ראש ה-CIA וויליאם ברנס, שביקר לפני שבועיים בישראל וברשות הפלסטינית, הזהיר כי המצב השברירי באזור והאלימות הגוברת בין ישראלים לפלסטינים עלול להביא להתפרצות אינתיפאדה שלישית.
בהופעה נדירה באוניברסיטת ג'ורג'טאון שהתקיימה לפני כמה ימים אמר ברנס, שנועד בביקורו כאן עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן: "השיחות שהיו לי עם המנהיגים השאירו אותי עם חששות. הייתי דיפלומט בכיר בזמן האינתיפאדה השנייה, וכמו קולגות שלי בקהילת המודיעין, אני מודאג. אנחנו רואים היום תזכורת לא משמחת לכמה מהמציאויות שראינו אז. חלק מהאחריות של ה-CIA הוא לעבוד קרוב ככל הניתן עם שירותי הביטחון הישראליים והפלסטיניים, כדי למנוע התפרצות אלימות, שכמותה ראינו בשבועות האחרונים. זה יהיה אתגר גדול".
על המזרח התיכון ומדיניות ארצות הברית אמר ברנס: "השיעור הגדול ביותר שלמדתי משנותיי במזרח התיכון הוא ענווה. לעיתים קרובות מדי היינו מעורבים במחשבה שאנחנו יכולים לשנות אזור בעולם שלא תמיד הבנו טוב. זה לא טיעון נגד ניסיון ארה"ב להפעיל את השפעתה. אולי אנחנו יכולים להתנתק מהמזרח התיכון, אבל יש לאזור תכונה רעה להשאיר אותנו מעורבים". ברנס הוסיף כי במבט לשנת 2023, המזרח התיכון ישוב ויהיה "אתגר מורכב למעצבי המדיניות האמריקנים".
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, ויליאם ברנס, אבו מאזן
בנימין נתניהו, ויליאם ברנס, אבו מאזן
"השיחות שהיו לע עם המנהיגים השאירו אותי עם חששות". נתניהו, ברנס ואבו מאזן
(צילום: אלכס קולומויסקי, AP, gettyimages)
2 צפייה בגלריה
שליש מל"ט איראני שאהד-136 אוקראינה במחוז חרקוב נשיא איראן איברהים ראיסי מסיבת עיתונאים שנה לכהונתו הסכם הגרעין ולדימיר פוטין נשיא רוסיה כנס ארגון שנגחאי לשיתוף פעולה SCO ב סמרקנד אוזבקיסטן שיתוף
שליש מל"ט איראני שאהד-136 אוקראינה במחוז חרקוב נשיא איראן איברהים ראיסי מסיבת עיתונאים שנה לכהונתו הסכם הגרעין ולדימיר פוטין נשיא רוסיה כנס ארגון שנגחאי לשיתוף פעולה SCO ב סמרקנד אוזבקיסטן שיתוף
"רוב התקיפות מבוצעות באמצעות שאהד-136, שאיראן מספקת לרוסיה". פוטין, המל"ט וראיסי
(צילום: AFP, רויטרס, AP)
ברנס התייחס גם למחאות באיראן, ואמר: "חלק מהאתגרים במזרח התיכון מצויים באיראן - המשטר האיראני, המחאות, ואומץ לבם של המפגינים, ובמיוחד נשים, שנמאס להם מהשחיתות, הדיכוי הפוליטי והמגבלות. שום דבר מזה לא קשור לאמריקנים, אלא לאיראנים ולעתידם". הוא הוסיף: "המשטרה יוכל לדכא את התושבים בטווח קצר. הם מנוסים בדיכוי, אבל אין להם תשובות למה שיש בראשם של הצעירים באיראן, שמהווים 70 אחוזים מהאוכלוסייה. חוסר ההבנה שלהם לגבי מה שקורה במדינתם מוביל להתנהגות יותר תוקפנית פנימית, ובכל המזרח התיכון, כשבמיוחד בולטת העמקת הקשר הצבאי בין איראן לרוסיה".
עוד סיפר ברנס כי רבים מהמל"טים שרוסיה משתמשת בהם באוקראינה הם מתוצרת איראן. "לפני כמה שבועות ביקרתי בקייב - ביליתי שם 30 שעות, מתוכם שש במקלטים, כי היו שתי מתקפות של רוסים נגד מתקנים אזרחיים אוקראיניים. רוב התקיפות בוצעו באמצעות שאהד-136, שאיראן מספקת לרוסיה על מנת להרוג אזרחים אוקראינים תמימים. זה מטריד מאוד".