האנס גאורג מאסן, שלפני שנים ספורות היה האיש שאחראי להגן על גרמניה מגורמים קיצוניים ואלימים שפועלים בה, נמצא כעת תחת מעקב של סוכנות המודיעין שאותה ניהל. כך חשף היום (רביעי) מאסן, שהפך אחרי הדחתו מהסוכנות לפוליטיקאי ולאחרונה הקים מפלגה.
מאסן ניהל את סוכנות מודיעין הפנים של גרמניה (BfV) בין 2012 ל-2018. הוא הודח אחרי שהמעיט בחומרת האיום שנשקף לגרמניה מצד חוגים אלימים בימין הקיצוני, שבאותה העת התפרעו בעיר קמניץ במזרח גרמניה ותקפו מהגרים. בשנים האחרונות הוא השמיע כמה אמירות קיצוניות על הסכנה שמהווים המהגרים לגרמניה - והפך לגיבור בקרב חוגים בימין הקיצוני.
3 צפייה בגלריה
האנס גאורג מאסן לשעבר ראש סוכנות מודיעין הפנים של גרמניה
האנס גאורג מאסן לשעבר ראש סוכנות מודיעין הפנים של גרמניה
(צילום: REUTERS/Hannibal Hanschke/File )
אחרי הדחתו מסוכנות מודיעין הפנים הפך מאסן לדמות קיצונית - אך שולית - במפלגה הנוצרית-דמוקרטית (CDU) מהמרכז-ימין, מפלגתה של הקנצלרית לשעבר אנגלה מרקל. הוא רץ לפרלמנט ב-2021, אך לא הצליח להיבחר. אשתקד ראשי ה-CDU ניסו להדיח אותו מהמפלגה, אחרי שטענו שהוא משמיע אמירות אנטישמיות ותיאוריות קונספירציה.
בשבועות האחרונים החליט מאסן להפוך את הארגון שבראשו הוא עומד, WerteUnion ("איחוד הערכים"), למפלגה. בשבת הודיע שהוא פורש מ-CDU, שכיום נמצאת באופוזיציה.
3 צפייה בגלריה
(צילום: רויטרס)
לדברי מאסן, מפלגת CDU הפכה לחלק מהמפלגות הסוציאליסטיות - במקום להוות אלטרנטיבה לאותן מפלגות. מאסן מקווה לזכות בתמיכתם של מצביעים שלפי הסקרים מאוכזבים מהמפלגות הגדולות בימין ובמרכז-שמאל.
"גרמניה בפירוש מפחדת ממני", אמר היום מאסן, והצהיר שהממשלה משתמשת ב-BfV כדי לרגל אחריו ואחרי המפלגה שהקים. מאסן פרסם באתר שלו מכתב שקיבל מהסוכנות, שנשלח בתגובה לפנייה של עורך דינו. המכתב מהסוכנות, מה-16 בינואר, אישר שהוא מופיע ברשימות המעקב אחרי קיצוניים.
3 צפייה בגלריה
האנס גאורג מאסן לשעבר ראש סוכנות מודיעין הפנים של גרמניה
האנס גאורג מאסן לשעבר ראש סוכנות מודיעין הפנים של גרמניה
(צילום: AP Photo/Michael Sohn, File )
מעמדו של מאסן בקרב גורמים קיצוניים בגרמניה מעורר מבוכה בקרב שירותי הביטחון, במדינה שבה חוגי הימין הקיצוני מתחזקים. כראש ה-BfV מאסן היה למעשה "צייד ניאו-נאצים" ואנשיו עקבו אחרי פעילים בולטים בימין הקיצוני. נראה שחלק מאותם פעילים תומכים בו כיום.
בתשובת ה-BfV לעורך דינו של מאסן ציינה הסוכנות כי הוא זכה לשבחים מגורמים קיצוניים בגרמניה. "פעיל הימין הקיצוני ברנהרד שראוב תיאר את הלקוח שלך כ'רפובליקני הגון', במכתב לנסיך היינריך ה-13". הנסיך היינריך ה-13 ניסה אשתקד להוביל הפיכה בגרמניה - שסוכלה.