אוקראינה דיווחה בצהריים (רביעי) על קרב אווירי שניהלו חייליה בשמי אזור קייב נגד מטוסי קרב רוסיים: לדבריה מטוסי מיג-29 אוקראיניים השמידו שני מטוסים רוסיים – וגם מטוס אוקראיני אחד אבד. הדיווחים על האירוע בשמי קייב, שלא ברור מתי בדיוק התרחש, באים כשברקע ממשיכים להגיע עדכונים מעורפלים על הנעשה בעיר הגדולה חרסון שבדרום אוקראינה, עיר שרוסיה טענה בבוקר כי הצליחה להשתלט עליה. יועצו של נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי טען בצהריים כי סביר להניח שהעיר לא נפלה לחלוטין לידי הרוסים, אולם אין ספק כי הם נמצאים בתוכה. בשעות האחרונות הגיעו ממנה סרטונים ראשונים המתעדים כוחות רוסיים ברחובות.
שירותי החירום של אוקראינה דיווחו בינתיים כי מאז תחילת המלחמה בשבוע שעבר נהרגו יותר מ-2,000 אזרחים. ממש במקביל, בנאום שנשא בפרלמנט, האשים ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון את נשיא רוסיה בביצוע פשעי מלחמה באוקראינה: "מה שכבר ראינו ממשטרו של ולדימיר פוטין, בשימוש בתחמושת שהם מפילים על אזרחים חפים מפשע... עמדתי היא שזה כבר תואם לחלוטין את ההגדרה של פשע מלחמה".

8 צפייה בגלריה
חיילים
חיילים
חיילים רוסים ברחובות העיר הדרומית, שבה כ-300 אלף תושבים
העיר חרסון שהבוקר טענה מוסקבה כי כבשה אותה היא עיר בת 300 אלף תושבים, ואם תיפול לידי רוסיה היא תהיה העיר הגדולה ביותר שנכבשת על-ידי הרוסים מאז תחילת המלחמה. מדובר בעיר נמל ומרכז תעשייתי חשוב, ויש לה ערך אסטרטגי רב משום שממנה יוכל הצבא הרוסי לצאת לכיבושים נוספים בדרום, בין השאר של אודסה. רוסיה גם תוכל לפרוץ סכר שהקימה אוקראינה בחרסון ושבאמצעותו מנעה הזרמת מים משם לחצי האי קרים אחרי שזה סופח על-ידי מוסקבה ב-2014.
ההודעה הרוסית הבוקר על כיבוש חרסון הגיעה שעות אחרי שראש העיר, איגור קוליחאייב, אמר לרדיו המקומי כי מבצע הכיבוש יצא לדרך. תושבים בחרסון דיווחו כי חיילים רוסים נעים ברחובות, וראש העיר קוליחאייב אמר כי במהלך הלילה הם כבשו את תחנת הרכבת המרכזית שם. בימים האחרונים הייתה העיר נתונה להפגזות כבדות, ולטענת קוליחאייב יש בה הרוגים רבים – חיילים ואזרחים. הבוקר אמר ראש העיר כי חרסון זקוקה לנס, אבל בפוסט בפייסבוק הוסיף: "אנחנו עדיין אוקראינה. עדיין חזקים". לפני הצהריים טענה הממשלה בקייב כי חרסון טרם נכבשה כולה: "חלקים ממנה עדיין תחת שליטתנו, והלחימה נמשכת".

8 צפייה בגלריה
גג האוניברסיטה שהופצצה בחרקוב קורס
גג האוניברסיטה שהופצצה בחרקוב קורס
גג אוניברסיטה שהותקפה הבוקר בחרקוב קורס
8 צפייה בגלריה
חרקוב שרפה בעקבות הפצצה  מלחמה משבר אוקראינה רוסיה
חרקוב שרפה בעקבות הפצצה  מלחמה משבר אוקראינה רוסיה
מנסים לכבות את האש אחרי התקיפה הרוסית בחרקוב, הבוקר
(צילום: AFP PHOTO / Ukraine Emergency Ministry press service)
מעט לפני 12:00 דיווח סגן שר ההגנה האוקראיני כי משרדו בודק דיווחים שלפיהם הופגז נמל התעופה באודסה, העיר השלישית בגודלה באוקראינה. רשת CNN דיווחה על זירת התרחשות נוספת: מאות עובדים ותושבים חוסמים את הגישה לתחנת כוח גרעינית ליד העיר אנרודר שבדרום אוקראינה, בצל התקרבות הכוחות הרוסיים לאזור. בסרטונים משם הבוקר נראים החוסמים מנופפים בדגלי אוקראינה ומונעים בעזרת משאיות אשפה את המעבר. ראש העיר אנרודר, דמיטרו אורלוב, כתב בעמוד הפייסבוק שלו: "כולנו עובדים במתכונת חירום. אף אחד לא ייכנע. התושבים נחושים".
ראש העיר מריופול ודים בויצ'נקו, שעירו שוכנת אף היא בדרום, דיווח היום כי העיר נתונה להפגזות כבדות ובלתי פוסקות מאז אמש, וכי יש המוני נפגעים. הוא אמר כי צבא רוסיה מונע יציאה של אזרחים מהעיר, וכי כוחות החירום אינם יכולים לפנות פצועים. גם אספקת מים אין כעת, לדבריו: "אנחנו נלחמים, אנחנו לא מפסיקים להגן על מולדתנו", הבטיח בויצ'נקו. מועצת העיר מסרה כי מריופול עודנה בשליטה אוקראינית, אם כי הלחימה קשה. לדבריה הרוסים תקפו בנייני מגורים, בתי חולים ומעונות לפליטים שנעקרו מבתיהם בגלל המלחמה.

