בבית המשפט המחוזי בירושלים נמשך היום (שני) משפטו של ראש הממשלה. גם היום העיד תת ניצב בדימוס, אלי אסייג, מי שהיה ראש היל"כ במשטרה והאחראי על חקירת תיק 4000 (בזק-וואלה) - שבו נאשם נתניהו בשוחד, מרמה והפרת אמונים.

טרם הדיון השופטים הורו לפרקליטות להעביר לסנגורי רה"מ חלקים מדוח בדיקה פנימי של להב 433 במשטרה, בנוגע לתרגיל החקירה לניר חפץ והמקורבת שעורר ביקורת ציבורית. הפרקליטות מסרה פרפרזה שמתארת את ממצאי הדוח: הוסבר שם כי בהנחיית היועמ"ש וראש אח"מ, הבדיקה התבססה על חומרי החקירה בלבד ולא על בירור עובדתי עם החוקרים בנושא "על מנת שלא לפגוע ביכולת ההגנה להביא אותן במשפט".
לגבי התרגיל נאמר בדו"ח: "שההפגשה בין חפץ למקורבת נערכה במטרה לייצר אצל חפץ את המחשבה כי היא נחקרת ועשויה למסור מידע המצוי בידיה שאותו קיבלה מחפץ". בנוסף, הבדיקה התייחסה לאמירה של החוקר יניב פלג כלפי חפץ (שאמר לו בחקירה: "נטיל עליך פצצה") נקבע כי "התייחס ככל הנראה לכך שיום קודם מסר עד המדינה פילבר בראשי פרקים טענות מפלילות נגד חפץ. לפי ההערכה, החוקר לא היה מודע לכוונה לחקור את המקורבת".
3 צפייה בגלריה
עדות אלי אסייג במשפט נתניהו
עדות אלי אסייג במשפט נתניהו
עדותו של אלי אסייג במשפט נתניהו
(צילום: אלכס קולומויסקי)
במהלך היום, סנגורו של נתניהו, בעז בן צור, חקר על סוגיית "החלפות עורכי דין" של ניר חפץ: העד אישר כי אסור ליחידה חוקרת לגרום לחשוד להחליף עורך דין. אסייג התייחס לאמירת החוקר שעורך דין הוא כמו "רופא מומחה". "אני מודע לאמירה אחת שלפיה ניתן להבין ששוטר שחקר נהג לא כמצופה, ואני במקומו לא הייתי עונה כמו שענה".
בן צור הציג חקירה נוספת של חפץ בתיק אחר "1270". החוקר אומר: "רואה שהרופא התכוון לפתוח לא עם סקלפל אלא עם מסור חשמלי? אז אתה אומר תשמע, איזה מזל שהוא לא נגע בי הרופא הסתום הזה?".
אסייג השיב: "המדיניות היא שחוקרים לא מתערבים בנושא עו"ד-לקוח ואם נעשה דבר כזה, זה לא תקין. אני לא יודע להסביר את החוקר". השופט בר-עם: "במקרה הספציפי אדוני היה נוהג אחרת?", העד: "ברור. זה חוקר זוטר".
העד הוסיף על המקרה הראשון: "אני לא אוהב את זה. כי זה לא תקין, זה כניסה למרחב העבודה בין עו"ד ללקוח. צריך לקחת את זה בפרופורציה. היו עשרות מקרים שאמרנו שאנחנו לא מתערבים".
3 צפייה בגלריה
עדות אלי אסייג במשפט נתניהו
עדות אלי אסייג במשפט נתניהו
סנגורו של נתניהו, עו"ד בעז בן צור
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בן צור טען למקרה של הטעיית נחקר בעובדה לא נכונה: "דוד שרן נחקר על אירוע מהותי - חתימת ראש הממשלה על מיזוג בזק ו-yes, החוקר אומר לשרן שהוא הכניס מסמכים לחתימה לנתניהו עם דנה נויפלד ממשרד התקשורת, כנתון. אלא מי שהכניס את המסמכים היה בכלל אדם אחר. לקחו ספק ויצרו מציאות".
העד: "זה לא תקין. בכל תיק אירועים לא תקינים קורים לצערי. לא חושב שמישהו זמם מזימה. מה זה משנה מי זה, אם יעקב, איציק או דנה? תפקיד הסנגור לייצר דרמה, אבל בסוף מה זה חשוב?".
