כוחות איראניים השתלטו היום (שבת) על כלי שיט שנמצא בבעלות ישראלית חלקית במצר הורמוז. כך דיווחה סוכנות הידיעות האיראנית הרשמית אירנא. הספינה, לפי הדיווח, הועברה לשטח המים הטריטוריאליים של איראן. לפי סוכנות הידיעות AP, כוחות קומנדו איראניים השתלשלו ממסוק אל הספינה MSC ARIES - במרחק של כ-90 ק"מ מהעיר פוג'יירה שבאיחוד האמירויות.

אחרי ההשתלטות על הספינה, פרסם דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי הצהרה מטעמו, בה נאמר כי "איראן תישא בהשלכות אם תבחר להסלים את המצב עוד יותר. הגברנו את המוכנות להגן על מדינת ישראל מפני תוקפנות איראנית נוספת. מדינת ישראל בכוננות גבוהה, ואנחנו גם מוכנים להגיב".
עוד אמר תא"ל הגרי: "איראן מממנת, מכשירה ומחמשת שלוחות טרור ברחבי המזרח התיכון ומעבר לו. איראן תומכת בארגון הטרור חמאס שפתח במלחמה הזאת ב-7 באוקטובר. איראן תומכת בחיזבאללה שהרחיב את המלחמה ב-8 באוקטובר, ומאז, איראן שתומכת במיליציות בעיראק וסוריה ובחותים בתימן, הרחיבה את המלחמה לסכסוך עולמי. איראן המממנת הגדולה ביותר של טרור בעולם. רשת הטרור של איראן לא רק מאיימת על אזרחי ישראל, עזה, לבנון וסוריה; המשטר באיראן מתדלק את המלחמה באוקראינה ומחוצה לה. צבא ההגנה לישראל ערוך לכל התרחישים וינקוט את הצעדים הנדרשים - יחד עם בעלי בריתנו - כדי להגן על עמנו".
על הספינה, לפי דיווחים, לא נמצאים ישראלים. היא שטה תחת דגל פורטוגל, ולפי ערוץ "אל-חדת'" הסעודי, שהו עליה אנשי צוות פיליפינים. הספינה נמצאת בבעלות חלקית של חברת Zodiac Maritime - שהיא חלק מקבוצת Zodiac בבעלות איש העסקים הישראלי אייל עופר.

חברת זודיאק, שבבעלתו, מסרה: "חברת MSC היא המנהלת והמפעילה המסחרית של הספינה. MSC אחראית לכל פעילויות כלי השיט לרבות תפעול המטען והתחזוקה. Gortal Shipping Inc מחכירה את הספינה ל-MSC לטווח ארוך. Gortal Shipping Inc באפיליאציה עם Zodiac Maritime. חברת MSC אחראית גם על מסלול הספינה, לוח הזמנים ועל הצוות שעל הסיפון". חברת Gortal, שפועלת לצד Zodiac של עופר, היא חברה שוויצרית, שמחכירה את הספינה כאמור ל-MSC.
בתיעוד שהגיע לידי AP נראים האיראנים משתלשלים אל מכולות שעל הסיפון. אחד מאנשי הצוות שעל הספינה נשמע אומר: "אל תצאו החוצה", וחברו לצוות קרא לחבריו ללכת אל גשר האונייה. בתיעוד נראה גם אחד מאנשי הקומנדו האיראני כורע, כדי לספק חיפוי.
ב-AP נכתב כי המסוק נראה ככזה שמשמש את משמרות המהפכה של איראן - ושימש אותם גם בעבר, בפשיטות על ספינות. הספינה עצמה תועדה לאחרונה באזור דובאי, כשהיא נעה לכיוון מצר הורמוז. הספינה כיבתה את אמצעי המעקב שלה, צעד נהוג בקרב ספינות בבעלות ישראלית כשהן נעות באזור.
גורם בפנטגון אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי ארה"ב מודעת לתקרית ועוקבת אחריה. הוא סירב לאשר או להכחיש אם אכן מדובר בספינה MSC ARIES, שנמצאת כאמור בבעלות ישראלית חלקית.
ההשתלטות מגיעה כשברקע איומי טהרן לנקום את חיסולם של שבעה אנשי משמרות המהפכה במבנה הסמוך לשגרירות איראן בדמשק, ובהם חסן מהדווי - מפקד כוח קודס בסוריה ובלבנון - בכיר המחוסלים בתקיפה. לא ברור אם מדובר בתגובה שתכננה טהרן, אך אמש שלח נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מסר חד ותמציתי לאיראן שלא לתקוף את ישראל. הוא נשאל במסיבת עיתונאים מה המסר שלו לאיראן, והשיב במילה אחת: Don't ("אל" באנגלית). למרות זאת, הוא ציין כי הוא מעריך שהתגובה האיראנית לחיסול בכירי כוח קודס בדמשק תגיע בקרוב, והדגיש שאין בכוונתו לחשוף מידע חסוי בנוגע לכך.
אחרי שכבר הצהיר בימים האחרונים על "מחויבות ברזל" לביטחון ישראל, ביידן שב והדגיש כי הוא מחויב לביטחונה. "אנחנו מחויבים להגנת ישראל. אנחנו תומכים בישראל. אנחנו נעזור להגן על ישראל - ואיראן לא תצליח", אמר במסיבת העיתונאים שכינס בבית הלבן, שעסקה ברובה בענייני פנים אמריקניים.

2 צפייה בגלריה
דיווחים סורים על תקיפות ישראליות בדמשק
דיווחים סורים על תקיפות ישראליות בדמשק
חסן מהדווי והבניין שהותקף בדמשק. ארה"ב מזיזה כוחות
(צילום: AP / Omar Sanadiki)
הלילה דווח ברשת CNN כי כחלק מהסיוע לישראל ארה"ב תנסה ליירט כל שיגור שיבוצע לעברה, אם הדבר יהיה אפשרי. אחד משני הגורמים האמריקניים ששוחחו עם הרשת אמר כי בשיחות בין וושינגטון לירושלים ביקשו האמריקנים מישראל להימנע מהסלמה נוספת בתגובה שלה לתקיפה איראנית אפשרית.
הצהרת התמיכה של ביידן בישראל מגיעה על רקע דיווחים בתקשורת האמריקנית שצבא ארה"ב שולח כוחות נוספים לאזור. ה"וול סטריט ג'ורנל" דיווח כי צבא ארה"ב שינע ספינות מלחמה לאזור, לצד הזזת כוחות במזרח התיכון, במסגרת ההכנות לתקיפה איראנית אפשרית. לפי הדיווח, מפי גורמי ממשל אמריקנים, שונעו שתי משחתות, שאחת מהן הייתה באזור והשנייה הוסטה אליו.