דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי מסר הבוקר (רביעי) הצהרה באנגלית לאמצעי התקשורת הזריםֿ, והציג ראיות לכך שהפיצוץ אתמול בבית החולים אל-אהלי בעזה אירע כתוצאה מפגיעת שיגור כושל של הג'יהאד האיסלאמי. אחת הראיות שהציג היא הקלטת שיחה בין מחבלי חמאס אחרי הפיצוץ בבית החולים - שבה הם נשמעים אומרים כי מדובר בשיגור של הג'יהאד האיסלאמי. האזינו להקלטה:


"ב-18:15, נורה מטח רקטות על ידי חמאס לישראל", אמר הגרי. "ב-18:59, מטח של כעשר רקטות נורה על ידי הג'יהאד האיסלאמי מבית קברות באזור. באותו הזמן, 18:59, התקבלו דיווחים על פיצוץ בבית החולים בעיר עזה. לפי המודיעין שלנו, חמאס בדקו את הדיווחים, הבינו בבירור שזה היה שיגור כושל של הג'יהאד האיסאלמי - והחליטו לפתוח בקמפיין שקר עולמי כדי להסתיר את האמת. כחלק ממנו, הם אפילו ניפחו את מספר ההרוגים".
"ניתוח של תצלומים אווירים מאשר כי לא הייתה פגיעה ישירה בבית החולים, רק במגרש החנייה הסמוך לו", המשיך הגרי. "ניתן לראות סימני שריפה ללא מכתשים או נזק לתשתיות של בניינים באזור. זאת בניגוד לנזק שהיה נגרם אם היה מדובר בתקיפה אווירית, שכן היינו רואים מכתשים ונזק לתשתיות הבניינים, שני דברים שלא זוהו בתקרית הזו. גודל הנזק שאנחנו רואים כאן הוא תוצאה של ראש הקרב של הרקטה של הג'יהאד האיסלאמי. אבל ניתן לראות שרוב חומר הנפץ התפוצץ בפגיעה, כתוצאה מהמעוף הקצר של הרקטה (בגלל שהשיגור כשל). חלק ניכר מהנזק נגרם מהדלק שהיה במנוע הרקטי".
דובר צה"ל אמר כי "אנחנו יכולים לאשר כי לא הייתה תקיפה של צה"ל - מהיבשה, מהים או מהאוויר - שפגעו בבית החולים. המכ"ם שלנו איתר רקטות ששוגרו על ידי מחבלים מעזה באותו הזמן של הפיצוץ. מסלול המטח היה מעל בית החולים. בנוסף, ישנם שני סרטונים עצמאיים שתיעדו את אחד הטילים נופל ונוחת בתוך עזה, בהם נראה כי הוא ליד בבית החולים".


