הקואליציה הגישה הערב (שני) את שמותיהם של שני חברי כנסת כמועמדים לקראת ההצבעה במליאת הכנסת על הרכב הוועדה לבחירת שופטים, ומסתמן כי תמשוך את שמו של אחד מהם - כדי לאפשר מינוי של מועמד מהאופוזיציה. המועד האחרון להגשת המועמדות הוא יום רביעי הקרוב, אבל גם אחרי המועד הזה ניתן יהיה למשוך את השמות ולהצביע רק על המועמדים המוסכמים.
3 צפייה בגלריה
יריב לוין, בנימין נתניהו, יאיר לפיד
יריב לוין, בנימין נתניהו, יאיר לפיד
לוין, נתניהו ולפיד. שר המשפטים בכל מקרה לא מתכנן לכנס את הוועדה
(צילום: שלו שלום, אלי מנדלבאום, קובי קואנקס)
שני המועמדים מטעם הקואליציה הם ח"כ יצחק קרויזר וח"כ לימור סון הר מלך, ששמותיהם הוגשו כחלק מההסכם הקואליציוני שקובע כי נציג הקואליציה בוועדה יהיה חבר עוצמה יהודית. בעוצמה יהודית אמרו הערב כי בן גביר החליט שח"כ קרויזר יהיה נציג הקואליציה, בעוד שח"כ סון הר מלך תהיה המועמדת השנייה, למקרה שיוחלט לא למנות נציג אופוזיציה - על רקע האיומים למנות שני נציגי קואליציה בוועדה אם לא יושגו הסכמות בבית הנשיא.
מלבד נציגי הקואליציה, הציבו את עצמם לבחירה גם ח"כ טלי גוטליב וח"כ ניסים ואטורי מהליכוד. ח"כים נוספים עשויים להעמיד את עצמם לבחירה. בלשכת ראש הממשלה אמרו הערב כי "נציגי הקואליציה פועלים בכל דרך כדי להגיע להסכמות בבית הנשיא. ככל שיושגו הסכמות - יהיה נציג אחד לקואליציה ונציג אחד לאופוזיציה בוועדה לבחירת שופטים. כל ח"כ מהקואליציה או מהאופוזיציה רשאי להגיש את מועמדותו עד יום רביעי זה ויכול להסיר את מועמדותו עד יום רביעי הבא".
באופוזיציה כבר יש מי שעובדים על פשרה בבחירת הנציג לוועדה לבחירת שופטים, ול-ynet נודע כי גורמים ביש עתיד ערכו בימים האחרונים התייעצות לגבי פשרה אפשרית, שבמסגרתה תתקיים רוטציה בוועדה בין נציגי האופוזיציה.
לפי אותה פשרה, את הקדנציה בוועדה לבחירת שופטים תפתח ח"כ קארין אלהרר ממפלגתו של ראש האופוזיציה יאיר לפיד, בעוד שח"כ פנינה תמנו שטה מהמחנה הממלכתי תכהן בוועדה למינוי דיינים למשך שנה וחצי - ובתום התקופה השתיים יתחלפו. מדובר בהצעה שאמורה להתגלגל לפתחו של יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ, ולהוציא את שתי הנציגות של המפלגות המרכזיות באופוזיציה עם סוג של הישג.
3 צפייה בגלריה
אלהרר ותמנו שטה. המועמדות המובילות מהאופוזיציה יעשו רוטציה?
אלהרר ותמנו שטה. המועמדות המובילות מהאופוזיציה יעשו רוטציה?
אלהרר ותמנו שטה. המועמדות המובילות מהאופוזיציה יעשו רוטציה?
(צילום: יריב כץ, קובי קואנקס)
לפיד הכחיש אחר הצהריים קיום של פשרה כזו בפתח ישיבת סיעתו, ואמר כי יחתור שח"כ אלהרר תכהן בוועדה. "עשינו דיון פנימי וכך החלטנו", הוא אמר. על המהפכה המשפטית הוא הוסיף בישיבת הסיעה: "הממשלה צריכה להודיע שהיא יורדת מההפיכה המשטרית. זה ייתן ודאות למשק, ובכלכלה ודאות זה הדבר הכי חשוב. זה יחזיר השקעות זרות שברחו וזה יחזיר לחיים את ההייטק. זה מה שהמדינה הזו צריכה".
