אחרי שמבצע חיסוני הילדים בבתי הספר הסתיים עם 56 אלף תלמידים מחוסנים בלבד, שרת החינוך מפנה אצבע מאשימה לעבר משרד הבריאות. "ככל שהביאו יותר משאבים אפשר היה לחסן יותר ילדים. הביאו 50 ניידות בלבד ל-5,000 בתי ספר", אמרה בריאיון לאולפן ynet. במשרד הבריאות אמרו בתגובה: "מדהים לשמוע ששרת החינוך מסירה אחריות. החיסונים התעכבו במשך שבועות בגלל התנגדותה".
שרת החינוך הדגישה כי משרד הבריאות אחראי על ביטול מבצע חיסוני הקורונה. "קיבלנו מכתב מד"ר שרון אלרעי פרייס שמבקש מכל האחיות שנתנו עד עכשיו את חיסוני הקורונה לחזור ולחסן חיסוני שגרה ולהפסיק את חיסוני הקורונה בתוך בתי הספר".
3 צפייה בגלריה
יפעת שאשא ביטון בעצרת הנוער הממלכתית לציון 26 שנים לרצח יצחק רבין
יפעת שאשא ביטון בעצרת הנוער הממלכתית לציון 26 שנים לרצח יצחק רבין
שאשא ביטון. "בוחרת בדרך שטובה לתלמידים"
(צילום: מוטי קמחי)
3 צפייה בגלריה
חיסון קורונה בצור הדסה
חיסון קורונה בצור הדסה
חיסון קורונה בבית ספר בצור הדסה
(צילום: AFP)
היא אמרה כי מספר המתחסנים הנמוך נובע ממשאבים מועטים שהוקדשו למבצע - וגם מהסתייגות של הורים. "מי שמחסן זה משרד הבריאות. ככל שהביאו יותר משאבים אפשר היה לחסן יותר ילדים. וזה תלוי גם בנתון נוסף - בהסכמת ההורים", הסבירה.
בכירים במשרד הבריאות אמרו בתגובה על דבריה של שרת החינוך בעניין חיסוני הילדים: "מדהים כל פעם מחדש לשמוע כיצד שרת החינוך מחפשת לתקוף ולהסיר מעצמה אחריות במקום לעבוד יחד, בשיתוף פעולה. מבצע החיסונים בבתי הספר התעכב במשך שבועות לאור התנגדותה של השרה שאשא ביטון. לאחר שהחלה לשתף פעולה, נשלחו כל ניידות משרד הבריאות לחסן את התלמידים.
במשרד הבריאות הוסיפו: הפסקת מבצע חיסוני הקורונה בבתי הספר נעשה לטובת חזרה לחיסוני השגרה - ובראשם חיסון השפעת, לנוכח העונה בה אנו מצויים והחובה להבטיח את בריאותם. כל ילד שהוריו יזמינו תור לחיסון בקופת החולים - יחוסן עוד באותו השבוע".
3 צפייה בגלריה
היום הראשון ללימודים בבית ספר בית הכרם בירושלים
היום הראשון ללימודים בבית ספר בית הכרם בירושלים
"רואים מה קורה לילדים אחרי שנה וחצי בבית - הפרעות אכילה, דכאונות, התמכרויות"
(צילום: AFP )
שאשא ביטון גם האשימה את משרד הבריאות באי-יישום מתווה הכיתה הירוקה שאמור לצמצם את ההדבקות בבתי הספר באמצעות בדיקות אנטיגן יומיות. "נלחמתי על מתווה הכיתה הירוקה עוד לפני תחילת שנת הלימודים, ומשרד הבריאות כל הזמן ניסה לטרפד את זה".
משרד הבריאות מחבל במאמצים שלך במערכת החינוך? "משרד הבריאות התנגד ואמר שלדעתו זה (הכיתה הירוקה) מוביל להתפרצויות נוספות או כי ממילא בשלושה ילדים סוגרים את הכיתה. ואני אמרתי - בואו נשנה את המתווה, שכל מי שנבדק ושלילי יוכל ללמוד. אי אפשר לומר משהו על האנטיגנים בבתי הספר כשבחוץ בקהילה מאפשרים את האנטיגן".
שרת החינוך הגנה על ההחלטה להמשיך את הלימודים בכיתות, על רקע תחושת התסכול מצד הורים, מורים ותלמידים נוכח הבידודים הרבים וההנחיות המשתנות. "הברירה הכי קלה היא לשלוח את כולם הביתה ולסגור. אבל אני בוחרת בדרך שטובה לתלמידים. יש כל יום מעל לשני מיליון תלמידים שבאים למערכת החינוך. אנחנו חייבים לאפשר את ההגעה לכל מי שיכול", אמרה.

