בהחלטת הקבינט לניהול המלחמה בעניין עסקה לשחרור חטופים סוכם כי ישראל לא תתניע מהלך של משא ומתן, אך זה לא אומר שהיא אינה פתוחה לרעיונות. ההערכה בירושלים היא כי מהלך מסוים יבשיל בתוך כמה ימים, ומשא ומתן כלשהו יותנע כבר בשבוע הבא. בינתיים, גורם מדיני התייחס לדיווח מאמש, שלפיו קבינט המלחמה בלם טיסה של ראש המוסד לקטאר לצורך פגישות על שחרור חטופים. "מבחינת ראש הממשלה יש לראש המוסד ולצוות חופש פעולה מלא לקדם ולעשות את כל הדרוש, כולל נסיעות לפגישות עם המתווכים, על מנת לקדם את המאמצים לשחרור חטופינו", אמר.
2 צפייה בגלריה
הקבינט לניהול מלחמת חרבות ברזל
הקבינט לניהול מלחמת חרבות ברזל
קבינט ניהול המלחמה
(צילום: קובי גדעון, לע״מ)
ההחלטה של הקבינט מתחברת עם שני לוחות זמנים: השלמת התקדמות התמרון הקרקעי והגברת הלחץ על חמאס, לצד הלחץ האמריקני לייצר עוד הפוגה ועוד עסקה. כמו כן, ההחלטה משתלבת עם הרכבת האווירית האמריקנית - הגעתם לישראל של היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב ג'ייק סאליבן, שר ההגנה של ארה"ב לויד אוסטין וראש המטות המשולבים של צבא ארה"ב הגנרל צ'ארלס בראון.
הדיבורים על כך שישראל אומרת "לא" על האפשרות שתתניע בעצמה מהלך של משא ומתן מביעים את רצונה להביא את חמאס למשא ומתן יותר בלחץ - ובמצב שבו ירצה לקבל אוויר לנשימה. כך, לתפיסתה, המתווכים הם אלו שיתניעו את המהלך. עם זאת, לא נראה שחמאס משתוקק לזה.
אם בישראל לא מבקשים להתניע משא ומתן, וגם בחמאס לא - אז למה מחכים? יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ סבר שישראל היא זו שצריכה ליזום את המהלך. יש לציין כי לאורך כל הדרך - גם לאחר שנציגי המוסד עזבו את קטאר - לא נפסקו המגעים עם דוחא וקהיר. ההחלטה הייתה שלא נוסעים לקטאר ולא מתניעים משא ומתן, אבל כן פתוחים למחשבות ולרעיונות.
2 צפייה בגלריה
דוד דדי ברנע ראש המוסד בכנס השנתי של המכון למדיניות נגד טרור
דוד דדי ברנע ראש המוסד בכנס השנתי של המכון למדיניות נגד טרור
הקבינט מנע את יציאתו של ברנע לקטאר, עינב מוזס: "זה הפך לנו את הבטן"
(צילום: יריב כץ)
בינתיים, מטה המשפחות להחזרת החטופים והנעדרים הודיע כי "אתמול מטה המשפחות ערך הצבעה בהשתתפות כ-100 משפחות, על מנת להחליט כיצד המטה צריך לנהוג מכאן והלאה בכל הנוגע לפעילות המטה. 91% מהמשפחות הצביעו בעד המשך לחץ ופעולות ליצירת לחץ על מקבלי ההחלטות ליזום פעימות לשחרור החטופים".
לפי מטה המשפחות, "ההודעות היומיומיות על רצח שבויים על ידי חמאס מעוררות דאגה עמוקה בקרב המשפחות. בשעות הקרובות יפעלו המשפחות מול הקבינט כדי לדרוש הסברים לקיפאון במשא ומתן". עוד מסרו במטה המשפחות כי "בימים האחרונים הוצגו למשפחות מספר כיווני אסטרטגיה, כחלק מהמאמץ להחזרת החטופים".

"לא בטוחה שהקבינט מבין כמה דחוף לשחרר את החטופים"

עינב מוזס, כלתם של מרגלית מוזס ששוחררה מהשבי ושל גדי שעוד מוחזק ברצועה על ידי חמאס, אמרה הבוקר (חמישי) בריאיון ל-ynet Live כי "יש לי הרגשה שהקבינט לא לגמרי מבין שיש אירוע גדול של נחטפים, ובו צריך לטפל ראשון. אני תושבת העוטף, אין לי ספק שהמצב הביטחוני צריך להשתנות".

בהמשך הסבירה מוזס את דבריה: "אני חושבת שאין מספיק הבנה בדבר הדחיפות של שחרור החטופים. ברור לי שבליבם כל אחד מהם היה רוצה לשחרר, אבל סדר העדיפות הוא שונה. אני לא אומרת שלא אכפת להם, הדחיפות כנראה לא ברורה להם. ברור לי שזה לא קל, זה מאוד מורכב".
מה חשבת כששמעת שהקבינט מונע יציאה של ראש המוסד לקטאר כדי לדון בעסקה נוספת? "זה הפך לנו את הבטן פעם נוספת. זה חמור מאוד. הדרך היחידה לשחרר את החטופים שנמצאים בחיים היא בדרך מדינית של משא ומתן. ראינו את זה בפעימות הראשונות שהיו. ישראל חזרה לרצועה לפני שבועיים באמירה שרק כוח צבאי יביא את חמאס למשא ומתן. עברו שבועיים ושום דבר לא השתנה, אנחנו רק שומעים על נחטפים שמתים שם. אנחנו לא יודעים אם הם מתים מהתנאים שלהם או מהפגזות של צה"ל, אבל הם בסכנה קיומית. אני לא בטוחה שזה מביא אותנו למשא ומתן במקום טוב יותר. צריך להפסיק עם המילים, ולהתחיל לפעול ולעשות דברים בשביל להחזיר אותם".