לפיד וגנץ נפגשו ביום רביעי האחרון ולאחר מכן פרסמו הודעה משותפת על כך שסיכמו להמשיך ולפעול ביחד ובתיאום בסוגיית הוועדה לבחירת שופטים. במקביל נפגש גנץ גם עם יו"ר מפלגת העבודה ח"כ מרב מיכאלי, שמעוניינת שח"כ אפרת רייטן ממפלגתה תכהן בוועדה. עד עתה אין הסכמה בין מפלגות האופוזיציה בסוגיה, כשכל אחת מהשלוש מציעה שמועמדת מטעמה תכהן שם. היום נפגש ח"כ לפיד עם ח"כ רייטן, כדי לנסות לשכנע אותה להסיר את מועמדותה ולהתאחד סביב מי שהוא רוצה שתכהן בוועדה - ח"כ קארין אלהרר.
הבחירות החשאיות לנציגי הכנסת בוועדה לבחירת שופטים יתקיימו ב-14 ביוני. עם זאת, גם אם ייבחרו נציג קואליציה ונציג אופוזיציה לוועדה וגם אם לא, שר המשפטים יריב לוין לא מתכנן בכלל לכנס את הוועדה. הסיבה: בשיטה הנהוגה היום, שאותה הוא מנסה לשנות, נדרש רוב של שבעה מתוך תשעה נציגים כדי לבחור שופט לעליון - כאשר שלושה מתוך הנציגים בוועדה הם שופטים, ושניים נוספים הם נציגי לשכת עורכי הדין. כך, לוין יידרש להסכמה רחבה כדי למנות שופט עליון אחד וגם את נשיא העליון הבא, שעד כה נבחר בשיטת הסניוריטי.

מבוי סתום בבית הנשיא

השיחות בבית הנשיא הגיעו לאחרונה למבוי סתום משום שמצד אחד האופוזיציה מבקשת לאפשר לוועדה להתכנס ללא כל התחייבות קודמת ועם נציג משלה בוועדה, ומנגד הקואליציה דורשת חקיקה מיידית של סעיפי ההסכמה. גורמים המעורים בפרטים אומרים שהתחייבות של הקואליציה לחדול מהחקיקה לא על סדר היום, ואין כוונה להתחייב על זה. פיצוץ בין הקואליציה לאופוזיציה גם הביא לכך שפגישת מו"מ לא נקבעה למחר. הפערים בין הצדדים גדולים, וגורם בכיר המעורב אמר כי "התחושה היא שזה לקראת פיצוץ, אבל אף אחד מהצדדים לא רוצה להיות זה שיעשה את זה".
גם באופוזיציה מתוחים לקראת הבחירות החשאיות, וביש עתיד אף הבהירו לנציגי הליכוד שלא יסכימו לקדם כל חקיקה בהסכמה עד לכינוסה של הוועדה לבחירת שופטים. ביש עתיד חוששים ממצב שבו לוין יממש את האיום שכבר נשמע במסדרונות הכנסת לאחרונה ונחשף ב-ynet, ולפיו הבחירות לוועדה לא רלוונטיות.
3 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג עם צוותי העבודה מטעם הקואליציה, סיעת יש עתיד וסיעת המחנה הממלכתי בפגישת הידברות ראשונה בבית הנשיא
נשיא המדינה יצחק הרצוג עם צוותי העבודה מטעם הקואליציה, סיעת יש עתיד וסיעת המחנה הממלכתי בפגישת הידברות ראשונה בבית הנשיא
נציגי הקואליציה והאופוזיציה בבית הנשיא
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
העמדה של יש עתיד מתנגשת עם זו של הליכוד, שמבקשת לחוקק או לפחות לפרסם פומבית את ההסכמות כתנאי לשיתוף פעולה קודם ומינוי נציג אופוזיציה בוועדה. בליכוד לא מוכנים לתמוך במועמד האופוזיציה לוועדה בלי הסכמות ולכן עמדת יש עתיד, שלפיה רוצים להמתין לכינוס הוועדה כדי לוודא שלא מתקיים תרגיל פוליטי מצד הליכוד, עשויה להקשות על ההסכמות. מדובר בעיקר בשני סעיפים שלגביהם כמעט אין מחלוקת: חוק המגדיר את סמכותם של היועצים המשפטיים ותיקון עילת הסבירות.
באופוזיציה חוששים גם ששיתוף פעולה עם הקואליציה בשני הסעיפים ירגיע את המחאה שנמשכת ברחבי הארץ כבר 22 שבועות, ובמקביל בליכוד ימשיכו כמתוכנן את חקיקת הסעיפים האחרים של המהפכה המשפטית ללא תיאום.