גרמניה אסרה על מרטין זלנר, שנחשב לכוכב עולה בימין הקיצוני באירופה, להיכנס לשטחה. ההחלטה פורסמה אחרי שזלנר גורש משווייץ, שם נעצר בכנס של ארגון ימין קיצוני מקומי.
זלנר, אוסטרי בן 35, עומד בראש תנועה שמתנגדת למהגרים באירופה ודוגלת בהשקפות גזעניות ואנטי-מוסלמיות. התנועה, Identitarian, מאמינה בתיאוריית "ההחלפה הגדולה" - תיאוריית קונספירציה שלפיה מהגרים לא-לבנים זוממים להחליף את האוכלוסייה הלבנה וה"ילידית" של אירופה. התנועה של זלנר קוראת ל"הגירה מחדש" – כלומר גירוש מהגרים - והוגדרה ב-2019 על ידי המודיעין הגרמני כארגון ימין קיצוני וגזעני שמתנגד למוסלמים.
2 צפייה בגלריה
מרטין זלנר מנהיג תנועת ימין קיצוני ב אירופה
מרטין זלנר מנהיג תנועת ימין קיצוני ב אירופה
(צילום: רויטרס, Sebastian Willnow)
גרמניה החליטה לאסור על זלנר להיכנס אליה אחרי ועידה של אנשי ימין קיצוני שנערכה בפוטסדאם בנובמבר. בוועידה, שבה הציג זלנר את החזון שלו, דנו המשתתפים בגירוש מיליוני מהגרים - כולל בעלי אזרחות גרמנית. בעקבות הפרסום על קיום הוועידה, שבה השתתפו גם חברים במפלגת "אלטרנטיבה לגרמניה", פרצו הפגנות ענק נגד הימין הקיצוני והפופוליסטי.
בסרטון שפרסם היום ב-X (לשעבר טוויטר) אמר זלנר שעיריית פוטסדאם הודיעה לעורך דינו שהוא לא יוכל להיכנס לגרמניה, וגורמים רשמיים במדינה אישרו כי חל איסור על כניסתו.
דוברת עיריית פוטסדאם אמרה לסוכנות הידיעות AFP כי זלנר לא רשאי להיכנס לגרמניה ולשהות בה, ואם ינסה לעשות זאת הוא ייעצר או יגורש. הדוברת לא ציינה במפורש את שמו של זלנר, ואמרה שהאיסור חל על "אדם באיחוד האירופי". ראש העיר פוטסדאם, מייק שוברט, אמר על ההחלטה: "אנחנו חייבים להראות שהמדינה חזקה ומשתמשת באמצעים הלגיטימיים שלה".
2 צפייה בגלריה
מרטין זלנר מנהיג תנועת ימין קיצוני ב אירופה
מרטין זלנר מנהיג תנועת ימין קיצוני ב אירופה
(צילום: Alex HALADA / AFP)
בסוף השבוע השתתף זלנר בכנס שנערך ביישוב בקנטון ארגאו שבצפון שווייץ. לדבריו, דקות ספורות אחרי שהחל לנאום בכנס ניתקו השוטרים את החשמל, והוא נלקח לתחנת המשטרה - ובהמשך גורש משווייץ. "כדי לשמור על שלום הציבור ולמנוע עימותים עם אנשים מהצד השני של המתרס, הדובר באירוע נעצר וגורש", מסרה המשטרה המקומית.
"הם יכולים לאזוק אותי, אבל לא את הרעיונות שלנו. הגירה מחדש היא בלתי נמנעת!", כתב זלנר ב-X אחרי שנעצר. הבעלים של X, אילון מאסק, התייצב לצדו ושאל על מעצרו: "האם זה חוקי?".
בשנת 2019 אסרה בריטניה על זלנר להיכנס לשטחה, ומסרה שההחלטה נובעת משיקולי ביטחון לאומי. הוא ניסה להיכנס לבריטניה שנה קודם לכן, אך נלקח למעצר של יומיים ולאחר מכן גורש. ב-2019 החליטה ארה"ב שלא לאפשר לו להגיע אליה, לאור החשד שלזלנר יש קשר לאיש הימין הקיצוני שרצח עשרות מוסלמים בניו זילנד באותה שנה. האוסטרים אמנם לא צריכים ויזה כדי לטוס לארה"ב, אך נדרשים להירשם במערכת ESTA כדי לקבל אישור לבקר במדינה.