המדינה ביקשה היום (חמישי) ארכה עד ה-30 בדצמבר בעניין פרויקט הרכבל בעיר העתיקה בירושלים לפני הדיון בעתירות שהוגשו נגד אישורו בבית המשפט העליון. לפני פחות מחודש הממשלה התבקשה להגיש תוך 21 יום תצהיר משלים.
שרת התחבורה מרב מיכאלי הצהירה כבר בעבר כי היא מתנגדת לפרויקט, שבעיניה הוא לא תחבורתי אלא תיירותי, והגדירה את השלכותיו "נזק שעלול לעלות על התועלת". התוואי הכולל של הרכבל הוא 1.4 ק"מ, ועשוי להתחיל בתחנת הרכבת הישנה בדרך חברון, ומשם מעל לגיא בן הינום להר ציון, ומתחת לשער האשפות תוקם תחנה שתשמש את באי העיר העתיקה. לפי התוכניות, הרכבל יוכל להסיע 3,000-1,800 נוסעים בשעה מתחנת המוצא.
3 צפייה בגלריה
הדמיית "עיר עמים"
הדמיית "עיר עמים"
הדמיית "עיר עמים"
(צילום: עיר עמים)
תוכנית הרכבל אושרה על ידי הממשלה ב-2018, ועוררה התנגדות ציבורית חריפה. לפי התוכנית, לאורך מסלול הרכבל יוצבו 15 עמודי ענק בגובה של עד שמונה קומות, ועליהם יעבור הרכבל שיפגע בנופים ההיסטוריים של אגן העיר העתיקה. הרכבל שייצא ממתחם התחנה יעבור בדרכו להר ציון מעל גיא בן הינום, גיא היסטורי שלא עבר מעולם פיתוח מודרני, ויפגע בקו הרקיע של ירושלים. מהר ציון ימשיך הרכבל לאורך החומות עד מתחם קדם שייבנה כעשרים מטר מחומות העיר העתיקה ויפגע גם הוא בחזותן. התוכנית השנויה במחלוקת קודמה על ידי משרד התיירות והוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל), שלעומת הליכי התכנון הרגילים פוגעת ביכולתו של הציבור להתנגד לתוכנית לנוכח מאפייניו התחבורתיים כביכול.
בג"ץ כבר קבע בפברואר, בהרכב שבראשותו ישבה הנשיאה חיות, כי על המדינה להסביר מדוע לא נפלו פגמים בתוכנית כפי שטוענים הארגונים ומדוע הפרויקט קודם בהליך מהיר כפרויקט תחבורתי אף שהוא הוגדר כתיירותי.
השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג העבירה לפני שלושה ימים מכתב שבו קראה לשר התיירות יואל רזבוזוב ולשרת התחבורה "להביא את הנושא לדיון מחודש בממשלה, לבחינת כלל ההיבטים שצריכים להילקח בחשבון בטרם קידום תכנית בסדר גודל כזה", והוסיפה כי "פרויקט בלתי הפיך כמו זה, באזור כל כך רגיש, מחייב משנה זהירות והקפדה יתרה על הליכי תכנון בטרם אישורו ומעבר לשלבי הרישוי".
3 צפייה בגלריה
הדמיה של הרכבל בירושלים
הדמיה של הרכבל בירושלים
הדמיה של הרכבל בירושלים
(צילום: הרל"י)
בעמותת "אדם טבע ודין" בירכו את השרה זנדברג על עמדתה. "במקרה זה כמו במקרים אחרים, קיימת חובה לשמור על האינטרס הציבורי והסביבתי, ולכן צריך לבטל את תוכנית הרכבל, שצפויה לפגוע באופן חסר תקדים בנוף העיר העתיקה", כך אמר עמית ברכה מנכ''ל העמותה.
גדעון שטיין, פעיל בקואליציה לשמירת אגן העיר העתיקה, אמר: "שרת התחבורה קבעה כבר כי הפרויקט איננו תחבורתי ונזקיו גדולים, גם המשרד להגנת הסביבה סבור שהפרויקט בעייתי. השתיקה של שר התיירות יואל רזבוזוב ושל ראש הממשלה החליפי יאיר לפיד היא תמוהה ומביכה. בכל הדיונים בבג"ץ משרד התיירות לא הצליח להציג בסיס עובדתי לצורך בפרויקט ולא בחינה אמיתית של חלופות. ומכאן שהרכבל הוא שריד של פרויקט פוליטי מהממשלה הקודמת ולא פרויקט תחבורתי. שתיקתם של לפיד ורזבוזוב, בנוסף להרס נופי ובזבוז של רבע מיליארד שקל של משלמי המיסים, תייצר מתיחות פוליטית ומדינית מיותרת סביב מזרח ירושלים שלא תועיל לאף אחד".
3 צפייה בגלריה
הדמיית תחנת הרכבל לכותל בירושלים
הדמיית תחנת הרכבל לכותל בירושלים
הדמיית תחנת הרכבל לכותל בירושלים
(צילום: הרשות לפיתוח ירושלים)
כמו כן, הביעו סגן ראש עיריית ירושלים יוסי חביליו יחד עם חברת מועצת העיר ד"ר לורה ורטון את דאגתם מקידום הפרויקט ושיגרו מכתב דחוף לשר התיירות, שרת התחבורה והשרה להגנת הסביבה: "לתוכנית זו תהיה השפעה עצומה על האזור הרגיש של מה שמכונה האגן הקדוש, על התחבורה, על המרקם האורבני, על הנוף, על חיי התושבים ועל תחומים רגישים אחרים, כגון בית הקברות הקראי שבתוואי הרכבל".
"תוכנית הרכבל היא תכנית רשלנית שלא הייתה צריכה לבוא לאוויר העולם", כך טוענים מובילי המאבק בארגון הארכאולוגים "עמק שווה". "ארגוני סביבה, משתמשי התחבורה הציבורית, מורי דרך וארכאולוגים, כל הארגונים המקצועיים הרלוונטיים לרכבל התייצבו נגדו והצביעו על הכשלים של התוכנית, אך בגלל שהממשלה בחרה לדלג על ועדות התכנון קולם לא נשמע. את תוכנית הרכבל, שתפגע באופן אנוש בירושלים צריך להוריד מהשולחן, או לכל הפחות להחזיר אותה בהליכי התכנון הרגילים, שיאפשרו לציבור ואנשי המקצוע להציף את הכשלים".
מלשכת שר החוץ יאיר לפיד נמסר: "הנושא נמצא בדיון בבג"ץ ולכן נחכה בסבלנות להחלטת בית המשפט".