בית המשפט המחוזי בירושלים המשיך הבוקר (רביעי) את הדיונים במשפטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, ושלושת העדים שעלו היום לדוכן זומנו במסגרת תיק 1000 - תיק המתנות. לפי האישום, נתניהו קיבל טובות הנאה במאות אלפי שקלים מאיש העסקים ארנון מילצ'ן, ופעל או ניסה לפעול לטובתו בכמה פעולות שלטוניות - למרות שעקב הקשר ביניהם היה על רה"מ להימנע מלעסוק בענייניו. שתי פעולות שנידונו היום הן מעורבות נתניהו במיזם להקמת אזור סחר חופשי בשיתוף פעולה בין ישראל, ירדן והרשות הפלסטינית, ומעורבותו בערוץ 10.

לפי האישום, בשנת 2010 פנה מילצ'ן לנתניהו וביקש ממנו שיפעל לקידום מיזם בשיתוף איש העסקים ההודי ראטן טאטא, במסגרתו יוקם אזור סחר חופשי שיכלול מפעל לייצור רבכים בעלות נמוכה ובית ספר למקצועות הרכב. למילצ'ן היה אינטרס כלכלי משמעותי בקידום המיזם, שחייב תיקונים חקיקה נרחבים - ובסופו של דבר לא קם. עם זאת, מילצ'ן עצמו טען כי המיזם נועד לקידום השלום האזורי, ולא האינטרסים העסקיים שלו.
העד הראשון להיום היה גבי גולן, לשעבר יועץ רה"מ לתכנון ופיתוח וסגן מזכיר הממשלה, שסיפר כי השתתף בפגישה מקצועית "שבה עלה הנושא של הקמת מפעל להרכבת רכבים. בסוף הפגישה התבקשתי להכין חוות דעת, שהוכנה והועברה ללשכת רה"מ - ובה כתבתי שאי אפשר להקים אזור סחר חופשי כפי שהוצג בפנינו ללא חקיקה בכנסת".
בנוסף, ציין גולן כי "לא הגיעו אליי עוד פעם ולא התבקשתי מעבר לזה לעשות בדיקה נוספת או קידום נוסף". עם זאת, הוא השיב בחיוב כשנשאל אם הוא זוכר שהשתתף באירוע טקסי שקשור למיזם, שבה נכחו גם נתניהו, מילצ'ן וטאטא.
3 צפייה בגלריה
עדות גבי גולן במשפט נתניהו
עדות גבי גולן במשפט נתניהו
"באזור סחר חופשי יש הקלות, לא צריך מכס למשל". גבי גולן, בבית המשפט
(צילום: שלו שלום)
3 צפייה בגלריה
ארנון מילצ'ן בנימין נתניהו ראטן טאטא
ארנון מילצ'ן בנימין נתניהו ראטן טאטא
מילצ'ן, נתניהו וטאטא. גולן העיד כי השתתף באירוע טקסי שבו שלושתם נכחו
(צילום: חיים גולדברג, gettyimages)
לדברי גולן, המיזם היה אמור להיות מוקדם בשער הירדן - עם הקלות כלכליות משמעותיות, שנובעות מהמעמד של אזור סחר חופשי. "מפעל הרכבת רכבים בישראל מוקם לפי חוקי המדינה - מכון התקנים, דיני עבודה. אבל באזור סחר חופשי יש הקלות שונות", הסביר גולן. "לא צריך מכס למשל, המוצרים יועברו מאזור הייצור לכל העולם".
בחקירתו הנגדית של גולן, עו"ד ישראל וולנרמן מצוות ההגנה של נתניהו ציין כי "בפגישה המקצועית אמרו אנשים אחרים שהייתה הבנה שאין התלהבות גדולה מצד גורמי המקצוע", ועל כך אמר העד: "לא זוכר. אבל אני רואה שנכתב במסמך 'יעבוד צוות בין משרדי'. אם זה היה מיזם שאומרים עליו 'אין טעם' - בסיכום לא היה נכתב להקים צוות בדיקה בין-משרדי".
בהמשך, ציין עו"ד וולנרמן מקרים נוספים של עבודה מול טאטא, בהם רעיון של מחקר ופיתוח של אנרגיה חלופית. "כן, זה משהו אחר. המלצתי לקדם את הקשר עם המדען הראשי בנפש חפצה", העיד גולן. לאחר מכן שאל וולנרמן האם "ראש הממשלה דיבר על קשרים מדיניים באמצעות טאטא, שהוא גורם משמעותי בהודו?", וגולן השיב בחיוב.
3 צפייה בגלריה
עו"ד ישראל וולנרמן
עו"ד ישראל וולנרמן
עו"ד ישראל וולנרמן ונועה מילשטיין, סנגורים של נתניהו
(צילום: עמית שאבי)
אחרי גולן עלתה להעיד דבורה קמחי, לשעבר יועצת משפטית בערוץ 10. לפי האישום, נתניהו לא נמנע לעסוק לאורך השנים בעניינים הנוגעים לערוץ 10 - למרות שידע כי מילצ'ן מחזיק במניות של הערוץ. עם זאת, קמחי העידה כי מילצ'ן לא היה בעל המניות הגדול בו, והוא הזרים לערוץ כסף במשך שנים בודדות בלבד עד 2009-2008.
העד האחרון היה ליאור מלמוד, שהיה נציגו בערוץ של הבעלים יוסי מימן, עד למכירתו לקבוצה אחרת. "בשלב המסוים היחיד שהעביר כספים לערוץ היה מימן, אחרים עזבו אחרי שהבינו שאין עתיד כלכלי", סיפר מלמוד. "החלטנו לסגור את הערוץ ב-2005, אבל אז רון לאודר התעניין בו, והוא הביא לשולחן המשא ומתן את ארנון מילצ'ן".
מלמוד העיד כי למילצ'ן, שאכן נכנס כשותף לערוץ ב-2005, היה תפקיד מצומצם יחסית. "נראה לי שהיו לו 24.5% מהמניות. כשהוא היה מגיע לארץ היו עושים במיוחד בשבילו פגישת דירקטוריון, אבל הוא לא היה בדיונים ברשות השנייה. בדברים האלה הוא לא התעניין", סיפר מלמוד. "יום אחד נשבר למילצ'ן, והוא השתכנע שאין לזה אופק כלכלי. עשה לי טלפון כדי להתייעץ, ואמרתי לו חד משמעית 'קח הטבת מס ותצא'".