משטרת הסקוטלנד יארד למלחמה בטרור יצאה בימים האחרונים בקריאה לעדים, שעוברים דרך שדות התעופה בבריטניה, לדווח על פשעי מלחמה לכאורה ופשעים נגד האנושות שבוצעו בישראל וברצועת עזה.
נוסעים, שעברו בימים האחרונים בשדות התעופה של בריטניה, נדהמו לגלות שלטים באנגלית, עברית וערבית ומיועדים לנוסעים שהיו בישראל או ב"שטחים פלסטיניים". בשלטים נכתב: "אם היית בישראל/השטחים הפלסטיניים והיית עד או היית קורבן של טרור, פשעי מלחמה או פשעים נגד האנושות, אז אתה יכול לדווח על כך למשטרת בריטניה".
2 צפייה בגלריה
חקירה של הסקוטלנד יארד נגד ישראל על פשעי מלחמה לכאורה
חקירה של הסקוטלנד יארד נגד ישראל על פשעי מלחמה לכאורה
חקירה של הסקוטלנד יארד נגד ישראל על פשעי מלחמה לכאורה
הכותרת
איראן, סמים וחיסולים: הסיפור של סוריה
23:55
בהמשך השלטים נכתב: "אם תרצה לחלוק איתנו מידע כלשהוא או שאתה זקוק ליעוץ נוסף, אתה יכול לדבר עם שוטר בשדה התעופה עוד היום או לבקר באתר האינטרנט שלנו על ידי סריקת קוד QR... ניתן גם להתקשר למספר 101 או להשתמש בשירות הטקסט בטלפון. המשטרה בבריטניה תומכת בעבודתו של בית הדין הפלילי הבינלאומי ICC, אשר חוקר לכאורה פשעי מלחמה בישראל ובפלסטין מיוני 2014 ואילך. כל ראיה שנאספה עשויה להיות משותפת עם ה-ICC לתמיכה בחקירתם".
החקירה בבריטניה מנוהלת על ידי צוות פשעי המלחמה בטרור, התומך בחקירה ארוכת שנים נגד ישראל על ידי בית הדין הפלילי הבינלאומי (ICC), בהאג. כמו כן, היא תבחן את האירועים מאז התקפות חמאס ב-7 באוקטובר ותחקור האשמות על פשעי מלחמה מצד פלגים פלסטיניים.
החקירה מעוררת כעס רב בבריטניה. ראש הממשלה לשעבר, בוריס ג'ונסון, גינה את החקירה שנפתחה על ידי משטרת המטרופולין של לונדון, ואמר לטלגרף: "אני מודאג מהפוליטיזציה המטרידה של משטרת המטרופולין, במיוחד לאחר שקצינים של משטרת המטרופולין תועדו תולשים פוסטרים של חטופים ישראלים".
הטלגרף גם דיווח כי החקירה מעוררת דאגה רצינית בקרב יהודי בריטניה, והיא מאיימת לגרום לקרע מדיני עם מדינת ישראל.
2 צפייה בגלריה
טרמינל 5 נמל תעופה היתרו לונדון בריטניה
טרמינל 5 נמל תעופה היתרו לונדון בריטניה
שדה התעופה היתרו
(צילום: AFP)
מנהיגים יהודים בבריטניה ופוליטיקאים בכירים נוספים האשימו את משטרת המטרופולין בסטנדרטים כפולים: מצד אחד המשטרה לא עצרה מפגינים פרו-חמאס, שהאדירו טרור במהלך הפגנות בלונדון, אך מצד שני היא מחפשת עדים לזוועות שבוצעו לכאורה על ידי ישראל בשעה שהיא בכלל הקורבן של מתקפת הטרור. החקירה גם גררה ביקורת חריפה כלפי המשטרה על כך שהיא מפנה משאבים משטרתיים לתיקים כאלה ומזניחה טיפול מקומי בבעיות פשיעה.
בשגרירות ישראל בבריטניה הבהירו בפני הגורמים הרלוונטיים במדינה כי אין כל בסיס, הצדקה או סמכות לקיום חקירה נגד מדינת ישראל ב-ICC.
הסקוטלנד יארד מסר שלמשטרה הבריטית יש "אחריות לתמוך" ב-ICC ושהוא צופה שיתקבלו פניות ממספר רב יותר של עדים פוטנציאליים וקורבנות מלחמה, המגיעים מהאזור.