השרה גם הדגישה כי המתווה הנוכחי, לאחר ביטול הרמזור במערכת החינוך, הוא פשוט ומובן יותר. "לפני שבוע הובלנו את ביטול כל ההגבלות הייחודיות שהיו למערכת החינוך, שיצרו בלבלול במערכת החינוך. ביקשנו כלל אחיד למערכת החינוך כמו בקהילה. רק מי שנחשף למאומת נכנס לבידוד", אמרה.
שאשא ביטון שבה וציינה כי הבידודים והלמידה מרחוק גורמים "נזק עצום" לתלמידים. "אנחנו רואים מה קורה לילדים אחרי שנה וחצי שהם היו בבית. אנחנו רואים את הנתונים על הפרעות אכילה, על דכאונות, התמכרויות, עישון, אלכוהול, התנהגות מינית לא מותאמת. אנחנו רואים מה קורה לילדים שלנו ואנחנו צריכים לעזור להם להיכנס מחדש למסלול ולהשתמש בכל הכלים שיש כדי שהילדים האלה ילמדו. זו צריכה להיות משימה לאומית", אמרה.

תגובת משרד הבריאות: "קוראים לשרה לחדול מעימותים מיותרים"

"שיתוף הפעולה בין משרדי הבריאות והחינוך הדוק ומוצלח, וחבל ששוב ושוב שרת החינוך היא שפוגעת בו. כל ההחלטות ביחס למערכת החינוך מתקבלות בשיח פורה בין גורמי המקצוע משני המשרדים, וגם כאשר יש מחלוקות הן נפתרות באופן ענייני ולאור מטרה משותפת: שמירה על בריאות התלמידים במינימום פגיעה בפעילות בתי הספר וגני הילדים.
טענתה של שרת החינוך בנוגע למבצע החיסונים בבתי הספר מנותקת לחלוטין ממה שהתרחש בבתי הספר עצמם. לאחר תקופה ממושכת שבה בלמה שרת החינוך מאמצים לחסן בתוך בתי הספר, החל לפני כחודש מבצע החיסונים במערכת החינוך שכלל בראשיתו כ-50 צוותים שנפרסו בכל רחבי הארץ. לפני כשלושה שבועות אף גויס למבצע כל מערך שירותי הבריאות לתלמיד, כאשר 700 אחיות הצטרפו למאמץ לחסן את ילדי ישראל נגד נגיף הקורונה. בתקופה זו עבדו האחיות מול מנהלי בתי הספר בכל הארץ כדי להנגיש לתלמידים את החיסונים, ובכל מקום שבו היתה היענות - חוסנו התלמידים.
לאור היקפי התחלואה המשמעותיים בשפעת, וכן לנוכח הצורך לשמור על רציפות חיסוני החצבת והשעלת, ישובו בתחילת השבוע אחיות בריאות התלמיד לחסן את תלמידי ישראל בחיסוני השגרה.
יודגש כי כל הורה המעוניין לחסן את ילדיו מוזמן לגשת לקופת החולים, גם ללא תיאום תור, ולחסן אותם עוד באותו היום.
אנו שבים וקוראים לשרת החינוך לחדול מעימותים מיותרים, שרק פוגעים במאמץ הלאומי ובאמון הציבור, ולעבוד יחד למען מערכת החינוך ובריאות תלמידיה ומוריה".