נשיא איראן חסן רוחאני אמר היום שהוא מקווה שהנשיא הנבחר, איברהים ראיסי, יסיים את מו"מ הגרעין ויגיע להסכם על הסרת הסנקציות האמריקניות. רוחאני, שיסיים את תפקידו ב-5 באוגוסט אחרי שתי קדנציות, לא מאמין שהמו"מ להצלת ההסכם יחודש ויגיע לסיום כשהוא עדיין בתפקיד.
3 צפייה בגלריה
חסן רוחאני ואיברהים ראיסי
חסן רוחאני ואיברהים ראיסי
חסן רוחאני ואיברהים ראיסי
(צילום: AP, AFP)
באפריל החלו בווינה שיחות בין איראן למעצמות, במטרה להציל את הסכם הגרעין – שנמצא כבר תקופה ארוכה על סף קריסה. בווינה התנהלו גם שיחות לא ישירות בין איראן לארה"ב – שפרשה מההסכם בשנת 2018 והחזירה את הסנקציות נגד טהרן. בעקבות חזרת הסנקציות הפרה טהרן סעיפים רבים בהסכם. בתום שישה סבבים של שיחות טרם סוכם על מתווה שיחזיר את ארה"ב להסכם, ויגרום לאיראן לכבד את תנאיו. טהרן דורשת להסיר את כל הסנקציות האמריקניות נגדה.
בישיבת ממשלה מתח הנשיא היוצא ביקורת - מרומזת - על המנהיג העליון עלי חמינאי ועל בכירים נוספים בהנהגה. גם בנושא מדיניות הגרעין האיראנית המילה האחרונה היא של חמינאי. רוחאני אמר כי "לא אפשרו" לממשלה שלו לחזור להסכם הגרעין עם המעצמות. "הם לקחו את ההזדמנות של הממשלה הזאת להגיע להסכם. אנחנו מצטערים מאוד שפספסנו את ההזדמנות הזאת".
רוחאני ציין שאם איראן תרצה היא יכולה להעשיר אורניום לרמה של 90% - הרמה הדרושה לפצצה גרעינית – אך בשלב הזה היא עדיין מעוניינת להציל את ההסכם שנחתם ב-2015 עם המעצמות.
3 צפייה בגלריה
נשיא איראן הנבחר איברהים ראיסי עם הנשיא היוצא חסן רוחאני
נשיא איראן הנבחר איברהים ראיסי עם הנשיא היוצא חסן רוחאני
השניים בחודש יוני, אחרי ניצחון ראיסי בבחירות לנשיאות
(צילום: AFP)
הסבב השישי של השיחות בווינה הסתיים ב-20 ביוני, וטרם נקבע מועד לסבב נוסף. גורמים באיראן ובמערב ציינו שישנם פערים משמעותיים בין הצדדים. שני גורמים בכירים באיראן אמרו לרויטרס שהנשיא ראיסי – שנחשב לשמרן קיצוני בהשוואה לרוחאני המתון – מתכנן לאמץ "קו נוקשה" במו"מ. הם הוסיפו ששיחות הגרעין עשויות להתחדש בסוף ספטמבר או בתחילת אוקטובר.
אחד הגורמים האיראנים ששוחחו עם רויטרס אמר שחברים רבים במשלחת האיראנית לשיחות הגרעין בווינה צפויים להתחלף בנציגים שמרנים יותר. עם זאת עבאס אראקצ'י, ראש צוות המו"מ של איראן בשיחות הגרעין, אמר כי לעת עתה לא יהיו שינויים בהרכב המשלחת. הגורם השני הוסיף שראיסי מתכנן להיות "גמיש פחות" מרוחאני "ולדרוש יותר ויתורים" מוושינגטון.
3 צפייה בגלריה
אברהים ראיסי
אברהים ראיסי
ראיסי. "ידרוש יותר ויתורים מוושינגטון"
(צילום: AP)
ארה"ב וצרפת הזהירו את איראן בסוף יוני שהזמן להצלת הסכם הגרעין אוזל. בתגובה אמרה טהרן שהיא מצפה משאר הצדדים "לקבל החלטות". השמרנים באיראן תקפו את רוחאני המתון על כישלון הסכם הגרעין. למרות זאת בכירים במערכת הפוליטית של איראן, כולל ראיסי, אמרו שטהרן צריכה למצוא דרך להסיר את הסנקציות האמריקניות שפוגעות קשות בכלכלה האיראנית.
ב-21 ביוני אמר ראיסי שאיראן לא תנהל מגעים לשם המו"מ בלבד, והיא מעוניינת בתוצאה שתשמור על האינטרסים הלאומיים שלה. "כל פגישה חייבת להביא לתוצאה שתועיל לעם האיראני", הבהיר.