עורכת הדין מאיה רייטן-סטול נעצרה לפני יותר מחודש בנמל התעופה של מינסק, בירת בלארוס, לאחר שבתיקה האישי נמצא קנאביס לצרכים רפואיים. רייטן-סטול, תושבת צפון הארץ, טענה בעת מעצרה שמדובר בקנאביס לשימוש רפואי, אך לפי החוק בבלארוס מדובר בעבירה שהעונש בגינה עלול להגיע לשלוש עד חמש שנות מאסר. במכתב למשפחתה כתבה רייטן-סטול: "לא יכולה להמשיך להיות פה, לא אחזיק מעמד עוד הרבה זמן".
שר החוץ יאיר לפיד שוחח עם משפחתה של מאיה, ועדכן אותה שישראל העבירה מסר לבלארוס, לפיו היא מצפה לשחרורה. "זה מדיר שינה מעיניי, סיפור נורא. הלב עם המשפחה", אמר לפיד. "מדובר בבחורה נורמטיבית שלא ידעה שהיא עוברת על החוק. זו עבירה פלילית בבלארוס. אנחנו לא משאירים את זה רק בערוץ המשפטי ומנסים לפעול בעוד דרכים, גם בערוץ הקונסולרי".
5 צפייה בגלריה
יאיר לפיד
יאיר לפיד
"נעשה הכל כדי להחזיר את מאיה, זה מדיר שינה מעיניי". לפיד
(צילום: יואב דודקביץ')
"אנחנו מנסים להתנהל חכם", הוסיף לפיד. "הם קיבלו את כל המסמכים, השגריר ביקר אותה ויבקר אותה שוב. אנשי משרד החוץ העבירו לבלארוס מסר שהם מצפים שישחררו אותה. ביום שישי היא תיחקר שוב. זה שונה מבני הזוג אוקנין שנעצרו באיסטנבול. אנחנו עושים כל מיני ניסיונות שקטים, בלי לעורר אנטגוניזם. נעשה כל דבר כדי להחזיר אותה".
אחיה, יוני, התראיין הבוקר לאולפן ynet, ואמר כי "המכתב שהיא שלחה זעזע את המשפחה ומאמין שגם את הרשויות פה. אנחנו מאוד מודאגים. אני אישית עובד עם מאיה ברמה יום-יומית, מכיר אותה מקרוב, את תכונות אופי החזקות שלה ואם היא הגיעה למצב שהיא כותבת שהיא 'לא יודעת אם היא תשרוד פה' עוד תקופה. זה משפט שמאוד מאוד מדאיג אותנו. אם נלך להליך משפטי המצב שלנו אבוד".
5 צפייה בגלריה
עו"ד מאיה רייטן סטול
עו"ד מאיה רייטן סטול
עו"ד מאיה רייטן-סטול. עצורה בבלארוס כבר יותר מחודש
(באדיבות המשפחה)
5 צפייה בגלריה
מכתב עורכת הדין מאיה רייטן סטול שעצורה בבלארוס
מכתב עורכת הדין מאיה רייטן סטול שעצורה בבלארוס
"לא אחזיק מעמד עוד הרבה זמן". המכתב של עורכת הדין למשפחתה
עורך הדין שרון נהרי, פרקליטה של רייטן-סטול, שוחח גם הוא עם ynet ואמר: "עם כל הניסיון העשיר שלה והעבר שלה בתור עורכת דין, לקבל מכתב כזה ממנה שלא תחזיק מעמד זה דבר שאנחנו לא יודעים איך לאכול אותו".
לדבריו, "היא חזקה אבל הכוח הולך ונגמר לה. התנאים שם הם תנאים קשים, אם זה מבחינת הטיפול הרפואי והבעיות שהיא סובלת מהן, הטיפול שהיא לא מקבלת, הניתוק מהמשפחה והילידים. התנאים שמה הם תנאים שונים".
