הסניגוריה הציבורית הגישה היום (ה') תלונה למחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) בגין חשד לשימוש לרעה בסמכות ומעצרן הלא חוקי של שלוש האחיות שאמן נורתה למוות בלקיה בסוף השבוע האחרון, רמייה של בית המשפט, מניעת טיפול בקטין וגרימת הידרדרות נפשית ופיזית עד כדי אשפוז בבית חולים.
חשד לרצח: אישה נורתה למוות בלקיה
(צילום: דוברות המשטרה)

בשבת נורתה למוות סומאיה אל-טלאלקה (42) בפתח ביתה שבלקיה. ביום שני דווח ב-ynet כי המשטרה עצרה את שלוש בנותיה של סומאיה, בנות 14, 17 ו-18, ומנעה מהן להיפרד ממנה לפני ההלוויה. זאת מבלי שהיה כל חשד סביר נגדן. בנוסף, חוקרי תחנת עיירות הודיעו לבית המשפט כי בכוונתם לשחרר את האחיות אך בפועל עיכבה אותן כמעט 24 שעות בתחנת המשטרה.
בתלונת הסנגוריה נכתב כי מדובר ב"התנהלות חמורה ביותר של שוטרי תחנת עיירות, 'צוות חקירה מיוחד', אשר עצרו – ללא כל חשד סביר ובניגוד לחוק – שלוש קטינות שאימן נרצחה אך זמן קצר לפני כן. כל זאת, תוך שימוש לרעה בסמכות, והעלאת טענה צינית שלפיה הקטינות חשודות ברצח, כשברור ונהיר כי אין כל חשד נגדן. לא בכדי, זמן קצר לאחר מעצרן נודע כי בכוונת היחידה החוקרת לשחרר את הקטינות, והרי שיש בכך כדי ללמד על רצינות 'החשד' שהיה נגדן". עוד נכתב כי "בהתנהלות משטרת עיירות היה אף כדי להטעות את בית המשפט. הקטינות נותרו במעצר במשך שעות רבות".
1 צפייה בגלריה
הזירה בלקיה
הזירה בלקיה
"אין מחלוקת שלא היה כל חשד לכך שהאחיות מעורבות במעשה". זירת הירי בלקיה
(צילום: דוברות המשטרה)
האחיות שוחררו ממעצר אחרי כיממה ואחת מהאחיות התמוטטה ואושפזה בבית החולים סורוקה בבאר שבע. סנגורה של אחת האחיות, עו"ד האיל אבו גררה, אמר כי "אנו מבינים את הרצון של היחידה החוקרת לפענח עבירות, אבל המטרה אינה מקדשת את האמצעים". לדבריו, היחידה החוקרת פגעה פגיעה אנושה בזכויותיהן של האחיות. "מעבר למעשה הלא חוקי, מעצר מי שאיננו חשוד, מדאיגה מאוד העדר האמפתיה. במקום להתאבל ולהיפרד בצורה מכובדת וראויה מאימן, דאגו השוטרים כי יבלו 24 שעות קשות מנשוא במעצר בתחנת המשטרה".
בסנגוריה אמרו כי "לא ניתן להפריז במשמעות של הדברים, כאשר היחידה החוקרת בחרה לעצור שלוש קטינות שאימן נרצחה רק לפני זמן קצר, וכל זאת בשעה שאין מחלוקת שלא היה כל חשד לכך שהן מעורבות במעשה. בנוסף, היחידה החוקרת לא אפשרה לקטינות להשתתף בהלוויית אימן. בעקבות התנהלות זו, אחת הקטינות התמוטטה ונזקקה לקבלת טיפול רפואי בבית החולים, מיד לאחר שחרורה מהתחנה. צר לנו שהיחידה החוקרת לא גילתה יחס אנושי ופגעה בזכויותיהן של הקטינות, ללא כל הצדקה או סיבה הנראית לעין".
במסגרת החקירה, עצרה המשטרה את גם את בנה בן ה-15 של המנוחה בחשד למעורבות ברצח. הנער טוען שבשעת הרצח עבד במאפייה בתל אביב, ועורך דינו מחמד רחאל השיג תיעוד ממצלמת וידאו המאשש את טענתו.
למרות זאת, מעצרו של הנער הוארך והוא שוחרר רק היום. במשטרה עדיין פועלים לאתר חשודים. עו"ד רחאל אמר כי "נגיש תביעה נזיקית ונבקש פיצויים בגין מעשיה של המדינה. מדובר בקטין ללא עבר פלילי ולזכותו ראיה שמעידה שידו לא במעל ואף על פי כן הוארך מעצרו".
ממשטרת ישראל נמסר כי אינם מתייחסים לפעולות חקירה.