נשיא המדינה יצחק הרצוג נשא היום (חמישי) הצהרה מיוחדת לקהילות היהודיות ברחבי העולם, בצל גל ההפגנות האנטי-ישראליות על רקע המלחמה בעולם בכלל ובארה"ב בפרט.
בין השאר, הרצוג הפנה את הזרקור על גל המחאות האנטישמיות באוניברסיטאות בארה"ב, ואמר כי "אנו רואים מוסדות אקדמיים בולטים, היכלי היסטוריה, תרבות וחינוך מזוהמים בשנאה ובאנטישמיות, הניזונים מהתנשאות ובורות, ומונעים מכשלים מוסריים ודיסאינפורמציה. אנו צופים באימה כיצד זוועות 7 באוקטובר נגד ישראל נחגגות ומוצדקות".

לפי הודעת לשכת הנשיא, המסר המיוחד לקהילות היהודיות מגיע בעקבות "העלייה המטרידה באנטישמיות, העוינות והאיומים כלפי סטודנטים יהודים בקמפוסים בכל העולם, וברחבי ארה"ב בעיקר".
הרצוג אמר: "לאחינו ואחיותינו, לחברינו בקמפוסים ובקהילות היהודיות ברחבי ארצות הברית ובכל העולם, לאלה שעומדים לצידנו ומגינים על עם ישראל ומדינת ישראל, לכל בני האדם טובי הרצון: מירושלים, בירת מדינת ישראל, אני אומר לכם: עם ישראל איתכם. אנו שומעים אתכם. אנו רואים את האיבה חסרת הבושה והאיומים. אנו מרגישים את הפגיעה, את הפרת הנאמנות והפרת הידידות. אנחנו חולקים איתכם את החששות והדאגה.
"אנו שומעים אתכם. אנו מכירים במאמצים ההרואיים שלכם. אנו עומדים לצידכם, ואנו כאן בשבילכם. מול אלימות, הטרדה והפחדה, כשפחדנים רעולי פנים מנפצים חלונות ומרסקים דלתות, כשהם תוקפים את האמת ומתמרנים את ההיסטוריה, יחד, אנחנו עומדים איתנים. יחד, נמשיך לבנות אומה פורחת וחפצת חיים. בעודם מזמרים למען האינתיפאדה ורצח עם, נפעל - יחד - לשחרר את החטופים שלנו, המוחזקים בידי חמאס, ונילחם למען חירויות האזרח וזכותנו להאמין ולהשתייך, למען הזכות לחיות בגאווה, בשלווה ובבטחה, כיהודים, כמו ישראלים - בכל מקום".
3 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג במסר לקהילות היהודיות ברחבי העולם, מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה
נשיא המדינה יצחק הרצוג במסר לקהילות היהודיות ברחבי העולם, מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה
"אנו עומדים לצידכם כשרעולי פנים מנפצים חלונות ומרסקים דלתות"
(צילום: אבי קנר, Alex Kent / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP)
3 צפייה בגלריה
ארה"ב עימות בין מפגינים תומכי ישראל ל פרו פלסטינים ב מאהל מחאה אוניברסיטת קליפורניה לוס אנג'לס
ארה"ב עימות בין מפגינים תומכי ישראל ל פרו פלסטינים ב מאהל מחאה אוניברסיטת קליפורניה לוס אנג'לס
פעילים פרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA
(צילום: ETIENNE LAURENT / AFP)
3 צפייה בגלריה
דגל פלסטיני במאהל המחאה באוניברסיטת קולומביה
דגל פלסטיני במאהל המחאה באוניברסיטת קולומביה
אוהלים ודגלי פלסטין באוניברסיטת קולומביה
(צילום: Stephanie Keith / Getty Images)
הרצוג המשיך: "בשבוע הבא יציין העם היהודי את יום השואה. נדבר על הזמנים האפלים של העבר, ונזכור את נס הולדתנו מחדש: במולדתנו העתיקה, במדינת ישראל היהודית, הדמוקרטית, ובכל העולם היהודי. יחד, ננצח. אל מול העלייה המפחידה הזו של האנטישמיות: אל תפחדו. תעמדו גאים. תעמדו חזקים למען החופש שלכם. מדינת ישראל עומדת איתכם. מדינת ישראל דואגת לכם. אנחנו דואגים לכם. אנחנו כאן בשבילכם. נדע ימים טובים יותר. ויחד נאמר: עם ישראל חי".
הצהרתו של הרצוג מגיעה בצל גל מחאות פרו-פלסטיניות ששוטף את המוסדות האקדמיים בארה"ב בשבועות האחרונים, מחאות הכוללות עימותים עם שוטרים, מעצרים ומהומות. בשעות אלה מאות שוטרים ממתינים בקמפוס של אוניברסיטת UCLA בלוס אנג'לס, לקראת אפשרות של פינוי בכוח ומעצר של מפגינים המסרבים להתפנות ממאהל המחאה הענק שהקימו בשטח המוסד. מאות הסטודנטים במקום צעקו שהם לא מתכוונים לזוז וקראו "תתביישו לכם" ו"אינתיפאדה".
במקביל, אמש נעצרו יותר מ-300 מוחים פרו-פלסטינים שהתבצרו בבניין המילטון באוניברסיטת קולומביה שבניו יורק. המשטרה פשטה על המבנה בין היתר דרך החלונות של הקומה השנייה, ובמקביל פרצה את הדלתות למבנה. עימותים התפתחו בין שוטרים למפגינים גם בקמפוס הסמוך של סיטי קולג' (CCNY), וגם שם נעצרו עשרות.
נוסף על כך, משטרת ניו המפשייר עצרה 90 מפגינים במחאות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטת דארטמות', חברת "ליגת הקיסוס" (Ivy League). לפי המשטרה, המפגינים באוניברסיטה היוקרתית סירבו לפנות את האוהלים שהקימו על המדשאה המרכזית בקמפוס, ובין העצורים גם מפגינים שלא משתייכים למוסדות האוניברסיטה.
פורסם לראשונה: 13:59, 02.05.24