הגרי הציג תמונת אינפרה-אדום של מגרש החנייה, ואמר כי "אפשר לראות את מקומות הפגיעה המרכזיים ומעט נזק בגגות. לא ניתן לאתר מכתשים, כל הקירות של הבניינים מסביב לא קרסו. יש לנו דוגמה של האופן שבו נראים מכתשים של תקיפה מהאוויר לאדמה. כפי שאתם יכולים לראות, הם אינם קיימים כאן". עוד הוא אמר כי "כלי תקשורת רבים דיווחו מיד את הטענות חסרות הבסיס של ארגון הטרור חמאס. אלו היו שקרים שהוא הפיץ. זה בלתי אפשרי לדעת מהר כל כך מה קרה, כפי שחמאס טענו שידעו. זה היה צריך להיות דגל אדום ראשוני".
בהמשך דובר צה"ל תיאר שיחה שיורטה בין פעיל חמאס לשעבר ותושב הרצועה על התפקוד הלוקה של הטיל, שמעידה כי הם ידעו שרקטה של הג'יהאד האיסלאמי היא זו שפגעה בבית החולים. הוא ציטט את השיחה בין המחבלים: "הם אומרים שזה קשור לג'יהאד האיסלאמי, הם ירו את זה מאחורי בית החולים, וזה נפל מאחוריהם". לדבריו, "הצלבנו את העדות הזו עם מקורות מודיעיניים נוספים כדי לאמת את הדיוק שלה". הוא הוסיף כי במהלך המלחמה 450 טילים שוגרו מעזה ונפלו בתוך עזה.
הגרי סיכם: "צה"ל פועל לאורו של הדין הבינלאומי. התקרית הזאת ממחישה באיזו מהירות האשמות - במקרה הזה כוזבות וחסרות בסיס נגד ישראל - שמפוצות על ידי מחבלים, יכולות להדהד ולהגביר את המתח באזורנו. חשוב להדגיש כי אנחנו חולקים את המידע שעלה ברשותנו עם ממשלות נוספות, בראש ובראשונה ארה"ב. אנחנו פועלים בשקיפות מקסימלית, זאת בשל הרצינות בה אנחנו לוקחים תאונות כאלו שמערבות אזרחים בלתי מעורבים".
4 צפייה בגלריה
 ניתוח ויזואלי של תחקיר חה״א בעניין השיגור הכושל שביצע ארגון הטרור הג׳יהאד האיסלאמי על בית החולים
 ניתוח ויזואלי של תחקיר חה״א בעניין השיגור הכושל שביצע ארגון הטרור הג׳יהאד האיסלאמי על בית החולים
לפני ואחרי: התיעוד שחשף צה"ל כדי להוכיח - בית החולים נפגע משיגור רקטה כושל
(צילום: דובר צה"ל )
4 צפייה בגלריה
תצלום מתוך מערכת זיהוי השיגורים הצה"לית בעניין השיגור הכושל שביצע ארגון הטרור הג׳יהאד האיסלאמי על בית החולים
תצלום מתוך מערכת זיהוי השיגורים הצה"לית בעניין השיגור הכושל שביצע ארגון הטרור הג׳יהאד האיסלאמי על בית החולים
תצלום מתוך מערכת זיהוי השיגורים הצה"לית
אחרי הצהרתו של הגרי, בצה"ל פרסמו את תמלול השיחה בין המחבלים. "זו פעם ראשונה שאנחנו רואים טיל כזה ורסיסים כאלה, אז אני אומר לך זה של הג'יהאד האיסלאמי", נשמע אומר אחד המחבלים. "כנראה שזה מאצלנו. אומרים שזה רסיסים של טיל, רסיסים מקומיים, לא כמו רסיסי ישראל. כנראה שהם שיגרו את זה מבית הקברות שמאחורי בית החולים, ואיך שזה יצא התקלקל ונפל אצלם".
בחמאס הכחישו לאחר דבריו של דובר צה"ל כי מדובר בשיגור רקטי כושל. "הראיות שהציגה ישראל בנוגע לטבח בבית החולים אינן משכנעות אף אדם נורמלי", אמר חבר הלשכה המדינית של חמאס, עיזאת א-רישק. "סוג הטילים שישראל השתמשה בהם להפצצת בית החולים לא בבעלותנו, מה שמאשר את השקר".
מלשכת יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, שביטל פסגה עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ומנהיגי ירדן ומצרים בעקבות הפיצוץ בבית החולים, נמסר היום: "היום התפשט האבל ברחבי השטחים הפלסטיניים בנפשם של מאות הרוגים שמתו בטבח הנתעב שביצעו כוחות הכיבוש בהפצצת בית החולים בעיר עזה אתמול בערב. דגלים הונפו בחצי התורן על מוסדות פלסטיניים רשמיים בגדה המערבית בהתאם להנחיות הנשיא אבו מאזן, שהכריז על אבל כללי של שלושה ימים, ודגלים הונפו בחצי התורן באבל על ההרוגים והפצועים בבית החולים".
4 צפייה בגלריה
 ניתוח ויזואלי של תחקיר חה״א בעניין השיגור הכושל שביצע ארגון הטרור הג׳יהאד האיסלאמי על בית החולים
 ניתוח ויזואלי של תחקיר חה״א בעניין השיגור הכושל שביצע ארגון הטרור הג׳יהאד האיסלאמי על בית החולים
צילומי האוויר מראים - אין הרס של מבנים סמוכים, כפי שהיה אמור להיות בהפצצה או בהפגזה
(צילום: דובר צה"ל )
משרד הבריאות בעזה דיווח אמש על מאות הרוגים בפיצוץ בבית החולים הבפטיסטי אל-אהלי, בשכונת זיתון בעיר. בקרב הפלסטינים ישנם דיווחים סותרים על מספר ההרוגים: לפי משרד הבריאות העזתי מספרם עומד על 500, וגורמים אחרים ברצועה דיווחו על 200 הרוגים.
לפי הפלסטינים, בבית החולים העזתי שהו אלפי פליטים שבתיהם נהרסו במלחמה. בכלי תקשורת בעולם התייחסו אמש בהרחבה לפיצוץ בבית החולים - יום לפני הגעתו לישראל של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, ועל רקע רצונם של האמריקנים שישראל תאפשר כניסה של סיוע הומניטרי לרצועת עזה.
לפי חמאס בית החולים הותקף על-ידי צה"ל, אך בישראל טוענים כאמור כי הסיבה לפיצוץ היא שיגור רקטי כושל של הג'יהאד האיסלאמי. "בדקתי יחד עם אוגדת עזה ועם מתאם הפעולות בשטחים את האירוע הזה", אמר אמש דובר צה"ל דניאל הגרי על הפיצוץ בבית החולים העזתי, בהתייחסותו הראשונה לאירוע.

כשעתיים לאחר מכן מסר דובר צה"ל: "מניתוח המערכות המבצעיות של צה״ל בוצע מטח רקטי של האויב לעבר ישראל, שעבר בסביבת בית החולים, בשעת הפגיעה בו. על פי מידע מודיעיני, ממספר מקורות הקיים בידינו, ארגון הג'יהאד האיסלאמי אחראי לירי הכושל שפגע בבית החולים". ראש הממשלה בנימין נתניהו מסר בהמשך: "שכל העולם ידע: המחבלים הברברים בעזה הם אלה שתקפו את בית החולים בעזה, ולא צה״ל. מי שרצח באכזריות את ילדינו, רוצח גם את ילדיו".
צה"ל הכריז רשמית שלא תקף את בית החולים כמה שעות לאחר מכן: "מתחקיר מקיף והצלבת כלל המערכות המבצעיות והמודיעיניות, עולה בברור כי צה"ל לא תקף את בית החולים בעזה. בית החולים נפגע כתוצאה משיגור כושל של הג'יהאד האיסלאמי. ארגוני הטרור ברצועת עזה יורים ללא הבחנה לעבר ישראל, מסכנים ופוגעים גם בתושבי רצועת עזה. מאז תחילת המלחמה שוגרו כ-450 רקטות על ידי ארגוני הטרור שנפלו בשטח הרצועה".
הג'יהאד האיסלאמי הכחיש את הטענה הישראלית על שיגור כושל. בשעות הערב שידרה רשת אל-גז'ירה תיעוד של פיצוץ בעזה, סמוך לשעה שבה נפגע בית החולים.