השר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר צעק ונופף בידיו במהלך השיחה המקוונת שקיים ביום שני האחרון עם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן והיועץ לביטחון לאומי של ארה"ב ג'ייק סאליבן. כך אמרו לרשת NBC שני גורמי ממשל אמריקנים ובכיר ממשל נוסף לשעבר. השיחה, שהתקיימה כשיחת ועידה מאובטחת ובה השתתף גם ראש המל"ל צחי הנגבי, עסקה בתוכנית הישראלית לפעולה ברפיח - שלה ארה"ב מתנגדת.
שיחת הוועידה, שבה השתתפו לפחות שבעה בכירים אמריקנים נוספים ממחלקת המדינה ומהפנטגון, הפכה לוויכוח - כך לפי הבכירים - אחרי שהאמריקנים הביעו התנגדות להצעה הישראלית לפנות 1.4 מיליון פלסטינים מהעיר במהלך כמה שבועות. לפי התוכנית שהוצגה לאמריקנים בפגישה, הפלסטינים יפונו לאוהלים שיוקמו מצפון לרפיח. עם זאת, הגורמים ציינו כי ההצעה הישראלית לא כוללת תוכניות הלוקחות בחשבון צרכים תברואתיים, כמו גם הערכות של כמות המזון והמים שהפינוי ידרוש, ומהיכן המים והמזון יגיעו.
1 צפייה בגלריה
רון דרמר בביקור בארה"ב
רון דרמר בביקור בארה"ב
השתולל בשיחת ועידה עם בלינקן וסאליבן?
( ANDREW CABALLERO-REYNOLDS / AFP)
למרות שדרמר החל לצעוק ולנופף בידיו, הנציגים האמריקנים שהשתתפו בפגישה נשארו רגועים, כך לפחות לפי הגורמים ששוחחו עם NBC. "הגורמים הישראלים חשבו רק על חלק מהמקורות למימון מאות אלפי האוהלים שהמהלך יצריך", ציינו, והוסיפו: "כשהאמריקנים אמרו שלדעתם ההצעה 'לא מציאותית' - הישראלים התפרצו".
שני גורמי ממשל אמריקנים אמרו כי "זה כבר מזמן שגרתי עבור דרמר להיות 'נלהב' במהלך פגישות עם גורמים אמריקנים רשמיים". לדבריהם, שיחת הוועידה הזאת "לא הייתה יותר מתוחה משיחות אחרות בין שתי הממשלים". גורם נוסף אמר כי הפגישה הייתה "בונה", ומטרתה הייתה להתחיל תהליך של סדרת דיונים בנוגע לדרכים שבהן ישראל תוכל להמשיך במלחמתה מול חמאס.
לפי הגורמים, דרמר והנגבי לא הציגו פרטים ספציפיים בנוגע לפלישה קרקעית ממשית לרפיח, שכן הפרטים הללו יידונו לעומק במהלך פגישה נוספת בין הצדדים שתתקיים בשבוע הבא. לאחר שרשת NBC פרסמה את הכתבה, גורם ישראלי שנכח בפגישה הווירטואלית כינה את התיאור בה כ"הצגה לא נכונה של האירועים". לדבריו, "הפגישה הייתה בונה ומכבדת, אפילו במהלך הוויכוחים. לא היו צעקות בשום שלב". מטעם המועצה לביטחון לאומי של ארה"ב לא נמסרה תגובה.
בתום הפגישה, דובר המועצה לביטחון לאומי, ג'ון קירבי, אמר כי עצם הסיבה לפגישה הייתה לדבר על החששות שלנו מפני פעולה קרקעית נרחבת ברפיח, ולהציג אלטרנטיבות מעשיות לפעולה יותר ממוקדת ומדויקת".
השיחה התקיימה אחרי שראש הממשלה בנימין נתניהו בלם את יציאת המשלחת המקורית לוושינגטון אחרי שארה"ב לא הטילה וטו על ההחלטה במועצת הביטחון של האו"ם שקוראת להפסקת אש מיידית בעזה בזמן הרמדאן.
נתניהו האשים כי ארה"ב נסוגה ממדיניות העבר שלה, וכי "נסיגה זו פוגעת גם במאמץ המלחמתי וגם במאמץ לשחרור החטופים, משום שהיא נותנת לחמאס תקווה שהלחץ הבינלאומי יאפשר להם לקבל הפסקת אש ללא שחרור חטופינו". דרמר והנגבי היו אמורים להוביל את המשלחת, שאושרה בעקבות בקשת נשיא ארה"ב ג'ו ביידן - ו"לטובת המשך הלחימה" ברצועת עזה.