ראש האופוזיציה יאיר לפיד אמר אתמול (חמישי) בריאיון למרכז הקהילתי NY92 בניו יורק כי המהפכה המשפטית והמחאה שבעקבותיה החלישו את ישראל בימים שלפני מתקפת הפתע הרצחנית של חמאס ב-7 באוקטובר. "אני מבין את האנשים שאומרים, 'אוקיי החלשנו את עצמנו, לקחנו את זה צעד אחד קדימה. נאבקנו על משהו חשוב, אבל לקחנו את זה רחוק מדי'", הודה.

1 צפייה בגלריה
יאיר לפיד
יאיר לפיד
יאיר לפיד
(צילום: רפי קוץ)
עם זאת הוא הבהיר כי האשמה על "החלשת המדינה", כלשונו, מוטלת בראש ובראשונה על מי שקידם את חוקי המהפכה: "כשאתה מאיים על הדמוקרטיה של ישראל אתה מחליש את המדינה. דמוקרטיה היא הכוח שלנו. דמוקרטיה היא הסיבה שיש לנו את הכוח הפנימי שאנחנו צריכים כדי להילחם במה שאנחנו מתמודדים איתו עכשיו".
לפיד נשאל אם הוא מאשים גם את המפגינים במצב ונאלץ להבהיר: "נפגשתי איתם היום, ראיתי את המערך שהם בנו באקספו בתל אביב. מבצע לא ייאמן שעוזר לכל מי שנאלץ לצאת מביתו ולקורבנות ולמשפחות הקורבנות. אלה פטריוטים ישראלים גדולים. הם לא החלישו את המדינה הזאת, הם מחזקים אותה".
לפיד הסביר גם מדוע לא נכנס לממשלת החירום, כפי שעשה יו"ר המחנה הממלכתי, השר וחבר קבינט המלחמה בני גנץ, ואמר כי זה קרה מ"סיבות טכניות". לדבריו, "הייתי האדם הראשון שאמר שאנחנו צריכים את ממשלת האחדות. אבל אמרתי לביבי - אני לא אהיה מעודדת. אני רוצה לדעת מה אני עושה? איזה סוג של סמכות תהיה לי? והתברר שהוא לא רוצה שזה יעבוד ככה. אז בסדר, יש לי כל כך הרבה דרכים אחרות לעבוד למען המדינה שלי".
"סבלנו מההשלכות של תחושת ביטחון מזויפת, ולכן הרשנו לעצמנו לצלול לתוך הקיטוב של פוליטיקה מודרנית", הוסיף לפיד. "צללנו ישירות לתוך פסטיבל המחלוקת, ועכשיו הזכירו לנו בצורה כואבת שהסיכונים האמיתיים שיש לנו הם מבחוץ". הוא טען גם כי אין מנוס מלבד כניסה קרקעית כדי למוטט את שלטון חמאס, ולאחר מכן "הרשות הפלסטינית תשלוט בעזה עם תמיכת הקהילה הבינלאומית והעולם הערבי המתון". אך לדבריו, כדי להגיע למצב הזה "צריך לחצות קודם נהר של מלחמה וכאב".
לפיד גם חזר על כך שיתמוך בהחלטות הממשלה או בכל הסדר שיגיעו אליו. דבריו של לפיד באו שעות שנשאל אם הוא, כראש הממשלה לשעבר, נושא גם באחריות למחדל - וענה: "אם כולם אחראים, אף אחד לא אחראי".
במסגרת הצהרתו לתקשורת יו"ר יש עתיד הציג "תוכנית לאומית לשיפור השירות והטיפול האזרחי" בעלת 8 צעדים. לדבריו, "אפשר להבין את ההלם והשיתוק של המערכות הממשלתיות בימים הראשונים, אך אי אפשר להבין למה המערכת עוד לא יצאה מההלם". בשל כך, הוא הסביר כי מדובר ב-8 הצעדים הראשונים שעל הממשלה לנקוט "עכשיו", כדי להחזיר את המשק ואת אזרחי המדינה למסלול של חיים מתפקדים: "אי אפשר להמשיך עם ממשלה לא מתפקדת. צאו מההלם".