סוכנות הידיעות הרוסית "ריה" דיווחה בצהריים (יום ד') כי נשיא רוסיה ולדימיר פוטין פיקח על תרגיל של הכוחות הגרעיניים האסטרטגיים של ארצו – דיווח שנראה כאיום מרומז נוסף של מוסקבה להשתמש בנשק המסוכן מכולם נגד אוקראינה או בעלות בריתה במערב. הסוכנות ציטטה את פוטין כאומר: "הסיכוי לעימות בעולם ובאזור עדיין גבוה מאוד". לפי הדיווח, שר ההגנה הרוסי סרגיי שויגו מסר שהתרגיל הגרעיני מתקיים כדי להיערך למתקפה גרעינית שבה עשוי "האויב" לפתוח נגד רוסיה.
6 צפייה בגלריה
ולדימיר פוטין משקיף על תרגיל צבאי במזרח רוסיה
ולדימיר פוטין משקיף על תרגיל צבאי במזרח רוסיה
נשיא רוסיה בתרגיל (ארכיון). "הסיכוי לעימות בעולם גבוה מאוד"
(צילום: AP)
6 צפייה בגלריה
צבא אוקראינה ב דונייצק מלחמה מול רוסיה
צבא אוקראינה ב דונייצק מלחמה מול רוסיה
צבא אוקראינה נלחם ברוסים בדונייצק. כוחותיו של פוטין תקועים
(צילום: AFP)
לפי הקרמלין, התרגיל שבו השתתף פוטין כלל שלל שיגורים ניסיוניים של טילים בליסטיים ושל טילי שיוט. שר ההגנה שויגו, כך נמסר, עדכן את פוטין שהתרגילים נועדו לדמות "מתקפה גרעינית מאסיבית" של רוסיה בתגובה למתקפה גרעינית עליה. הקרמלין מסר שכל היעדים שנקבעו לתרגיל הושגו במלואם, ושכל הטילים פגעו במטרותיהם. וושינגטון ציינה כי מוסקבה עדכנה אותה מראש על כוונתה לערוך את התרגיל.
הידיעה על השתתפותו של פוטין בתרגיל באה אחרי שבשלושת הימים האחרונים טען הקרמלין שוב ושוב בפומבי כי אוקראינה נמצאת בשלבים האחרונים של פיתוח "פצצה מלוכלכת" – פצצה קונבנציונלית שמשולבים בה חומרים רדיואקטיביים או פסולת גרעינית – ומתכוונת להפעיל אותה נגד הכוחות הרוסיים. לפי סוכנות "אינטרפקס", בתרגיל היום אמר גם פוטין עצמו: "אנחנו ערים לתוכניות של אוקראינה להשתמש בפצצה מלוכלכת".
6 צפייה בגלריה
רוסיה חיילים רוסים ש גויסו ב מבצע הגיוס האחרון מתאמנים ב נשק באזור דונייצק
רוסיה חיילים רוסים ש גויסו ב מבצע הגיוס האחרון מתאמנים ב נשק באזור דונייצק
חיילים שגויסו לצבא הרוסי במבצע הגיוס בחודש שעבר מתאמנים בנשק לקראת פריסתם באוקראינה
(צילום: רויטרס)
קייב, ארה"ב ושאר בעלות בריתה במערב דוחות בתוקף את הטענה הרוסית, ומביעות חשש שכפי שכבר עשתה בעבר, רוסיה מאשימה כעת את אוקראינה בפעולה שהיא עצמה עומדת לבצע. מטרתה של רוסיה, כך הן חוששות, היא להפעיל פצצה מלוכלכת משלה, ואז לטעון שכפי שהזהירה קייב היא שהפעילה את הפצצה, ו"בתגובה" להגביר את ההתקפות על אוקראינה. פעולה כזו מכונה מבצע "דגל כוזב".

הבליץ הטלפוני נמשך עם הודו וסין: "קייב עומדת לפעול"

