בעקבות עתירה שהגיש משרד תומר ורשה עו"ד בשם לקוחותיו, הודיעה רשות האוכלוסין שהוחלט לעדכן את "נוהל הטיפול במתן מעמד לבני זוג של ישראלים, לרבות בני אותו מין, באופן הכולל אפשרות להסדרת מעמדו של קטין נלווה לבן זוג זר לישראלי". עוד נכתב בעדכון כי "כאשר לבקשה לטיפול במתן מעמד לבני זוג של ישראלים נלווים קטינים של בני הזוג מקשר זוגי קודם, ניתן יהיה להסדיר מעמדם תוך עמידה בתנאים הקבועים בנוהל".
1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה ילד בגן
אילוסטרציה ילד בגן
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock )
מדובר בתיקון שישנה לטובה את מצבם של זוגות ידועים בציבור רבים ושל ילדיהם הקטינים, עניין שעשוי לסייע לזוגות גאים רבים, שכידוע אינם יכולים להתחתן בארץ. למעשה, עד היום נמנעה מהם האפשרות להסדיר מעמד באופן דומה לילדיהם הקטינים של בני זוג סטרייטים נשואים, באופן מפלה וחסר הצדקה. לפי הערכות, קיימים אלפי מקרים כאלו בכל שנה.
העותרים הם אזרח ישראלי, זוגתו הזרה ובתה הקטינה מהקשר הזוגי הקודם שלה. בצל המלחמה בין רוסיה לאוקראינה, הצליח בן הזוג הישראלי להביא לישראל את זוגתו ואת בתה בת ה-11 והשלושה מקיימים תא משפחתי משותף בישראל. מעמדה של בת הזוג הזרה הוסדר באמצעות נהלי רשות האוכלוסין וההגירה לאחר שבני הזוג עברו ריאיון כנות קשר מוצלח, אך מעמדה של בתה אינו יכול להיות מוסדר במסלול סטנדרטי.
אילו היו בני הזוג מתחתנים בחו"ל - ולא כך רצונם - היה מעמדה של בתה של בת הזוג מוסדר בנקל יחד עם מעמדה של אמה. אולם, רשות האוכלוסין, בנהליה, מאפשרת רק לבני זוג נשואים להסדיר את מעמדו של הקטין הנלווה לקשר הזוגי. לכן, כאשר מדובר בקטין נלווה בזוגות ידועים בציבור, המוצא היחיד הוא פנייה במסלול הומניטרי שיורי ומסורבל. בעקבות זאת הוגשה עתירה לתיקון הנוהל החל על ידועים בציבור, כך שיאפשר גם הוא להסדיר מעמד של קטין נלווה מקשר קודם, גם כאשר לא מדובר בקשר של נישואים. עתירה זו ביקשה לתקן עוול אשר הביא לאפליה חמורה בין זוגות נשואים לזוגות ידועים בציבור בסוגיה המהותית ביותר שקיימת - הזכות לגדל ילדים.
עו״ד תומר ורשהעו״ד תומר ורשהצילום: אוהד דיין
עו"ד תומר ורשה, מומחה לדיני הגירה והסדרת המעמד, שהגיש את העתירה, אמר: "אנחנו שמחים מאוד על כך שרשות האוכלוסין הבינה את הצורך האמיתי והמוצדק שהעלינו בעתירה, הן ביחס לזוג הלקוחות והן ביחס לזוגות רבים אחרים, שעד כה הופלו לרעה עם ילדיהם ללא הצדקה. אמנם מצער שהיה צורך לנקוט בהליכים משפטיים, אך טוב מאוחר מאשר אף פעם. נמשיך לפעול לטובת זוגות בינלאומיים באשר הם על מנת לאפשר להם לחיות בכבוד בישראל".