שרת החוץ לשעבר, ציפי לבני, אמרה הבוקר (יום רביעי) כי עיתון "ישראל היום" היה בעיניה עבירה על חוק מימון המפלגות, מאחר ששימש למעשה ככלי תעמולה של נתניהו. לבני, שהעידה לראשונה בבית המשפט המחוזי בירושלים במסגרת משפטו של ראש הממשלה, טענה כי בשל כך רצתה להעביר את חוק "ישראל היום" - שהוביל בסופו של דבר לפיטוריה ולפיטורי שר האוצר, יאיר לפיד, ולבחירות.

3 צפייה בגלריה
עדות ציפי לבני במשפט נתניהו
עדות ציפי לבני במשפט נתניהו
לבני בבית המשפט
(צילום: עמית שאבי)
לבני מעידה במסגרת תיק 2000 - תיק שיחות נתניהו-מוזס. בתיק מואשם נתניהו במרמה והפרת אמונים, ואילו מוזס נאשם בהצעת והבטחת שוחד. לבני מוזכרת באישום במה שמוגדר בו כ"אירועי רקע לפגישות של נתניהו ומוזס".
חוק "ישראל היום" הוגש על-ידי חבר הכנסת איתן כבל ב-12 במרץ 2014, ונועד לאסור חלוקת עיתונים בחינם. בנובמבר 2014 קיימה ועדת השרים דיון בהצעה, והחליטה על חופש הצבעה לחברי הממשלה. ב-12 בנובמבר אושר החוק בקריאה טרומית. ברקע, לפי כתב האישום, ברבעון האחרון של 2014 קיימו נתניהו ומוזס שש פגישות לפחות במעון ראש הממשלה בירושלים - כולל אחת יום לפני ההצבעה בוועדת השרים, שבה סוכם שיינתן חופש הצבעה.
בכתב האישום צוין כי ראש הממשלה לא חשף בפני מוזס את התוכנית של זאב אלקין - "לתקוע" את החוק בוועדת הכנסת, אחרי שיאושר בקריאה טרומית במליאה. השיחות הוקלטו לבקשת נתניהו, וללא ידיעתו של מוזס, ובמהלכן דנו השניים באופי הסיקור של נתניהו ב"ידיעות אחרונות" - ובקידום חוק ישראל היום.
3 צפייה בגלריה
עדות ציפי לבני במשפט נתניהו
עדות ציפי לבני במשפט נתניהו
"לא היה 'תן וקח' עם מוזס". ציפי לבני בבית המשפט
(צילום: עמית שאבי )
בעדותה היום התייחסה לבני לחופש ההצבעה שאפשר נתניהו לפני ההצבעה בקריאה טרומית, ואמרה כי הופתעה: "חשבתי שהחוק לא יעבור, אז זה לא היה הנושא המרכזי שעסקתי בו בימים האלו. יוזמי החוק היו נציגים מכל סיעות הבית, כולל הקואליציה. החלפתי מילה עם נתניהו בנוגע להצעת החוק בסמוך למועד של ועדת השרים, ואז זאב אלקין - שהפך באותו שבוע ליו"ר הקואליציה - אמר 'הגענו להסכמות'. אני חושבת שאמר שזה מתואם עם עפר שלח מיש עתיד. הוא שאל אם זה מקובל על ראש הממשלה, ונתניהו השיב 'בוודאי'".
לדברי לבני, "הנחתי שנתניהו יתקע את החוק באמצעות ערר, אבל כשהוא נתן חופש הצבעה הוא למעשה העביר את החוק מהממשלה, שבה הוא יכול לשלוט, לכנסת". בהמשך פיטר נתניהו את לבני ולפיד, ישראל הלכה לבחירות - והחוק נגנז. לבני התייחסה לפיטוריה, והעידה כי "יצאתי מבית הנשיא, נתניהו התקשר והודיע שאני מפוטרת. אחד הנימוקים היה שנפגשתי עם אבו מאזן ללא רשותו כמה חודשים לפני כן. נדמה לי שדיבר על 'פוטש שרציתם לעשות נגדי'. נושא חוק ישראל היום לא עלה. לא זוכרת שזה נאמר".
