3 צפייה בגלריה
יצחק גולדקנופף, משה גפני, בנימין נתניהו
יצחק גולדקנופף, משה גפני, בנימין נתניהו
גולדקנופף, נתניהו וגפני
(צילום: מוטי קמחי, יואב דודקביץ')
מתיחות בקואליציה על רקע הניסיון להעביר הצעת חוק שלפיה "לימוד תורה ייחשב כשירות משמעותי". אחרי שבליכוד הבהירו הבוקר (שלישי) כי "הצעת חוק יסוד לימוד תורה לא עומדת על הפרק והיא לא תקודם", ביהדות התורה זעמו על ההודעה והעבירו מסר לראש הממשלה בנימין נתניהו: או חוק יסוד לימוד תורה או פסקת התגברות.
לעיון בהצעת החוק - לחצו כאן
בהודעה רשמית ציינו ביהדות התורה כי "כפי שסוכם בהסכם הקואליציוני יימצא פתרון מוסכם על כלל סיעות הקואליציה בנושא הגיוס. הצעת החוק הוכנה בזמנו על ידינו כחלק מהפתרון הכולל. מועד ההנחה על שולחן הכנסת הוא מקרי וכל הנושא יגובש בהסכמות בין מפלגות הקואליציה. אנו מצרים על כל מי שמנסה לתלות בהצעה מה שאין בה".
ההסכם הקואליציוני שנחתם עם יהדות התורה כדי לפתור את משבר חוק הגיוס, קובע כי הממשלה תקדם חוק יסוד שיסדיר את מעמדם של לומדי התורה עוד קודם להעברת התקציב. לנוכח העיכובים בקידום החוק, הגיש ח"כ משה רוט מיהדות התורה יחד עם חברי הכנסת יעקב אשר, אליהו ברוכי, משה גפני, יעקב טסלר, יצחק פינדרוס וישראל אייכלר הצעת חוק פרטית שתקבע את מעמדו של ערך לימוד התורה ומעמדם הייחודי של לומדי התורה.
"לימוד התורה הוא ערך יסוד במורשת העם היהודי", נקבע בהצעת החוק. בהצעה צוין כי "מדינת ישראל כמדינה יהודית, רואה חשיבות עליונה בעידוד לימוד התורה ולומדי התורה". בהתאם לכך, מציעים יוזמי החוק "לעגן כראוי החוק יסוד את החשיבות הרבה והערך הגדול שרואה המדינה בלימוד התורה, ואת רצונה לעודד לימוד תורה".
עוד קובע החוק כי "אלו שיקבלו על עצמם להתמסר ללימוד תורה, לתקופה משמעותית, ייחשבו כמי שמשרתים, שירות משמעותי את מדינת ישראל והעם היהודי, וכי תהיה לכך השלכה על זכויותיהם וחובותיהם".
3 צפייה בגלריה
ארכיון
ארכיון
ארכיון
(צילום: ירון ברנר)
סעיף מרכזי בהצעת החוק מתייחס לפסיקת בג"ץ שביקשה להסדיר את נושא גיוס בני הישיבות. יוזמי החוק טוענים כי חוק יסוד לימוד התורה יבהיר לבית המשפט העליון כי הכנסת תומכת בהכרה במרכזיותו של ערך לימוד תורה. מטרת הצעת החוק היא ליצור מעין שוויון שיקשה על בג"ץ לפסול את חוק הגיוס העתידי שיעניק מעמד מיוחד לתלמידי הישיבות.
לדברי ח"כ רוט: "בהסכם הקואליציוני סוכם כי הצעת חוק זו תהיה הצעה ממשלתית, אך הדבר לא נעשה בלוח הזמנים שסוכם. לכן החלטנו להגיש את החוק כהצעה פרטית מטעם כל הסיעה כדי שנוכל לקדם את החוק מיד בתחילת מושב החורף".
ביהדות התורה זועמים כאמור לנוכח הודעת הליכוד שלפיה הצעת החוק לא תקודם. במפלגה החרדית מתעקשים על כך שעל נתניהו לעמוד בהסכמים שעליהם הוא חתם ומבטיחים את ביצור חוק הגיוס באחת משתי הדרכים המוצעות.
