בעקבות העיצומים של ארגון המורים העל-יסודיים שהחלו ביום ראשון האחרון, בוטלו כ-3,000 טיולים, מסעות ופעילויות העשרה שתוכננו לצאת לפועל השבוע. העיצומים החלו על רקע המאבק על הסכם שכר קיבוצי שמנהל הארגון מול משרד האוצר. רן ארז, יו"ר הארגון, כינה את הצעת האוצר "מבזה", ומוקדם יותר השבוע אמר בריאיון ל-ynet radio כי באוצר "צוחקים" עליו.
הבוקר, הנהגת ההורים הארצית פנתה לבית הדין הארצי לעבודה בירושלים, בבקשה להצטרף לעתירת מרכז השלטון המקומי וגורמים נוספים שהוגשה בראשון נגד העיצומים. בבקשה, שהוגשה על ידי עו"ד רפאל קיויתי, היועץ המשפטי של הנהגת ההורים, נכתב כי "העיצומים משפיעים ישירות על תלמידי ישראל, על ההורים, כשהמאבק - ככל שהוא צודק, נעשה על גבם".
4 צפייה בגלריה
רן ארז
רן ארז
"לפעמים צריך לעשות ניתוח כואב כדי להציל את הגוף". ארז
(צילום: נדב אבס)
4 צפייה בגלריה
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' בישיבת סיעת הציונות הדתית
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' בישיבת סיעת הציונות הדתית
לדברי ארז, באוצר "צוחקים" עליו. שר האוצר בצלאל סמוטריץ'
(צילום: שלו שלום)
מירום שיף, יו"ר הנהגת ההורים הארצית, אמר כי "תקופה זו בשנה היא קריטית. הילדים שלנו לא אשמים במאבקי השכר של המורים ולא צריכים לסבול בגללם. בנוסף, בימים אלו אלפי בתי ספר תכננו והתחייבו ביציאות לטיולים שנתיים וסיורים מתקציב כספי הורים שעלולים להגיע להפסדים אדירים, בנוסף לפגיעה הנוראית בילדים".
עוד לפני הפנייה לבית הדין, שר החינוך יואב קיש שיגר מכתב לרן ארז, שבו קרא לו להודיע על הפסקת העיצומים, במקביל להמשך קיום ההידברות, תוך הגשת הצעות קונקרטיות. עם זאת, ארגון המורים דחה את מתווה השכר החדש להעסקת עובדי הוראה, וארז אף איים להחריף את המאבק עד להגעה לשביתה כללית.
מארגון המורים נמסר כי "המאבק שלנו הוא עבור התלמידים, גם אם הם לא רואים את זה כך. זה שחסרים מורים מקצועיים בכל הכיתות, וזה שמורה להיסטוריה נאלץ ללמד גם אנגלית - זה לא לטובת התלמידים. המורים האקדמאים הרבים שעלו בשנות ה-90 מרוסיה פורשים כעת לפנסיה, ומורים חדשים לא מגיעים. האם זה לטובת התלמידים? לא!".
עוד נמסר מארגון המורים כי "לפעמים צריך לעשות ניתוח כואב כדי להציל את הגוף. כדי שיהיו מורים טובים ומקצוענים, חייבים לשלם להם שכר ראוי. היינו שמחים לו גם התלמידים וגם הוריהם היו מבינים שבמאבק הזה הם יהיו המרוויחים הגדולים ביותר ולא לראות רק את הסיפוק המיידי".
ביטול הטיולים והמסעות מחוץ לבתי הספר עוררו זעם בקרב התלמידים וההורים, שהמתינו בקוצר רוח לפעילויות, בעיקר בשל ההכרה כי ככל הנראה לא תהיה לכך הזדמנות נוספת, משום שהם הולכים וקרבים לימים העמוסים של סיום השנה ובה מבחנים, עבודות וחופשות.
4 צפייה בגלריה
יואב קיש
יואב קיש
קורא להפסיק את העיצומים. קיש
(צילום: יואב דודקביץ)
ליאב דורה, תלמיד כיתה י"א בתיכון ברנר בפתח תקווה, וחבריו לשכבה, התאכזבו מביטול סיורים שהיו אמורים להתקיים השבוע. "העיצומים פוגעים בי ובכל חבריי לשכבת י"א ושכבת י'", אמר דורה. "הטיול נקבע ותוכנן על ידי המנהל בצורה הטובה ביותר יחד עם הצוות של התיכון. ההורים שבוועד עשו מאמץ שההורים ישלמו את תשלומי ההורים, ואנחנו התלמידים אספנו כסף עבור קפוצ'ונים לטיול, ואפילו דאגנו לקנות עבור ילדים שלא יכלו להרשות לעצמם". לדבריו, "אנחנו מאוד מאוכזבים מהחלטת רן ארז כאילו שאנחנו כלום ושום דבר. אני וחבריי לא מאמינים בדרך שבחר להעניש אותנו".