בפתח החקירה הנגדית הדגיש סנגורו של נתניהו, עו"ד עמית חדד, כי לבני היא "יריבה פוליטית" של ראש הממשלה, וניסה להראות שהיו סיבות שאינן קשורות לחוק ישראל היום, שהובילו להתפוררות הקואליציה ולהליכה לבחירות. עו"ד חדד ציין כי "לוין אמר בחקירה שהממשלה הייתה גיהינום. לבני, לפיד וליברמן - הדבר היחיד שהסכימו עליו שיש צורך להחליף את נתניהו. חוץ מזה כלום". לבני השיבה: "לוין לא ידע שהתחלנו בתהליך מדיני עם הפלסטינים, ששם נתניהו הסכים למהלכים שאולי לוין לא היה שותף להם. בעיניי התהליך המדיני היה חשוב, ובו פעלתי יחד עם ראש ממשלה. זה נכון שהיה את חוק הגיור, גם בצוק איתן התגלעו חילוקי דעות".
3 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
"אמר שהחוק מקובל עליו". נתניהו
(צילום: מרים אלסטר)
בהמשך הדגישה לבני כי אינה זוכרת שדיברה עם לפיד על החוק, וציינה שהחוק לא היה "הדבר הכי חשוב בעיניה" - וחשבה שנתניהו יעצור אותו. לאחר מכן העידה כי נפגשה עם מוזס לפחות פעמיים-שלוש ודיברה איתו על החוק, ולטענתה הוא לא היה צריך לבקש ממנה לתמוך בחוק משום שידע שהיא מתנגדת לחלוקה בחינם של ישראל היום. לבני הוסיפה: "חשבתי שצריך למנוע את חלוקת העיתון בחינם, ולמוזס היה אינטרס כלכלי שהחוק יעבור מסיבותיו. זה טבעי ולגיטימי כל עוד אין בזה 'תן וקח'. ברור שלא היה".
לבני הוסיפה להתייחס לרצון של נתניהו לפרק את הממשלה, והעידה כי "עד נובמבר הוא השתדל לא להביא לממשלה נושאים שנויים במחלוקת. היה ברור שנתניהו מחובר בטבורו לישראל היום. כל חיי התנגדתי לקבלת תמורות ותשלום מחוץ לחוק, וזה מה שישראל היום עשה".
בתגובה לשאלת עו"ד חדד, לבני סיפרה לאחר מכן על העברת חוות דעת כלכלית של "ידיעות אחרונות" ליועצים משפטיים דרכה: "מוזס שאל אותי האם יש לי עניין בקבלת חוות הדעת. אמרתי לו שאני לא הולכת לייצג את העניינים הכלכליים של העיתון בהקשר חוק ישראל היום, אלא את העניינים שלי". עם זאת, היא ציינה כי אכן העבירה את חוות הדעת הכלכלית, שלא עניינה אותה, מאחר שאמרה כאמור כי תמכה בחוק מסיבה "ציבורית": "לא עברתי עליה לעומק. כל הצעת חוק, בוודאי ממשלתית, פנויה לחוות דעת ועמדות הציבור. לכן בעיני זה תקין".
עו"ד נוית נגב, המייצגת את מוזס יחד עם עו"ד איריס ניב סבאג, חקרה אף היא את לבני - שסיפרה את עמדתה בנוגע לישראל היום: "הסיפור הוא לא שמדובר בתעמולת בחירות, אלא שיש מי שמממן אותו בניגוד לחוק. לא קיבלתי את הטענה שהחקיקה היא סתימת פיות. ההצעה דרשה מהעיתון לגבות כסף, אמרתי שאנחנו לא מבקשים לסגור אותו".