עורך דינה של העיתונאית מרינה אובסיאניקובה, שהתפרסמה ברחבי העולם כשמחתה בשידור חי נגד הפלישה הרוסית לאוקראינה, הודיע אמש (יום א') כי היא נעצרה בביתה. "אנחנו לא יודעים לאן לקחו אותה", אמר עורך הדין, והעריך שמעצרה קשור למחאה האחרונה שלה נגד המלחמה. זמן קצר לאחר מכן שוחררה אובסיאניקובה.
אובסיאניקובה, עורכת בערוץ הטלוויזיה הממלכתי "רוסיה 1", התפרסמה ברחבי העולם בחודש מרץ כשהתפרצה לאולפן והניפה שלט נגד המלחמה. בשלט שהחזיקה היא כתבה: "אל תאמינו לתעמולה. הם משקרים לכם כאן. רוסיה נגד המלחמה". לאחר המחאה החריגה והנועזת שלה היא עמדה למשפט ברוסיה וקיבלה קנס בסך 30 אלף רובל באשמת "ארגון אירוע ציבורי לא חוקי".

2 צפייה בגלריה
מרינה אובסניקובה
מרינה אובסניקובה
המחאה של מרינה אובסיאניקובה
(מתוך פייסבוק )
אחרי המחאה בחודש מרץ אובסיאניקובה הודחה מעבודתה, עזבה את רוסיה ועבדה עבור העיתון הגרמני "די ולט". לאחרונה היא שבה למדינה - והמשיכה למחות נגד הפלישה הרוסית לאוקראינה.
לפני שלושה ימים מחתה אובסיאניקובה מול הקרמלין, והניפה שלט שעליו נכתב: "פוטין הוא רוצח. החיילים שלו פשיסטים. 352 ילדים מתו. כמה עוד צריכים למות כדי שתפסיק?". אתמול נעצרה.

בסרטון לפני המחאה: "חייבים לדבר, לא יכלאו את כולנו"

ברחבי העולם שיבחו בחודש מרץ את אובסיאניקובה על אומץ לבה ועל החלטתה למחות למרות ההשלכות האפשריות. אחרי המחאה התברר כי לפני שהתפרצה לאולפן הטלוויזיה היא הקליטה סרטון ובו הסבירה את המעשה. היא סיפרה שאביה אוקראיני, ושהיא מתביישת בכך שהייתה שותפה להפצת שקריו של המשטר הרוסי: "מה שקורה באוקראינה הוא פשע, ורוסיה היא התוקפן. האחריות לתוקפנות הזו רובצת על כתפיו של אדם אחד: ולדימיר פוטין. אבי אוקראיני, אמי רוסייה, והם מעולם לא היו אויבים. למרבה הצער, בשנים האחרונות עבדתי עבור 'רוסיה 1'. עשיתי תעמולה עבור הקרמלין ואני מתביישת בזה מאוד – אני מתביישת שהנחתי לאנשים לשקר ממסכי הטלוויזיה ואפשרתי להפוך את העם הרוסי לעם של זומבים. לא אמרנו שום דבר ב-2014 כשזה רק החל".
"לא מחינו כשהקרמלין הרעיל את נבלני. פשוט צפינו בשקט במשטר הלא-אנושי הזה. עכשיו כל העולם הפנה לנו את גבו, ועשרה דורות של צאצאים שלנו לא יוכלו למחוק את זכר מלחמת האחים הזו". היא קראה לרוסים להשמיע את קולם נגד המלחמה ואמרה: "לא יוכלו לשים את כולנו בכלא".

זלנסקי הדיח את התובעת הכללית וראש שירות הביטחון

בתוך כך הודיע אמש נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי על הדחתם של ראש שירות הביטחון במדינה והתובעת הכללית. לטענת זלנסקי, ההדחה הייתה בעקבות הליכים פליליים שחוקרים חשד לבגידה ולשיתוף פעולה עם האויב, מצד עובדים של שני האישים שהודחו, איוון בקנוב ואירינה ונדיקטובה. הבוקר הבהירו בלשכת זלנסקי כי השניים לא הודחו, ורק הושעו מתפקידיהם עד לסיום החקירות המתנהלות בנוגע לפעילות הארגונים שלהם.
2 צפייה בגלריה
 התובעת הכללית הושעתה מתפקידה על-ידי זלנסקי
 התובעת הכללית הושעתה מתפקידה על-ידי זלנסקי
התובעת הכללית הושעתה מתפקידה על-ידי זלנסקי
(צילום: EPA)
לפי זלנסקי, עד כה נפתחו 651 תיקים בחשד לבגידה ולשיתוף פעולה עם האויב, נגד עובדים בלשכת התובעת הכללית, עובדים בגופים שאחראים על חקירות לפני משפט ועובדים של סוכנויות אחרות שנוגעות לאכיפת החוק. הוא ציין כי "יותר מ-60 עובדים בלשכת התובעת הכללית ובשירות הביטחון של אוקראינה נשארו בשטחים הכבושים ופועלים נגד המדינה שלנו".
זלנסקי הוסיף: "הפשעים הללו, נגד יסודות הביטחון הלאומי של המדינה שלנו, והקשרים שתועדו בין כוחות הביטחון האוקראיניים לשירותים הרוסיים המיוחדים, מעלים שאלות חמורות מאוד" לגבי ונדיקטובה ובקנוב (חבר ילדות של הנשיא). "לכל אחת מהשאלות האלה מגיעה תשובה הולמת".
בשבועות האחרונים רושם הצבא הרוסי הישגים בלחימה ומרחיב את האזורים בשליטתו בחבל דונבאס במזרח אוקראינה, מעוז הבדלנים הפרו-רוסים: מחוז ליסיצ'נסק כבר נפל לידי הרוסים, שכעת מנסים להשלים את כיבוש דונייצק - המחוז השני בדונבאס. במקביל ממשיכה רוסיה לתקוף גם באזורים אחרים: בשבוע שעבר נרשמו הפצצות כבדות במיוחד באזור חרקוב, העיר השנייה בגודלה באוקראינה, ובכירים אוקראינים מביעים חשש שהרוסים נערכים למתקפה נרחבת על העיר – השנייה מאז תחילת המלחמה. בשבועות שאחרי הפלישה לאוקראינה, בפברואר, כתשה רוסיה את חרקוב בהפגזות בלתי פוסקות והרגה המונים, אבל בהמשך הצליחו הכוחות האוקראיניים להדוף את רוב חייליה משם. הצבא הרוסי נכשל גם בניסיון לכבוש את קייב, ונסוג מאזור הבירה בסוף חודש מרץ.