4 צפייה בגלריה
קאסם סולימאני
קאסם סולימאני
קאסם סולימאני. איראן וחיזבאללה תכננו לנקום
(צילום: AP)
סוכל ניסיון לנקום על חיסולו של קאסם סולימאני: בעיתון "אל טיימפו" נחשף אתמול (יום א') כי אנשי חיזבאללה עקבו אחרי אנשי עסקים ישראלים ואמריקנים בבירת קולומביה בוגוטה, ואת אחד מהם – שלפי העיתון היה איש ביון ישראלי לשעבר - חיזבאללה אף תכנן לחסל. שר ההגנה של קולומביה גילה כי שני פעילי חיזבאללה - שכנראה היו מעורבים במעקב - נעצרו במדינה לפני חודשיים וגורשו.
ממסמכים שהגיעו ל"אל טיימפו" עולה כי המוסד הוא שהעביר לקולומביה את המידע לפי הסוכן לשעבר, שעד לאחרונה היה חלק מהמשלחת הדיפלומטית הישראלית לקולומביה, נמצא במעקב על ידי חיזבאללה בבוגוטה. לרשויות בקולומביה נמסר כי יש אינדיקציות שהאיש, שפתח לאחרונה חברת יבוא ושיווק מצלמות אבטחה ותכנן להשתקע במדינה, הוא יעד לניסיון התנקשות.

4 צפייה בגלריה
פעילי חיזבאללה בעל בק לבנון יום האם
פעילי חיזבאללה בעל בק לבנון יום האם
פעילי חיזבאללה במצעד בשבת בלבנון
(צילום: AFP)
על פי הדיווח, אותו ישראלי פונה לארץ במבצע סודי לאחר שנחשף כי אנשי חיזבאללה עוקבים אחר שגרת יומו – והוא כאמור לא היה היחיד שאחריו עקבו אותם פעילים. לפי המידע שנמסר, חיסולו היה אמור להיות נקמה על ההתנקשות בחיי מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה קאסם סולימאני, שחוסל במתקפה אווירית אמריקנית בבגדד, ב-3 בינואר 2020.
שר ההגנה של קולומביה דייגו מולאנו אמר אתמול לעיתון כי במדינה עוקבים אחר הפעולות של חיזבאללה, והאשים את הארגון ב"פשעים". לדברי מולאנו, "לפני חודשיים היינו צריכים להתמודד עם סיטואציה שבה היינו צריכים לתכנן ולבצע פעולה ללכידת ולגירוש שני עבריינים מטעם חיזבאללה שהתכוונו לבצע מעשה פלילי בקולומביה".
4 צפייה בגלריה
שר ההגנה של קולומביה דייגו מולאנו דייגו מולנו
שר ההגנה של קולומביה דייגו מולאנו דייגו מולנו
שר ההגנה מולאנו. נאלץ לחזור בו מדבריו
(צילום: AFP)
מולאנו והמודיעין הקולומביאני סבורים שארגון הטרור הלבנוני הגיע לדרום אמריקה בסיוע ממשלת ונצואלה. לפי המידע המודיעיני שהועבר לממשלת קולומביה, האחראים המרכזיים שוהים בוונצואלה, אבל הם יצרו קשר עם פעילים בארגון המחתרת FARC במטרה לבצע את הפעולה. יוהאן אובדולה, מומחה לענייני ביטחון, אמר ל"אל טיימפו", כי נוכחות חיזבאללה בוונצואלה בשנים האחרונות הפכה לקבועה. לפי הדיווח, שר הנפט של ונצואלה טארק אל אייסאמי הוא שפתח את הדלתות לחיזבאללה.
לפני שבוע, בעת שהתלווה לנשיא קולומביה איוון דוקה בביקור בישראל, אמר מולאנו כי "יש לנו אויב משותף – חיזבאללה ואיראן שפועלים נגד ישראל אבל גם תומכים במשטר בוונצואלה". לפי "אל טיימפו", ניסיון החיסול על אדמת קולומביה היה הסיבה לדברי מולאנו על איראן.
4 צפייה בגלריה
נשיא קולומביה איוואן דוקה בביקור בכותל
נשיא קולומביה איוואן דוקה בביקור בכותל
נשיא קולומביה מטמין פתק בכותל, בשבוע שעבר
(צילום: הקרן למורשת הכותל)
אבל הציטוט הזה הוביל לסערה, והנשיא דוקה הבהיר כי קולומביה לא מתייחסת למדינות אחרות במונחים של אויב. אתמול אמר מולאנו כי דבריו היו "נמהרים". אותם דברים זכו לביקורת חריפה באיראן, שמקיימת יחסים דיפלומטיים עם קולומביה מאז 1975. "הרס מערכת היחסים לא תורם לאנשים", אמר שגריר איראן בבוגוטה.
בקולומביה יש קהילה לבנונית גדולה. לחיזבאללה יש נוכחות בוונצואלה השכנה ובמדינות אחרות בדרום אמריקה. קולומביה האשימה את ונצואלה במתן מקלט ובהענקת סיוע למורדים הנלחמים נגד בוגוטה. היחסים בין שתי המדינות מתוחים, ומשנת 2015 הגבול ביניהן לרוב סגור.