אחרי שבימים האחרונים השמיע שר ההגנה הרוסי שויגו את הטענות על "פצצה מלוכלכת" בשיחות עם עמיתים מהמערב, בהם שר ההגנה האמריקני, היום חזר על הדברים בשיחות טלפון עם שרי ההגנה של הודו ושל סין. גם דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב הצהיר היום: "יש לנו מידע שלפיו אוקראינה נערכת לפעולת טרור כזו, ונמשיך באופן תקיף ונמרץ להבהיר לקהילה הבינלאומית את עמדתנו בעניין זה, כדי לעודד אותה לנקוט צעדים פעילים למנוע התנהגות לא-אחראית כזו".
6 צפייה בגלריה
סרגיי שויגו שר ההגנה של רוסיה בסרטון חדש שלו שפרסמה רוסיה אחרי שלכאורה נעלם
סרגיי שויגו שר ההגנה של רוסיה בסרטון חדש שלו שפרסמה רוסיה אחרי שלכאורה נעלם
שר ההגנה שויגו. במערב דוחים את הטענות בתוקף וחושדים: רוסיה עומדת להשתמש בנשק מלוכלך בעצמה
(צילום: AFP / Russian Defence Ministry)
אתמול השמיע השגריר הרוסי באו"ם את אותן הטענות בישיבה של מועצת הביטחון, ולאחר הישיבה טען שהעביר לידי עמיתיו במערב הוכחות לטענות הרוסיות. סגן השגריר הבריטי באו"ם ג'יימס קריוקי טען מצדו כי הטענות הן תרגיל הטעיה רוסי "מהסוג שראינו כבר פעמים רבות". עד כה לא הציגה רוסיה בפומבי שום ראיה התומכת בהאשמותיה. בתחילת השבוע היא הודיעה כי היא מכינה את כוחותיה למצב שבו יצטרכו לפעול בתנאים של זיהום גרעיני.
גורמים במערב מאמינים שהאיומים ההולכים וגוברים של רוסיה להשתמש בנשק גרעיני מעידים עד כמה גדולה המצוקה שבה נמצא הצבא הרוסי. בחודשיים האחרונים נחלו חייליו של פוטין תבוסות משפילות בשדה הקרב באוקראינה, ועל רק חוסר היכולת שלהם להתקדם בחזית נאלץ הנשיא הרוסי להכריז על מבצע לגיוס 300 אלף חיילי מילואים – בניגוד להתחייבותו לציבור הרוסי בתחילת המלחמה שגיוס כזה לא ייעשה.

מבצע הגיוס עורר מורת רוח רבה ברוסיה, ולפי דיווחים מאות אלפי גברים רוסים ברחו בשבועות האחרונים מארצם כדי לחמוק מהגיוס הזה או מגיוסים שיבואו אחריו. המבצע התאפיין גם בכאוס גדול, ומרוסיה הגיעו דיווחים על אזרחים המקבלים צווי גיוס אף שהם אינם עומדים בקריטריונים לגיוס, ועל חיילים המתגייסים ומגלים שלצבא אין ציוד בסיסי לספק להם, כגון רובים מתפקדים, אפודי מגן או מקום לינה.

בדרך לחרסון: "נערכים לקרב הגדול מכולם"

איומי פוטין מגיעים גם כשברקע ההיערכות של רוסיה ואוקראינה לקרב על העיר חרסון, שנכבשה על-ידי הרוסים בתחילת המלחמה וכעת הכוחות האוקראיניים הולכים ומתקרבים אליה. אתמול אמר אולכסיי ארסטוביץ', יועץ בכיר של נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי, כי אין שום סימן לכך שהרוסים נערכים לעזוב את העיר, וכי במקום זאת הם נערכים לקרב שם, שלדבריו יהיה "הקרב הגדול מכולם".
6 צפייה בגלריה
 תושבים אוקראינים שעזבו את חרסון
 תושבים אוקראינים שעזבו את חרסון
תושבים אוקראינים מתפנים מחרסון בהוראת רוסיה
(צילום: רויטרס)
בימים האחרונים לוחצים הכובשים הרוסים על תושבי חרסון להתפנות מהעיר לשטח רוסיה, בטענה שבכך הם רוצים להגן על התושבים מהתקיפות האוקראיניות שיבואו. בקייב מאשימים מנגד כי רוסיה – כפי שכבר עשתה במלחמה – כופה על תושבים אוקראינים תמימים לעקור לשטחה כאמצעי לחץ, וכי למעשה מדובר בחטיפה.
הלחימה נמשכת גם באזורים אחרים. בכיר בשורות המורדים הפרו-רוסים במחוז לוהנסק, שאותו סיפחה אליה רוסיה אחרי שכבשה אותו, אמר בצהריים כי לחימה קשה מתנהלת באזורי קרמינה וסבטובה שבמחוז. בצפון-מזרח אוקראינה ממשיכים הכוחות הרוסיים גם לנסות לכבוש את העיר בחמוט, השוכנת על הדרך הראשית המובילה אל הערים סלוביאנסק וקרמטורסק שבמחוז דונייצק, אף הוא מחוז שאת חלקו רוסיה כבשה וסיפחה אליה.