בן צור הציג מקרה שהחוקרים הציגו לפילבר תמונה של אדם בשם פול מרינרי, פילבר מזהה התמונה כלארי אליסון. פילבר העיד כי חוקר אמר לו שזה כנראה לא הוא וצריך לתקן. העד: לא מכיר את האירוע. בהנחה שזה קרה זה לא תקין.
העד הסביר על החלטה לא להשוות פניות לוואלה מחפץ לכלי תקשורת אחרים. "ראינו את ההתערבות של סביבת נתניהו בכל מה שקשור בוואלה, עשו כבשלהם באתר, תיווכו אנשים לקנות את וואלה, התערבו בעורכים, כתבות, בשינוי כתבות, מבחינתנו גידרנו את החקירה", הסביר אסייג. "אפשר לחקור את כל חברות התקשורת, אפשר לחקור את כל הפוליטיקאים האחרים, אבל למה? אין בעניינם חשד".
3 צפייה בגלריה
עדות אלי אסייג במשפט נתניהו
עדות אלי אסייג במשפט נתניהו
"לקבל סיקור אוהד תמורת מאות מיליוני שקלים זה משהו חמור"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בן צור שאל על כמה מקרי התערבות באישום מתוך 315 נשאל עליהם נתניהו. העד השיב "לא על רובם". בן צור ספר 15 מקרים ותהה: "איך זה?" העד: "הצגנו לו מדגם של ההתכתבויות ומה שנאמר על ידי העדים".
בן צור: "מתוך הקמצוץ שהוצג לו הוא ענה על הרוב. כשיש לך מקרי שוד אתה שואל על כל המקרים" העד: "זו לא השוואה נכונה. הרעיון המרכזי זה דפוס הפעולה. התעסקנו בוואלה ב'ניהול' של משפחת נתניהו את האתר".
בן צור הטיח כי נטען שיש 16 פניות של נתניהו לאלוביץ' בארבע שנים: "לא היה נכון לומר לו להתייחס?". העד: "שאלנו אותו איך זה שאתה שר התקשורת מזמין אליך הביתה את אלוביץ'? זה לא מקובל. בן צור מוציא את הלבנה של הסיקור ודש אותה בנפרד, אבל בסוף יש פה סיקור ורגולציה. אין שום בעיה שנתניהו עושה סיקור בנפרד ואת בזק בנפרד, אבל ברגע שהוא כורך את שני העניינים ביחד, פה נוצרת הבעיה - גם אם רק פעם אחת כרך בניהם זה מספיק".
העד: "לקבל סיקור אוהד תמורת מאות מיליוני שקלים, הטבה מאוד משמעותית, מבחינתנו זה משהו חמור. כספים הגיעו לבן אדם שעשה מעשה להיטיב עם ראש הממשלה, אלוביץ' קיבל מיליונים בעקבות פעולה תוך תפקיד של ראש הממשלה כשר התקשורת. התזה החקירתית קשורה לכריכה. לב העניין טמון בעצימת העיניים של ראש הממשלה. הוא מיטיב עם אלוביץ'".
על חקירתה של אמה המבוגרת של איריס אלוביץ', אמר בן צור: "נחקרה על מכונית משומשת". העד: "אם הייתי יודע שהיא חולה, לא הייתי מזמנה. בני אדם ראויים לגישה אנושית. לא נראה לי שנחקרה רק על מכונית משומשת. הניסיון להראות שכך נוהגת היחידה לא נכון"
בן צור חקר על פרשת פגסוס, שעסקה גם בטלפונים של חשודים בתיק פילבר ואיריס אלוביץ'. העד סיפר: "אני עזבתי את המשטרה לפני הפרשה. הוצאנו צו להאזנה מסודרת בבית משפט. אנחנו מוציאים צו, מעבירים ליחידת הסיגנט במשטרה והם מקבלים תוצרים. כל מה שקרה מאחורי הסיפור, אין לי מושג לגביו. קיבלנו תוצרים אצל פילבר, אצל איריס לא היה שום דבר. לא קיבלנו את אנשי הקשר של פילבר".