סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה אמש (שני) כי ארה"ב הגישה למועצת הביטחון של האו"ם טיוטה של הצעת החלטה, שמדגישה שהמועצה "תתמוך בהפסקת אש זמנית בעזה בהקדם האפשרי".
לפי רויטרס, טיוטת ההצעה גם מביעה התנגדות לפעולה ישראלית גדולה ברפיח שבדרום הרצועה. "בנסיבות הנוכחיות, מבצע קרקעי גדול ברפיח יסתיים בפגיעה נוספת לאזרחים ויוביל לעקירה נוספת – ייתכן שאל מדינות שכנות", נכתב בטיוטה. לשיטתה של ארה"ב, למהלך שכזה יהיו "השלכות קשות על השלום והביטחון באזור", ולכן כרגע אסור לקדם אותו.
3 צפייה בגלריה
מועצת הביטחון של האו"ם מטה האו"ם בניו יורק
מועצת הביטחון של האו"ם מטה האו"ם בניו יורק
מועצת הביטחון של האו"ם
(צילום: AP /Yuki Iwamura)
בנוסף מתייחסת ההצעה האמריקנית לאיסור על הקמת אזורי חיץ, ואיסור על ניסיון לצמצם את שטח הרצועה - באופן זמני או קבוע. לפי רויטרס, טרם ברור מתי יצביעו חברות המועצה על הצעת ההחלטה. ארה"ב הגישה אותה אחרי שאלג'יריה - אחת החברות הזמנית במועצה - ביקשה מ-15 החברות להצביע בשלישי על הצעה שהגישה, שתדרוש הפסקת אש הומניטרית מיידית.
ההצעה שהגישה ארה"ב נועדה בין השאר למנוע מחברות המועצה להצביע בעד ההצעה האלג'ירית. ארה"ב אמורה להטיל וטו על ההצעה של אלג'יריה, שקוראת כאמור להפסקת אש מיידית, ובכך להבטיח שהיא לא תעבור.
הנוסח של ההצעה האמריקנית אמנם אינו סופי, אך מדאיג את ישראל: הוא משתמש במושג "עקירה בכפייה", קושר את שלום החטופים לשלום האוכלוסייה האזרחית בעזה, ומזהיר שאם המלחמה בעזה לא תיעצר, יש סכנת התלקחות בירושלים וביהודה ושומרון במהלך חודש הרמדאן.
3 צפייה בגלריה
רפיח
רפיח
עשן ברפיח אחרי תקיפות צה"ל
(צילום: MOHAMMED ABED / AFP)
גורמים מדיניים שהתייחסו להצעה האמריקנית אמרו שמדובר בטיוטה, ושטרם ברור כיצד תיראה הגרסה הסופית. פרשננו שמעון שיפר מציין כי ארה״ב מונעת החלטות נגד ישראל במועצת הביטחון באופן כמעט אוטומטי, ואם ההצעה האמריקנית תעלה להצבעה היא תבטא את המיאוס והייאוש של הממשל האמריקני מרה"מ בנימין נתניהו. ההצעה מהווה גם אזהרה אמריקנית לישראלים - אם לא תתנהגו כפי שאנחנו מצפים, נצטרף לשאר העולם.

אירופה מזהירה ממבצע ברפיח, הונגריה לצד ישראל

האיחוד האירופי הזהיר אתמול את ישראל מפתיחת מבצע ברפיח, ושרי החוץ של האיחוד אמרו כי מבצע שכזה יהיה אסון לכ-1.5 מיליון פליטים שמצטופפים בעיר שבדרום הרצועה. "מתקפה ברפיח תהיה אסון מוחלט, זה חסר מצפון", אמר שר החוץ של אירלנד, מייקל מרטין, לפני פתיחת כינוס בבריסל של שרי החוץ של 27 המדינות החברות.
ג'וזפ בורל, שר החוץ של האיחוד האירופי, אמר כי 26 מ-27 מהמדינות הסכימו להצהרה שמזהירה ממבצע ברפיח, וקוראת ל"הפוגה הומניטרית מיידית" שתוביל להפסקת אש ולשחרור החטופים.
בורל לא ציין מי היא "המדינה ה-27", אך לפני ימים בודדים הטילה הונגריה וטו על הצהרה משותפת דומה. "אנחנו חייבים להמשיך ללחוץ על ישראל, כדי שהיא תבין שברחובותיה של רפיח יש כל כך הרבה אנשים, כך שבלתי אפשרי להימנע מפגיעה באזרחים", אמר בורל.
3 צפייה בגלריה
מחנה אוהלים ברפיח
מחנה אוהלים ברפיח
מחנה אוהלים ברפיח
(צילום: Ibraheem Abu Mustafa, רויטרס)
אנלינה ברבוק, שרת החוץ של גרמניה, קראה לישראל לכבד את דיני המלחמה – אך ציינה כי לישראל יש את הזכות להגן על עצמה, בשעה שאין ספק שמחבלי חמאס פועלים גם ברפיח. "הדבר החשוב ביותר הוא שחמאס יניח את נשקו", אמרה ברבוק, וחזרה על קריאתה ל"הפסקת אש הומניטרית" שתאפשר לפליטים לחזור לבתיהם.
פורסם לראשונה: 21:52, 19.02.24