בית משפט בבריטניה הרשיע היום (ה') מבקש מקלט ממרוקו שב-15 באוקטובר, שמונה ימים אחרי מתקפת הטרור של חמאס, רצח בדקירות גבר בן 70 בעיר האנגלית הארטלפול, לדבריו כנקמה על מעשי ישראל בעזה.
מסע האלימות של הרוצח, אחמד אליד בן ה-45, החל בשעה 5:00 בבוקר בדירת המהגרים שבה התגורר, אז התנפל על אחד משותפיו לדירה, ג'אווד נורי, ודקר אותו בחזה ובידיים תוך שהוא צועק "אללהו אכבר". אליד כעס על כך שנורי, מוסלמי לשעבר, התנצר. בגין מעשה זה הורשע היום אליד בניסיון לרצח.
2 צפייה בגלריה
בריטניה אחמד אליד רצח פנסיונר כנקמה למען עזה
בריטניה אחמד אליד רצח פנסיונר כנקמה למען עזה
הרוצח אחמד אליד. "ישראל הרגה ילדים, ואני הרגתי מבוגר"
משם המשיך אליד לרחוב במרכז העיר שבצפון-מזרח אנגליה, ואז הבחין בטרנס קרני, גמלאי שהתהלך ברחוב בשעת בוקר מוקדמת. הוא דקר אותו שש פעמים, והרג אותו. בסרטוני אבטחה מהזירה נראה קרני צועק "לא, לא" כשאליד מתנפל עליו בלי שום התגרות מצדו. בחקירתו אמר אליד כי אם היו לו רובה וכלי נשק נוספים – היה הורג אנשים רבים יותר למען עזה.
שותפים לדירת המהגרים שבה השתכן אליד סיפרו כי הוא החל לשאת סכין אחרי שצפה בטלוויזיה בסיקור של מתקפת הטרור של חמאס על ישראל ושל תגובת צה"ל בעזה. הדייר נורי שאותו תקף אליד סיפר למשטרה שכשאליד ראה צילומים של מעשי ההרג שביצע חמאס הוא צחק, מה שהרתיע את שאר הדיירים.
"בכל פעם שהם הרגו מישהו, הוא היה משבח את אללה", סיפר נורי. "ראיתי משהו נורא ומפחיד בעיניים שלו". נורי העיד כי התלונן למנהלי הנכס שבו התגוררו, וכי משרד הפנים והמשטרה אף הזהירו את אליד שהוא עלול לאבד את מקום מגוריו.
בחקירתו אמר אליד למשטרה כי ראה בהרג אדם חף מפשע מעשה מוצדק משום שבריטניה עזרה ליצור את "הישות הציונית", כדבריו, ומשום שישראל "הורגת ילדים חפים מפשע". "הם הרגו ילדים, ואני הרגתי מבוגר", אמר.
2 צפייה בגלריה
פריצת הגדר בגבול עזה
פריצת הגדר בגבול עזה
חמאס פורץ את הגדר בדרום ב-7 באוקטובר. "בכל פעם שהם הרגו מישהו, אליד היה משבח את אללה"
(צילום: רויטרס)
במהלך חקירתו נחקר אליד בין השאר על-ידי שתי חוקרות, ובשלב מסוים הוא נעשה עצבני ותקף אותן. לחצן מצוקה בחדר החקירות לא פעל כשורה, ואנשי משטרה אחרים התערבו רק אחרי שעורך דינו של אליד התקשר למספר חירום כדי להזעיק עזרה. בגין המעשים האלה הורשע אליד גם בתקיפת שוטרים. גזר דינו צפוי להינתן ב-17 במאי.
אליד נולד בעיר פז שבמרוקו אבל גדל באלג'יריה, מדינה עם נטיות אנטישמיות ואנטי-ישראליות קיצוניות, ולאירופה היגר ב-2007. במשך 13 השנים הבאות נדד ברחבי היבשת, ובין השאר ביקר בספרד, צרפת, איטליה, סקנדינביה, הולנד ואוסטריה, אבל את רוב זמנו העביר בגרמניה, שם הושלך לכלא בגין שהייה במדינה שלא כחוק. בשום מדינה שבה ביקר לא הצליח לקבל מקלט מדיני, ובסוף 2020 נסע במעבורת מהולנד לבריטניה, ושם ניסה להשתקע.
במהלך משפטו סיפר אליד כי הוא קונדיטור לשעבר, וכי קיווה לפתוח עסק משלו. באנגליה המתין לבחינת בקשת המקלט שלו, ובינתיים התגורר עם מהגרים אחרים. הוא היה מוסלמי אדוק והתפלל חמש פעמים ביום. דיירים בשיכון שבו התארח סיפרו כי הוא נהג להתעצבן כשגילה במקרר המשותף משקאות אלכוהוליים, דבר המנוגד לאיסלאם.