בזמן שישראל מנהלת מלחמה בעזה, ארה"ב מנהלת מגעים מתקדמים לסגירת הסכם הגנה אמריקאי־סעודי. היועץ לביטחון לאומי, ג'ייק סאליבן, היה אמור לצאת בשבוע הבא למפרץ לפגישה עם יורש העצר מוחמד בן־סלמאן, ולקדם את העסקה שנמצאת בשלבי סגירה ואמורה להיחתם בשבועות הקרובים לפי דיווחים שונים. בינתיים סאליבן נפצע בתאונת דרכים, אבל הפעילות סביב ההסכם נמשכת. "אנשים שואלים, למה נתניהו מעכב את רפיח?", אומר גורם מדיני ישראלי, "זו ללא ספק אחת הסיבות".
1 צפייה בגלריה
מוחמד בן סלמאן ג'ו ביידן בנימין נתניהו
מוחמד בן סלמאן ג'ו ביידן בנימין נתניהו
ביידן, בן סלמאן ונתניהו. בוושינגטון מקווים לפסגה במאי
(צילום: Ludovic MARIN / POOL / AFP, Bandar Algaloud/Courtesy of Saudi Royal Court/Handout via REUTERS, gettyimages, עמית שאבי)
לטענת גורמים בממשל האמריקאי, לוח הזמנים קצר - הרי הבחירות בארה"ב יתקיימו בעוד שבעה חודשים, ואם הנשיא ביידן רוצה ליהנות מהפירות של הסכם כזה, שגם יניח את היסודות לנורמליזציה עם ישראל, הוא חייב לסגור את העסקה לכל היותר עד אמצע יוני. הבעיה היא שהסעודים לא יסכימו אפילו לנספח של הסכם עם ישראל אם המלחמה בעזה תימשך באותה עצימות. "אם נכנסים לתמרון ברפיח, זה סיפור ארוך שסוגר את הדלת על עסקה כזאת", אומר הגורם המדיני. "האמריקאים מאמינים שגם עסקת חטופים שתביא לשבועות ארוכים של הפסקת אש יכולה לאפשר חלון זמנים לחתימה על הסכם שיכלול גם את ישראל". חשוב גם לזכור שכל ההתפתחויות מתרחשות על רקע הסלמת המתיחות בין ישראל לאיראן.
בוושינגטון כבר מדברים על פסגה משולשת באזור מאי, בהשתתפות ביידן, MBS ונתניהו, שלא הוזמן לבית הלבן מתחילת הקדנציה של הנשיא. גורם בממשל האמריקאי טוען כי רון דרמר וצחי הנגבי ייצאו בקרוב לארה"ב כדי לנסות לקדם את המהלך.
עם זאת, אם ההסכם יכלול (כפי שמתוכנן) התייחסות כלשהי למדינה פלסטינית, לנתניהו לא יהיה פשוט - אולי אפילו בלתי אפשרי - להעביר אותו בממשלה, שעלולה ליפול בשל כך. "לא בטוח שזה רע לנתניהו", אמר השבוע בכיר באופוזיציה, "אם ביבי מביא הסכם התחלתי של נורמליזציה עם הסעודים וסמוטריץ' ובן גביר יפרשו, ישראל לא תלך לבחירות על שאלת 7 באוקטובר, אלא על סיפור ההסכם הסעודי".
גורם ביטחוני בכיר בישראל מצנן את ההתלהבות, וטוען כי הסיכוי לכך שהסעודים יסכימו להתקדמות תוך כדי מלחמה נמוך: "הם ידעו שגם אם תהיה הפוגה, היא זמנית, ואחר כך אנחנו הולכים לכיבוש רפיח. האמריקאים רוצים מאוד שישראל תהיה חלק מההסכם הזה ועוד לא איבדו תקווה, גם אצלנו מאוד מעוניינים, אבל לסעודים זו בעיה כל עוד נלחמים בעזה".
השבוע דיווח העיתון הלבנוני "אל־אח'באר", המזוהה עם חיזבאללה, שארה"ב הבטיחה למצרים כי "לא יהיה תמרון ברפיח לפני אמצע מאי". על פי הדיווח, שמתבסס על מקורות מצריים, ההבטחה הזו תקפה גם במקרה שהמו"מ לשחרור החטופים ייכשל. על פי הגורם המדיני הבכיר, הסיבה היא הניסיון של נתניהו לתת הזדמנות לעסקה הסעודית: "זה ביבי קלאסי, נתניהו כמו נתניהו, אוהב להשאיר את כל האופציות פתוחות".
הטור המלא - מחר ב"מוסף לשבת" של "ידיעות אחרונות"