4 צפייה בגלריה
(צילום: AFP, אלעד גרשגורן)
מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב יעקב שבתאי, שיגר הערב (שני) איגרת לשוטרים בעקבות פרסום דו"ח מררי בנושא פרשת NSO. "משטרת ישראל פעלה במסגרת סמכותה לקיים האזנות סתר כלפי חשודים בעבירות פשע בלבד, על בסיס צווים שיפוטיים תקפים ובמסגרת נהלים ברורים ומוקפדים", כתב שבתאי לשוטרים והוסיף: "לא ריגול, לא 'שאיבות של טלפונים', לא איסוף מודיעין פרוע ולא הסתרה במחשכים". עוד ציין המפכ"ל באיגרת כי "המשטרה תהיה רשאית לחזור ולהפעיל כלי סייבר מתקדמים בתחום זה גם בעתיד".
• לקריאת האיגרת המלאה - לחצו כאן
המפכ"ל הוסיף באיגרת כי "הקמת צוות בדיקה לטענות שהופנו כלפי המשטרה היה מהלך הכרחי שאני קראתי לו ותמכתי בו. מדובר היה בצורך לאומי להידוק האמון ותחושת הביטחון, שהיה מי שניסה לסדוק, בין החברה הישראלית לבין המשטרה המשרתת אותה".
4 צפייה בגלריה
חברת NSO. המשטרה מתכוונת לחדש את פעילות הסייבר
חברת NSO. המשטרה מתכוונת לחדש את פעילות הסייבר
חברת NSO. המשטרה מתכוונת לחדש את פעילות הסייבר
(מילום: AFP)
שבתאי התייחס להמשך העבודה המשטרתית עם כלים טכנולוגיים: "בידינו האחריות להשיב את היכולות הטכנולוגיות לפעילות מהר ככל הניתן בכפוף להמלצות צוות הבדיקה. אנו נחדש את פעילות אמצעי הסייבר - למען ביטחונם האישי של אזרחי ישראל".
שבתאי אף התייחס לביקורת הציבורית הרחבה שהוטחה במשטרה בעקבות הפרסומים: "יודע אני כי ניסיונות ערעור אלו פגעו אישית בשוטרים אשר ניצבים איתן אל מול מיגור הפשיעה. שוטרים שלחם חוקם הוא יושרה ופעילות בראי החוק".
על הליקויים שהתגלו בדו"ח כתב שבתאי כי "כארגון שפועל אל מול פשיעה חמורה לילות כימים איננו חפים משגיאות, אך אחריותנו ללמוד, להפיק לקחים ולחתור למימושם המידי. יש לציין כי חלק נכבד מהלקחים יושם בפועל וכי כל פער נוסף שהתגלה במסגרת הבדיקה יטופל ויתוקן עד תום וללא דיחוי. לשם כך הוריתי על הקמת צוות ליישום המלצות הדו"ח בהובלת סגן ראש אח"מ".
4 צפייה בגלריה
עו"ד עמית מררי
עו"ד עמית מררי
מצאה ליקויים בעבודת המשטרה. עו"ד עמית מררי, המשנה ליועמ"שית
(צילום: דוברות משרד המשפטים)
עוד כתב המפכ"ל כי "בהתאם למסקנות הבדיקה נדרש לקדם ללא דיחוי חקיקה עדכנית של סמכויות המשטרה בתחום הסייבר. הצעות חוק בנושאים אלה ממתינות לחקיקה מזה שנים אך עדיין לא קודמו. מדובר בצורך חיוני מהמעלה הראשונה על מנת שמשטרת ישראל תוכל ממש את אחריותה ולהגן על הציבור".
ממצאי הבדיקה בפרשת NSO התפרסמו מוקדם יותר אחרי ימים של ויכוחים בין אנשי הייעוץ המשפטי לגורמי המשטרה והמודיעין, שחששו שהנוסח מחמיר איתם ועלול להציגם כמי שעוברים על החוק. הממצאים אישרו את חשיפת כלכליסט והעידו על אי סדרים במשטרה בכל הקשור לשאיבת מידע מטלפונים וחריגות מצווים. עם זאת, נכתב בממצאים כי "לא נמצאה כל אינדיקציה לכך שמשטרת ישראל פועלת להדביק טלפונים ניידים ללא צו שיפוטי המתיר לעשות כן".
צוות הבדיקה בראשות המשנה ליועצת המשפטית לממשלה, עו"ד עמית מררי, מצא ליקויים בעבודת המשטרה ביחס להפעלת אמצעי האזנת סתר. מהדוח עולה כי המשטרה חרגה במקרים ספורים מצו חדירה לטלפונים של אזרחים וקיבלה נתונים שלא העבירה לידי היחידה החוקרת, כפי שנחשף בכלכליסט.
4 צפייה בגלריה
NSO
NSO
חברת NSO
(צילום: AFP)
דוח צוות הבדיקה העלה כי לאורך השנים "לא יוחסה על ידי מקבלי ההחלטות במשטרת ישראל מלוא המשמעות המתבקשת להיקף היכולות הפוטנציאלי של המערכת המשמשת להאזנה לתקשורת בין מחשבים". עוד נכתב כי "התקבלו חומרים אסורים מתוך טלפונים ניידים אל תוך מערכות המשטרה, על אף שהמערכת הופעלה לאחר קבלת צווים שיפוטיים. זאת, משום שהמערכות לא הותאמו מבחינה טכנולוגית לסמכויות המשטרה. הגם שלפי נהלי המשטרה אין לעשות שימוש בחומרים אסורים אלה, יש בעצם קבלתם חריגה מסמכות".
הצוות בראשות עו"ד מררי העביר כבר לפני כשבוע את ממצאי דו"ח פרשת NSO ליועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה - ולפיהם, כאמור, לא התגלו ממצאים המעידים שמשטרת ישראל הדביקה באורח נרחב באמצעות מערכת הרוגלה "פגסוס" שבידיה מכשירי טלפונים של אזרחים, ללא צו שיפוטי.
הצוות בראשות עו"ד מררי קבע כי ניתן יהיה לאפשר למשטרה להפעיל את המערכת בכפוף לנטרול היכולות הטכנולוגיות העודפות שלה. "יש לוודא כי יבוצעו כל החסימות הטכנולוגיות הנדרשות בכלל המערכות שבידי משטרת ישראל על מנת להבטיח כי אלו מבצעות אך ורק האזנת סתר כפי שהותר בחוק, ולהבטיח כי השימוש במערכות ייעשה תוך נקיטת זהירות מיוחדת ובכפוף לקיומם של נהלים ברורים אשר יאושרו ע"י הייעוץ המשפטי למשטרה והייעוץ המשפטי לממשלה, תוך אפשרות אפקטיבית לפעולות פיקוח אפקטיבית המבוססת על דו"חות שיופקו מבסיס הנתונים, שאינו ניתן לשינוי או מחיקה".