איתן בן שמחון, תלמיד כיתה י"א בתיכון רבין בתל מונד, סיפר שמתחילת השנה התלמידים חוו מספר אכזבות בשל ביטול "מסע ישראלי" וסיורים מסיבות שונות, וכעת שוב בוטלו סיורים. "הביטולים גרמו לנו תסכול רב", אמר. "כיתה י"א זאת שנה עמוסה מאוד מבחינת לימודים וצריך שוברי שגרה שישחררו את המוח קצת להתפתח ולא להתנוון מול הספרים כל הזמן. כשכל הזמן מבטלים דברים זה ממש מבאס".
שירה אימרגליק, מרכזת פורום על-יסודי בהנהגת ההורים בתל אביב ואמא לתלמיד בתיכון אליאנס בעיר, סיפרה על אכזבת תלמידי שכבת י' בבית הספר, לאחר שחיכו חודשים ארוכים לטיול השנתי שאמור היה לצאת בראשון, ובוטל בשל העיצומים. "זו פשוט שערורייה", אמרה, "ברור שתלמידי ישראל לא מעניינים את ארגון המורים".
4 צפייה בגלריה
מירום שיף
מירום שיף
שיף. "פגיעה נוראית בילדים"
(צילום: יריב כץ)

סיפרה על אכזבת תלמידי שכבת י' בבית הספר, לאחר שחיכו חודשים ארוכים לטיול השנתי שאמור היה לצאת בראשון, ובוטל בשל העיצומים. "זו פשוט שערורייה", אמרה, "ברור שתלמידי ישראל לא מעניינים את ארגון המורים".
4 צפייה בגלריה
מירום שיף
מירום שיף
שיף. "פגיעה נוראית בילדים"
(צילום: יריב כץ)
אימרלוק אמרה עוד כי "בכיתה י' זה טיול מגבש, אחרי שנים של קורונה, הכיתות נבנות מחדש והתלמידים לומדים להכיר עוד חברים. הרבה מאוד זמן הבן שלי חיכה לטיול הזה. קנינו את כל הציוד, ארגנו את התיק ואז כמה שעות לפני הטיול הודיעו על ביטול. האם מר ארז מודע לעלויות המטורפות שעכשיו בית הספר צריך להתמודד איתן על ביטול טיול בשבת כמה שעות לפני היציאה?".
בנה יואב אמר: "החברים שלי ואני מאוד התאכזבנו מביטול הטיול. חיכינו לזה הרבה מאוד זמן, יש משהו מאוד 'כיפי' בטיול שנתי וחבל שהרסו לנו את זה. התיק של הטיול שלי כבר היה מוכן וארוז".
עו"ד אודליה כהן שינדרוף, סגנית יו"ר הנהגת ההורים הארצית, מתחה ביקורת חריפה על ניהול המאבק על גב התלמידים, תוך הפסד כספי של מיליוני שקלים להורים ששילמו מראש על הפעילויות. "הורי ישראל אינם הכספומט של מדינת ישראל וכספם אינו הפקר", היא אמרה. "כולנו תומכים בהעלאת שכר המורים, אך לא מוכנים לקבל את הכאוס, הבלגן וההפקרות בכספי ההורים".
יו"ר מועצת התלמידים והנוער רן שי אמר כי "ברחבי הארץ קמות מחאות תלמידים גדולות, כי רן ארז בוחר לפגוע בנו שוב, בפעם השישית בשנה האחרונה. הפעם רן ארז בוחר לפגוע בבני הנוער שהכי סבלו בתקופת הקורונה: כיתות י' שפספסו את חטיבת הביניים, תלמידי י"א שמתכוננים לצבא, ותלמידי י"ב שמסיימים את הבגרויות, כי הוא מפחד לדבר איתנו.
"אנחנו מקווים שבית הדין לעבודה יקבל את עמדתנו שהמאבק הצודק הזה לא צריך להיות על גב התלמידים. אנחנו שמחים שמרכז השלטון המקומי ושר החינוך תומכים בנוער הישראלי ודואגים לו. אנחנו מקווים שרן ארז יתעשת בימים הקרובים, ויבין שרק יחד נוכל לשפר את מעמד המורים, כמו שאנחנו כל כך רוצים".