בהנהגת יהדות התורה יש גם מי שמתעקש לקדם פסקת התגברות במקביל לחוק יסוד לימוד תורה כדי להבטיח סופית שבג"ץ לא יוכל לפסול בעתיד את ההסדר המתגבש לאי גיוסם של תלמידי ישיבות כפי שעשה אינספור פעמים בעבר.

"הטרלה מזיקה בעיתוי אומלל"

במקביל להודעה הנחרצת של הליכוד שלפיה הצעת החוק לא תקודם, מתחו עליה במפלגה ביקורת פומבית. שר התפוצות עמיחי שיקלי אמר: "לימוד תורה הוא ערך עליון בעם ישראל שמעולם לא נזקק לחקיקה, וכך ראוי שיישאר. הנחתה של הצעת חוק זו על שולחן הכנסת היא הטרלה מזיקה בעיתוי אומלל, וההשוואה לשירות בצבא לא שייכת, לא ראויה ולא תהיה - לא בקולי".
ח"כ טלי גוטליב, אף היא מהליכוד, אמרה: "לא אצביע לחוק יסוד לימוד תורה. לא כי לימוד תורה אינו ערך חשוב בפני עצמו, אלא כי זה לא עניין לחקיקה בחוקי יסוד. מוטב שלא הייתה מוגשת הצעת החוק הזו כלל. חבריי החרדים - טאקט היא לא מילה גסה".
שר הביטחון יואב גלנט אמר בהתייחסו להצעת החוק: "השירות בצה״ל הוא חובה אזרחית שאין נעלה ממנה. לימוד התורה הוא יסוד חשוב בשמירת הגחלת שלנו כעם ויש לי הערכה ללומדים. חשוב לזכור: אין ולא יהיה מקום להשוואה בין שירות בצה"ל לבין לימוד תורה. הגנת המדינה במסגרת השירות בצה״ל היא ערך עליון. נמשיך להבטיח שמי שנותן יותר - יקבל יותר".
3 צפייה בגלריה
ישיבת סיעה יש עתיד
ישיבת סיעה יש עתיד
"הקיצונים מקבלים גיבוי לסרבנות מהממשלה". ח"כ לפיד
(צילום: שלו שלום)
באופוזיציה נשמעו אף התבטאויות חריפות יותר לנוכח הגשת הצעת החוק. יו"ר האופוזיציה ח"כ יאיר לפיד (יש עתיד) אמר: "יום אחרי ביטול עילת הסבירות, הקואליציה המופקרת בתולדות המדינה מתחילה לחגוג על חשבוננו. ממשלת החורבן שלא הפסיקה לזעוק 'סרבנות' מגישה את 'חוק הסרבנות וההשתמטות' ועוד מעיזה לקרוא לו 'חוק יסוד לימוד תורה'.
"הקיצונים מקבלים גיבוי לסרבנות מהממשלה שרק אתמול תקפה בגסות את טובי הלוחמים ואת גיבורי ישראל. אם הם לא יתגייסו, מי יתגייס? אם הם לא יסכנו את חייהם, מי אלו שיסכנו את חייהם? ואם הם לא מתגייסים".
יו"ר מפלגת ישראל ביתנו ח"כ אביגדור ליברמן אמר: "רק אתמול נתניהו הצהיר שכל חקיקה תגיע בהסכמה, והיום נתניהו, דרעי, גפני וגולדקנופף - מהמקפצה".
יו"ר המחנה הממלכתי ח"כ בני גנץ אמר: "לימוד תורה הוא דבר חשוב ומרכזי בחיי יהודים לאורך כל הדורות. מבלי לגרוע מערכו, ביסוסו בחקיקה שמשווה אותו לשירות - מרוקן מתוכן את ערך צבא העם. אם יעבור החוק, זו תהיה פגיעה אסטרטגית בעתידה של מדינת ישראל".
חברו למפלגה ח"כ גדי איזנקוט אמר: "הגשת חוק יסוד לימוד תורה או בשמו האמיתי 'עוקף חוק גיוס', בהמשך להחלטה מבישה שקיבלה הממשלה בחודש שעבר להימנע מגיוס כולל של תלמידי ישיבה, מהווה מכה אנושה לצה"ל כצבא עם ממלכתי. הגורמים הציוניים והממלכתיים בכנסת ומחוצה לה חייבים לפעול יחד להחלפת הממשלה הרעה בתולדות ישראל".