נשיא המדינה, יצחק הרצוג, תקף אחר הצהריים (יום ראשון) את בית הדין הבינלאומי בהאג, אחרי שצוטט בצווים שניתנו נגד ישראל. "יש משהו מטלטל בכך שתופעת ה'פוסט אמת' חלחלה אפילו למוסדות החשובים ביותר", מחה. "האופן שבו עיוותו את דבריי - תוך שימוש בחלקים מאוד חלקיים ומקוטעים בהם - נועד כדי לתמוך בקונסטרוקציה משפטית מופרכת. זה עורר בי שאט נפש".

נשיאת בית הדין, השופטת האמריקנית ג'ואן דונהיו, ציטטה את הרצוג שאמר "אנו פועלים צבאית בהתאם לחוק הבינלאומי, זו אומה שלמה שאחראית. זה לא נכון שאזרחים לא היו מודעים. אנו במלחמה, אנו מגינים על בתינו. כשאומה מגינה על בתיה, היא נלחמת ונילחם עד שנשבור את עמוד השדרה שלהם. דונהיו ציטטה גם את השר ישראל כץ שצייץ ברשת X אחרי פרוץ המלחמה: "נילחם בארגון חמאס, נשמיד אותו. האוכלוסייה האזרחית נדרשת לעזוב מיד. אנו ננצח, הם לא יקבלו טיפת מים או חשמל".
הרצוג הסביר היום בבית הנשיא את דבריו: "ימים ספורים לאחר הטבח הנורא, נשאלתי על ידי התקשורת העולמית לגבי המצב בעזה. עניתי שאי אפשר להתעלם מהתמיכה האזרחית הנרחבת בעזה בפשעים ומעשי הזוועה של 7 באוקטובר;​ ולאופן שבו חמאס פועל מלב ליבה של האוכלוסייה האזרחית בכל מקום ומקום: מחדרי הילדים בבתים, מבתי הספר, מהמסגדים ומבתי החולים. אך הוספתי והדגשתי שמדינת ישראל – וכמובן שאני באופן אישי – לא רואים באזרחים חפים מפשע מטרות בשום פנים ואופן".
2 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג פגישה עם מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן בתל אביב
נשיא המדינה יצחק הרצוג פגישה עם מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן בתל אביב
"הדגשתי שישראל לא רואה בחפים מפשע מטרות". הרצוג
(צילום: SAUL LOEB / POOL / AFP)
הרצוג הדגיש: "מדינת ישראל רואה את ההיבט ההומניטרי כחלק חשוב מאד במערכה; היא מחויבת לקיומו ופועלת, כפי שתמיד פעלה ותפעל – בהתאם לדין הבינלאומי. אכן יש גם אזרחים פלסטינים חפים מפשע בעזה. אני כואב עמוקות את הטרגדיה שהם עוברים, וקורא ופועל לסיוע הומניטרי עבורם, ועבורם בלבד, כבר מהיום הראשון למלחמה ועד לימים אלה. זה חלק מעולם הערכים שלנו כמדינה. אבל אי אפשר להתעלם מהמציאות שכולנו ראינו במו עינינו בפרסומי חמאס באותו יום ארור: את מעורבותם של רבים מתושבי עזה בטבח, בביזה, ובפרעות 7 באוקטובר. ואת ההמון העזתי מריע: למראה ישראלים נטבחים וגופותיהם מחוללות. למראה חטופות – שאלוהים יודע מה עוללו להן – נגררות פצועות ומדממות ברחובות. למראה פשעים נוראים ביותר – שראוי שבית הדין הנכבד יחקור לעומקם ולא יתייחס אליהם כלאחר יד".
"אסור שהעולם ישכח ולו לרגע: חמאס אחראי לפשע נורא נגד האנושות – הטבח של 7 באוקטובר, והחטופות והחטופים שעדיין מוחזקים בידיו", הוסיף. "הוא גם אחראי לסבל של בני עמו. פעמים קרובות באופן ישיר ממש – כשהוא מאיים על חייהם, לוקח מהם בכוח הזרוע את הסיוע ההומניטרי שישראל מעבירה, ומשתמש בהם כמגן אנושי".
לדברי הרצוג, "אנחנו נלחמים במערכה שאין צודקת ממנה. מערכה להשבת החטופים - שמוחזקים ומעונים בידי מרצחי חמאס, בפשע הומניטרי שאין כמותו; מערכה להשבת הביטחון לאזרחינו, נשים וגברים, קשישים ותינוקות - עם שלם – שחמאס לא רק הצהיר שהוא רוצה למחות מעל פני האדמה, אלא יצא למסע טבח אכזרי כדי להשמידו, ועדיין פועל בכל כוחו לעשות זאת.
2 צפייה בגלריה
הדיון בהאג
הדיון בהאג
הדיון בהאג
(צילום: EPA / Remko de Waal)
"לישראל יש זכות מלאה להגן על עצמה, והיא תמשיך להיות מחויבת לביטחון אזרחיה באופן מוחלט. זו זכות המעוגנת ביסודות המהותיים ביותר של הדין הבינלאומי; ובכלל, כל מי שעיניו בראשו יכול לראות כי ישראל פועלת לפי הדין ההומניטרי הבינלאומי.
"עצם הדיון בבית הדין בהאג –בערב יום הזיכרון הבינלאומי לשואה – על האם מדינת ישראל, הדמוקרטית, המוסרית, האחראית, שקמה מאפר השואה בתמיכה גורפת של משפחת העמים ומוסדותיה, מבצעת רצח עם – הוא בגדר עלילת דם שמהווה חתירה תחת הערכים אשר על בסיסם בדיוק הוקם בית הדין בהאג".
לסיכום, אמר הרצוג, "צדקת הדרך שלנו איננה מעורערת ולא תתערער. אני מבקש לחזק ולהודות מכאן לצוות המקצועי, המוכשר והנחוש, שייצג אותנו בדיון החשוב הזה; וכמובן להודות לשופט אהרן ברק על שליחותו״.