2 צפייה בגלריה
 יפעת שאשא ביטון, חיים ביבס
 יפעת שאשא ביטון, חיים ביבס
לקראת מאבק מול משרד הבריאות? השרה שאשא ביטון וחיים ביבס
(צילום: עמית שאבי, עיריית חולון, יריס כץ)
שרת החינוך יפעת שאשא ביטון אמורה להציג השבוע בממשלה את המתווה שלה לפתיחת שנת הלימודים, ובמרכז השלטון המקומי אמרו היום (ראשון) שיתנגדו לפתיחת מערכת החינוך בקפסולות - ובכך העניקו רוח גבית לתוכנית שצפויה להציג השרה. יו"ר מרכז השלטון המקומי, חיים ביבס, דרש שלרשויות המקומיות תהיה סמכות להחליט במקרה הצורך אילו שכבות או כיתות יגיעו לבית הספר ואילו ילמדו מרחוק, וביקש גם גמישות בתכנון למידה בשטחים פתוחים ומבני ציבור סמוכים. "לא יהיו קפסולות בשום מצב", נכתב.
2 צפייה בגלריה
פרופ' נחמן אש מונה למנכ"ל משרד הבריאות
פרופ' נחמן אש מונה למנכ"ל משרד הבריאות
המכתב שמעניק רוח גבית לשאשא ביטון נשלח גם אליו. מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' אש
(צילום: משרד הבריאות)
במכתב, ששלח ביבס למנכ"לי משרדי החינוך והבריאות, הוא כתב כי "המטרה היא ששנת הלימודים תשפ"ב תיפתח כסדרה לכולם. עלינו לפעול לצורך שימור השגרה". לפי ביבס ויו"ר ועדת החינוך בשלטון המקומי, ראש העיר ראש העין שלום בן משה, העיקרון המנחה הוא הפעלת מערכת החינוך באופן שונה ברמת היישוב, המוסד, השכבה והכיתה. כלומר, השניים מבקשים שכל מקרה ייבחן לגופו - כך שכיתה שבה יימצא חולה קורונה למשל לא תוביל בהכרח לסגירת כל השכבה.
במקרה של צורך בדילול, הוסיפו, על משרד הבריאות להגדיר את אחוז התלמידים והצוות שרשאים לשהות בכיתה או בבית הספר - והרשות המקומית ובית הספר יחליטו אילו שכבות או כיתות יגיעו ואילו ילמדו מרחוק.
השניים הוסיפו בעקרונות גם את הרחבת טופס הצהרת הבריאות והתאמתו לקורונה, כך שההורים יחתמו בתחילת שנה על התחייבות שלא לשלוח לבית הספר ילד עם חום או שנמצא בבידוד. בנוסף, ההורים יסכימו בטופס לעריכת בדיקות דיגום לפי הנחיית משרד הבריאות. ביבס ובן משה גם מבקשים להרחיב את הבדיקות ולהשתמש בבדיקות מהירות, בעיקר כפעולת מניעה ולא רק כתגובה אחרי שמאובחן חולה קורונה בכיתה.

ביבס ובן משה ציינו גם כי יש להקים מנגנון דיווח שמיידע את הרשות המקומית מיד על מקרה של תחלואה, כך שתתקיים חקירה אפידמיולוגית ויתקבלו החלטות בעקבותיה. הם מבקשים גם שתהיה לרשויות המקומיות גמישות בתכנון הלמידה במרחבים פתוחים ובמבני ציבור סמוכים.
השרה שאשא ביטון, נזכיר, כיהנה כיו"ר ועדת הקורונה בכנסת הקודמת והפכה כמה וכמה החלטות של הממשלה שהידקו את המגבלות - עד שנלקחו לה הסמכויות לכך. גם בתור שרת החינוך היא נוקטת בקו דומה, על אף הביקורת, ונראה כי המכתב נועד לתת לה רוח גבית לקראת מאבק צפוי מול משרד הבריאות.

הנהגת ההורים: "לא ניתן לפצות על הסבל של הילדים"

הנהגת ההורים הארצית ביקשה בימים האחרונים משאשא ביטון לקיים למידה רציפה, לא לחזור להוראה בקפסולות אלא במקרה של תחלואה ולשנות את מודל הבידוד לילדים מאומתים לקורונה. הם גם מבקשים שההנחיות לשנת הלימודים ייצאו מוקדם ככל האפשר לפני שתחל.
יו"ר הנהגת ההורים הארצית, מירום שיף, כתב לשאשא ביטון כי הנהגת ההורים מודאגת מחזרה למודל הבידוד שהתקיים בשיא המגפה. "שיטות הפעולה מהעבר אינן יעילות כעת, כשידוע שרוב המבוגרים מחוסנים ובני הנוער מחוסנים אף הם", טען שיף. "על הסבל שעברו ילדי ישראל בשנה וחצי האחרונות לא ניתן לפצות. התלמידים בכל הגילאים צברו פערים לימודיים ורגשיים שהוספה עליהם תקשה עליהם מאוד".
ההורים דורשים לפעול בהתאם לכמה עקרונות: תלמיד או מורה מאומתים ייכנסו לבידוד כנדרש, והתלמידים בכיתה ייבדקו בהקדם האפשרי - תוך הקמה של שירות בדיקות עבורם על-ידי הרשויות. לדברי ההורים, יש לשאוף לבדיקה מהירה, והנבדקים ישהו בבידוד עד לקבלת התוצאות.
עקרון נוסף שמבקשים ההורים קובע כי על בית הספר לשמור על קשר עם מי שנמצא בבידוד, בין אם מדובר בתלמיד יחיד או בקבוצה, בהיבט הרגשי וגם בהיבט הלימודי - תוך שימוש באמצעי למידה מרחוק. ההורים גם דורשים לוודא החזר פיצוי, שלא על חשבון ימי החופשה השנתית, להורה שאולץ להישאר עם ילדו בבידוד - גם אם הוא עצמו אינו מחוסן.
בתוך כך, משרד החינוך פרסם בצהריים את נתוני התחלואה במערכת החינוך. על פי הנתונים העדכניים, ישנם 2,569 מאומתים לקורונה בכלל מערכת החינוך, 2,342 מהם תלמידים והיתר אנשי צוות חינוכי. כמחצית מהתלמידים המאומתים הם תלמידי בתי הספר היסודיים, כ-21% ילדי הגנים וכ-29% הם תלמידי החטיבות העליונות. כמו כן, במערכת החינוך ישנם 14,690 תלמידים ו-275 אנשי צוות השוהים בבידוד.