הוא התייחס לטיפול בתיק: "אנחנו פועלים עם עורכי דין מקומיים ברמה המשפטית. הוצאנו את כל האישורים הנדרשים, מסבירים לרשויות בבלארוס בהתערבות משרד החוץ בישראל, ואנחנו מקווים שבקרוב מאוד ההתערבות הזאת תעזור ותביא לגירושה משם".
5 צפייה בגלריה
שרון נהרי
שרון נהרי
"השבועות הקרובים מאוד מאוד חשובים". עו"ד שרון נהרי
(צילום: מוטי קמחי)
עורך הדין נהרי הבהיר: "היא לא סוחרת סמים, היא לא הגיע לשם בשביל הכיף עם קנאביס. היא צורכת אותו כטיפול רפואי והיום זה מוכר. הבעיה היא שהם בכלל לא יודעים מה זה אישור רפואי המדינה הזאת (בלארוס)".
- הממשלה בישראל מבצעת איזה מאמצים דיפלומטיים מאחורי הקלעים או שהם לא מבינים את גודל הבעיה? "נעשים מאמצים. יש פעילות מסוימת שאנחנו לא ניכנס אליה כרגע. אנחנו בוטחים ומאמינים גם בנשיא המדינה יצחק הרצוג שמתערב, גם בשר החוץ יאיר לפיד, גם בראש הממשלה נפתלי בנט וכל הגורמים המתאימים שמתערבים ומנסים לקדם אתה עניין במה שאפשר. אנחנו מטפלים ברמה המשפטית, ברמה המדינית אני מקווה שההתערבות תלך ותגבר כי המצב של מאיה נהיה קשה וצריך לגרש אותה משם".
"בכל הכבוד ובלי להקל ראש בעובדה שהחזיקה סם, שזה אסור בבלארוס, עדיין יש פרופורציות. הבעיה היא ששם אין פרופורציות ואת זה צריך להסביר לרשויות. כאן צריך התערבות דיפלומטית ומדינית ואנחנו מקווים מאוד שזה יקרה בקרוב. השבועות הקרובים מאוד מאוד חשובים".
5 צפייה בגלריה
עו"ד אבי חימי
עו"ד אבי חימי
"לא נפקיר אותה". יו"ר לשכת עורכי הדין אבי חימי
(צילום: יריב כץ)
- יוני מה המסר שלך לשר החוץ? "קודם כל אני רוצה להודות לו כי אני יודע שהוא מעורב. המסר שלי לשר החוץ הוא שיש פה שני ילדים של מאיה, שהמצב הנפשי מאוד קשה. אם אפשר כבוד השר להעלות הילוך במגעים, יש לנו פה משפחה מפורקת שמאוד מאוד מחכה לראות את מאיה ולפגוש אותה".
בתוך כך, לשכת עורכי הדין הודיעה אחר הצהריים כי היא "פועלת לשחרורה של עו"ד מאיה רייטן-סטול ולחזרתה ארצה". בהודעה נכתב כי "הלשכה תקיים ביום ראשון הקרוב עצרת מחאה בדרישה לשחרורה המידי של חברתנו למקצוע, עו"ד מאיה רייטן-סטול, שעצורה מזה ימים רבים בידי שלטונות בלארוס, לאחר שנסעה למדינה זו במסגרת עבודתה כעורכת דין וזאת, תוך הפרת זכויותיה הרפואיות".
העצרת תתקיים בשעה 11:00 ברחבת בתי המשפט ברחוב ויצמן בתל אביב. ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד אבי חימי, אמר כי "לשכת עורכי הדין לא תפקיר את חברותיה וחבריה באירועים שקרו במסגרת עיסוקם כעורכי דין. אני קורא לכמה שיותר עורכות ועורכי דין להגיע ולקחת חלק פעיל בעצרת המחאה. כולי תקווה שיחד נצליח להביא לשחרורה המהיר של עו"ד רייטן-סטול".