8 צפייה בגלריה
מאות עובדים ותושבים חוסמים את הכוחות הרוסיים בדרכם לתחנת כוח גרעינית באנרהודר שבדרום אוקראינה
מאות עובדים ותושבים חוסמים את הכוחות הרוסיים בדרכם לתחנת כוח גרעינית באנרהודר שבדרום אוקראינה
החסימה בדרך לתחנת הכוח: "אנחנו נחושים, איש לא ייכנע"
8 צפייה בגלריה
ז'יטומיר אוקראינה אש ועשן  בעקבות הפצצת רוסיה משבר מלחמה
ז'יטומיר אוקראינה אש ועשן  בעקבות הפצצת רוסיה משבר מלחמה
אש אחרי הפצצה הלילה בז'יטומיר
(צילום: רויטרס )
8 צפייה בגלריה
ז'יטומיר חילוץ הריסות שרפה כוחות הצלה  נהרסו בהפצצה משבר מלחמה רוסיה אוקראינה
ז'יטומיר חילוץ הריסות שרפה כוחות הצלה  נהרסו בהפצצה משבר מלחמה רוסיה אוקראינה
מחפשים לכודים בז'יטומיר. בין שניים לארבעה נהרגו
(צילום: AFP PHOTO / Ukraine Emergency Ministry press service)
לפנות בוקר פרסם צבא אוקראינה הודעה שלפיה חיילים רוסים צנחו בחרקוב ותקפו בית חולים מקומי, והבוקר דיווח מושל חרקוב אולג סינגובוב כי בהפגזות וירי הטילים של היממה האחרונה נהרגו בעיר לפחות 21 בני אדם ועוד 112 נפצעו. הרשויות האוקראיניות מדווחות כי רוסיה תוקפת בטילים, ברקטות ובפגזים אזורי מגורים, ואתמול היא תקפה את בניין הממשל המרכזי של חרקוב.
לדברי ממשלת אוקראינה, הבוקר ב-8:10 הפציצה רוסיה תחנת משטרה ואוניברסיטה בחרקוב, ובצהריים עדכנה העירייה כי בתקיפה הזו נהרגו עוד ארבעה בני אדם. אחרי 14:00 דווח על עוד פיצוץ בעיר, וסגן מושל אזור חרקוב, רומן סמנוחה, מסר כי טיל שיוט פגע בבניין מועצת העיר חרקוב.
8 צפייה בגלריה
אוקראינה פגיעת טיל שיוט ב בניין מועצת העיר חרקוב מלחמה עם רוסיה
אוקראינה פגיעת טיל שיוט ב בניין מועצת העיר חרקוב מלחמה עם רוסיה
תמונה ששיתף סגן מושל מחוז חרקוב: אחרי פגיעת טיל השיוט בבניין מועצת העיר
(מתוך טוויטר )
אוקראינה מדווחת עוד כי במהלך הלילה נהרגו לפחות שני בני אדם ועוד 16 נפצעו בהפצצה רוסית בעיר ז'יטומיר, כ-120 קילומטרים ממערב לקייב. לפי הדיווח ההפצצה כוונה נגד בסיס של חיל האוויר האוקראיני, אבל פגעה בבתי מגורים. קודם לכן טען גורם מקומי שמספר ההרוגים שם גבוה יותר ועומד על ארבעה, בהם ילד. לפי אחד משרד החוץ האוקראיני, בהפצצה נפגע בין השאר בית יולדות.
בצהריים הודיעה סוכנות הפליטים של האו"ם כי מספר העקורים שנאלצו לברוח מאוקראינה הגיע כבר ל-836 אלף.
פורסם לראשונה: 13:58, 02.03.22