ארה"ב הודיעה שתשלח לאוקראינה שתי מערכות טילי קרקע-אוויר מתוצרת Nasams, לצד כ-150 אלף כדורים ארטילריים בקוטר של 155 מ"מ. נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הכריז על הסיוע, בשווי של כ-820 מיליון דולר, ביום חמישי האחרון, אחרי כינוס מנהיגי נאט"ו במדריד.