כ-400 בני אדם השתתפו אמש (שני) באירוע לציון 30 שנה לכינון היחסים בין ישראל להודו, שבנוסף ציינה את יום עצמאותה ה-75, במלון דן בתל אביב.
האירוע התקיים במעמד נשיא המדינה יצחק הרצוג ושגריר הודו בישראל סנג'יב סינגלה, ואליו הגיעו גם יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו ורעייתו שרה, שגרירי מצרים, בריטניה, אוסטרליה וטנזניה, פוליטיקאים, אנשי צבא ואנשי עסקים.
2 צפייה בגלריה
הנשיא הרצוג ושגריר הודו בישראל
הנשיא הרצוג ושגריר הודו בישראל
"ישראל מוקירה את יחסיה המתפתחים עם הודו". הרצוג עם השגריר ההודי
(צילום: עמוס בן גרשום, לע״מ)
"בניצחונה ההיסטורי של הודו ישנם קווים מקבילים ברורים לסיפורה הלאומי של ישראל", אמר הנשיא הרצוג בנאומו. "שני עמינו עתיקי היומין, אשר התעשרו כתוצאה ממאות שנים של חינוך ומורשת, השיגו את עצמאותם במהלך אותה השנה.
"כיום, לאחר לא יותר ממספר עשורים, שתי הרפובליקות המודרניות שלנו גאות להיות מחוברות באמצעות היצירתיות והדמוקרטיה שלהן, באמצעות תושייתן והכבוד העמוק שהן רוכשות לדתות ואמונות עתיקות. גם הודו וגם ישראל חותרות לשוויון ולשגשוג ושתיהן מתמודדות עם אתגרים, פנימיים כחיצוניים. שתיהן נכונות להרחיב את השותפויות ביניהן".
הרצוג הוסיף: "באיחוד כוחות ובעבודה משותפת למקסום כוחותינו - במדע, בחקלאות, בהייטק ובטכנולוגיות ירוקות - ביכולתנו לייצר תמורות אדירות עבור עמינו. ישראל מוקירה את יחסיה המתפתחים עם הודו ואת ידידותנו האיתנה עם ראש הממשלה נרנדרה מודי, אשר שמחתי לפגוש לפני מספר שנים.
2 צפייה בגלריה
הנשיא הרצוג ושגריר הודו בישראל
הנשיא הרצוג ושגריר הודו בישראל
הרצוג במהלך נאומו במלון דן בתל אביב
(צילום: עמוס בן גרשום, לע״מ)
"במהלך שלושת העשורים של היחסים הדיפלומטיים המלאים בינינו נוכחנו להתקדמות מדהימה בתחומים חורצי גורלות כגון ביטחון, בריאות ומשק המים. קבוצת ה-I2U2, אשר התכנסה לאחרונה במהלך ביקורו של הנשיא ביידן בישראל וכללה את הודו, ישראל, ארצות הברית ואיחוד האמירויות, מהווה עדות מוחשית לכך שאנו מחזיקים בידינו את הכוח להשיק עידן חדש של שלום ושל שגשוג".
שגריר הודו בישראל, סנגי'ב סינגלה, אמר: "במהלך 30 השנים האחרונות היחסים הפוליטיים, המסחריים, התרבותיים והתיירותיים בין ישראל להודו גדלו מאוד. העלינו את היחסים הבילטרליים שלנו לשותפות אסטרטגית במהלך ביקורו ההיסטורי של ראש הממשלה נרנדרה מודי בישראל ביולי 2017. מאז, היחסים בין שתי המדינות עברו למסלול שונה מבחינה איכותית והן משתפות פעולה כדי להביא לשינויים גדולים שמתרחשים סביבנו באזור. יוזמה אחת כזו לאחרונה היא I2U2, אשר בשיתוף עם איחוד האמירויות וארה"ב שואפת למצוא פתרונות לאתגרים במגזרי המים, האנרגיה, התחבורה, החלל, הבריאות ואבטחת המזון, ובתמיכה במאמצים גלובליים".
עוד אמר השגריר ההודי: "שתי המדינות שלנו חולקות ערכים של דמוקרטיה ופלורליזם. אנו חולקים גם אתגרים דומים בחברה שלנו, כמו טרור ורדיקליזם, מלבד שינויים גיאו-פוליטיים וגיאו-כלכליים בסיסיים רבים אחרים שמתחוללים באזורינו. לכן, הכרחי שתהיה לנו שותפות קרובה יותר ויותר".
במהלך האירוע הוקרנה גם ברכה מצולמת של ראש הממשלה יאיר לפיד והוגשו אוכל ושתיה הודיים אותנטיים שבישל שף מלון דן, עובד אלפיה, בשיתוף פעולה עם רינה פושקרנה ממסעדת טנדורי.