שר הביטחון יואב גלנט חתם היום (רביעי) על צו מעצר מינהלי לארבעה חודשים נגד מתנחל שמתגורר בחווה הסמוכה להתנחלות כוכב השחר שבבנימין. המתנחל, אב לילדים, חקלאי ובעל חווה, נעצר שלשום - והצו הוצא נגדו שעות לפני דיון שהיה צפוי להתקיים בעניינו בבית משפט.
מי שמיהר לתקוף את גלנט על הצעד הוא השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שצירף את צו המעצר החתום וכתב ברשת החברתית X (לשעבר טוויטר): "צו מעצר מינהלי שלישי שניתן למתיישב מאז פרוץ המלחמה. מישהו התבלבל ושכח מי האויב ומי האוהב". גלנט לא נותר חייב, ומלשכת שר הביטחון נמסר בתגובה לטענות בן גביר: "מי שלוקח את החוק לידיים מפריע לכוחות הביטחון ופוגע במאמץ המלחמתי".
2 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר יואב גלנט
איתמר בן גביר יואב גלנט
שוב מתכתשים, בזמן המלחמה. בן גביר וגלנט
(צילום: אלכס קולומויסקי, דנה קופל)
בימים האחרונים בעלי החוות ביהודה ושומרון העלו טענות נגד מפקד פיקוד המרכז, האלוף יהודה פוקס, וזאת לטענתם בשל רדיפת כוחות הביטחון את אנשי החוות. הם קיימו הפגנות ומחאות שונות נגד פוקס, שזכה ללא מעט ביקורת והתקפות מילוליות מצד הימין הקיצוני בשנה החולפת.
עו"ד דוד הלוי, שמייצג את המתיישב מטעם ארגון "חוננו", תקף את מתן הצו ואמר: "מצער מאוד כי שר הביטחון גלנט, בחר לעצור את מרשי במעצר מנהלי משיקולים זרים ושרירותיים וכפי הנראה בשל לחצים המופעלים על מדינת ישראל. רק אתמול שמענו בתקשורת על החלטה של ממשלת ארצות הברית לאסור על כניסת מתנחלים והנה היום מתקבלת החלטה זו של שר הביטחון. אציין כי החלטה אומללה זו באה לאחר שבית המשפט רמז בצורה ברורה כי חומר הראיות נגד מרשי הוא בעייתי".
2 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג פגישה עם מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן בתל אביב
נשיא המדינה יצחק הרצוג פגישה עם מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן בתל אביב
(צילום: SAUL LOEB / POOL / AFP)
דבריו של עו"ד הלוי בנוגע ללחצים מגיעים בין היתר אחרי שאמש הממשל האמריקני, שכבר שבועות מזהיר מ"אלימות מתנחלים" נגד הפלסטינים ביהודה ושומרון, הודיע על אימוץ מדיניות חדשה של הגבלות ויזה נגד קיצונים יהודים, או כפי שהגדיר מזכיר המדינה אנתוני בלינקן - אנשים "שהיו מעורבים בערעור השלום, הביטחון או היציבות בגדה המערבית, לרבות באמצעות מעשי אלימות או נקיטת פעולות אחרות המגבילות את הגישה של אזרחים לשירותים חיוניים וצרכים בסיסיים. גם בני משפחה קרובים של אנשים כאלה עשויים להיות כפופים להגבלות אלה".
האמריקנים לא ציינו בהודעתם בכמה קיצונים מדובר, וגם נמנעו מלהזכיר שמות, אך לפי הערכות מדובר בכמה עשרות בני אדם. לא ברור על בסיס מה הורכבה הרשימה וכיצד נאספו הראיות. מי שנכנס לרשימה השחורה והוויזה שלו מבוטלת, יגלה זאת רק כאשר יבקש להיכנס לארה"ב דרך מערכת ESTA – ויסורב. אם הוויזה שלו בתוקף, כשיגיע לארה"ב הוא לא יורשה להיכנס - ויגורש מיד לישראל. מי שמופיע ברשימה ויגיש בקשה לוויזה חדשה יסורב. אזרח שהוכנס לרשימה הזו יוכל לצאת ממנה רק כעבור זמן מה, כל עוד לא יבצע או יואשם בעוד פעולות אלימות. מי שמקבל החלטה לגבי כל אדם ואדם הוא היועץ המשפטי של מחלקת המדינה.