משפטו של יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו נמשך גם הבוקר (שני) בבית המשפט המחוזי בירושלים, ועד המדינה, מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר שלמה פילבר, נחקר על-ידי הסנגור עמית חדד בנוגע לתיק 1000 (תיק המתנות), שבו מואשם ראש הממשלה לשעבר במרמה והפרת אמונים. פילבר אמר מעל דוכן העדים כי "בין נתניהו לארנון מילצ'ן היה קשר חברי, אבל הוא לא ביקש ממני להעניק לו יחס VIP". זאת, למרות שנתניהו ביקש ממנו לדבריו להגיע לפגישות שהתקיימו בביתו של איש העסקים בנוגע למיזוג אפשרי בין החברות רשת וקשת.
לפי כתב האישום בתיק 1000, נוכח שלל הזיקות בין נתניהו למילצ'ן, היה על ראש הממשלה לשעבר להימנע כליל מלעסוק בענייניו של איש העסקים. אף על פי כן, נטען כי בין אוקטובר 2011 לדצמבר 2016 פעל נתניהו במסגרת מילוי תפקידיו הציבוריים לטובת מילצ'ן, שעל פי כתב האישום העניק לבני הזוג נתניהו טובות הנאה בדמות מתנות יקרות ערך, בעיקר קופסאות סיגרים ומארזי שמפניות, שהיקפן הצטבר לכדי כ-690 אלף שקלים.
5 צפייה בגלריה
"היה ביניהם קשר חברי". נתניהו ומילצ'ן
"היה ביניהם קשר חברי". נתניהו ומילצ'ן
"היה ביניהם קשר חברי". נתניהו ומילצ'ן
(צילום: gettyimages)
בין היתר, בכתב האישום נטען כי נתניהו, שכיהן גם כשר התקשורת, סטה מן השורה בכל הנוגע לפעולותיו בענייניו של מילצ'ן בנושא הסדרת ויזה לארה"ב ובנושא מיזוג החברות רשת וקשת, בכך שפעל במסגרת תפקידיו בשונה מהאופן שבו היה נדרש ומקובל לטפל בעניינים אלה. כמו כן, צוין כי נתניהו הפעיל את פילבר, מנכ"ל משרד התקשורת דאז, לשם קידום אינטרסים אישיים של מילצ'ן.

"בין מילצ'ן לנתניהו היה קשר חברי"

עו"ד חדד שאל את מילצ'ן אודות הקשר בין יו"ר האופוזיציה למילצ'ן בתקופה שבין 2001 ל-2003, אז שימש פילבר כראש המטה של נתניהו, שבאותה תקופה תכנן את חזרתו לפוליטיקה אחרי שב-1999 הפסיד בבחירות לאהוד ברק וסיים קדנציה ראשונה כראש ממשלה.
"לכל ראש ממשלה לשעבר יש זכות ללשכה וצוות, ולכן הוא שכר את שירותיי", אמר פילבר. "בסוף 2001, באחת הנסיעות שלו התארח נתניהו אצל מילצ'ן, והייתי שם. היה נראה שזה על בסיס חברי התרשמתי שהוא היה במעגל החברים הקרובים לנתניהו. ראיתי אנשים שמלווים אותו לאורך עשור, וזה באופן טבעי מראה על קשר חברי, כי נתניהו לא מבלה יותר מדי, הוא עובד כל היום. אבל אלו האנשים שאיתם הוא עושה אתנחתות קלות".
5 צפייה בגלריה
שלמה פילבר במשפט נתניהו
שלמה פילבר במשפט נתניהו
"נתניהו ביקש ממני להצטרף לפגישות עם מילצ'ן". פילבר
(צילום: יואב דודקביץ' )
"אני לא זוכר הרבה אנשים כאלו שהיו איתו לאורך זמן ובאינטנסיביות כזאת כמו מילצ'ן", המשיך פילבר. "בהחלט היה פן חברי וחברותי בין משפחת נתניהו למשפחת מילצ'ן. אפשר להבחין בין ארוחת ערב רשמית ללא פורמלית, וכשהם נפגשו זה היה לא פורמלי וחברי. גם בני הזוג נתניהו אירחו אותם בבלפור פעם אחת".

"נתניהו קרא לי להצטרף לפגישות, לא הייתה לי סמכות לאשר את המיזוג"

עד המדינה נשאל על ידי עו"ד חדד אודות סוגיית מיזוג רשת וקשת, ופילבר אמר שבתור מנכ"ל משרד התקשורת לא הייתה לו סמכות לאשר את המיזוג בין שתי החברות. "לא הייתה לי סמכות בחוק, לרשות השנייה הייתה. יש תהליכים מקדמיים ולפעמים פונים לשר בעניין הזה, לי לא הייתה סמכות בנושא. לפי חוק הרשות השנייה, עיקר הסמכות של השר הוא במינוי המועצה, ולמנכ"ל אין אישור להתערב בנושא הזה. הפונקציה שלי הייתה להגיד לרגולטורים מה השר חושב, ובפגישות שנתניהו נכח בהם הפונקציה שלי הייתה לתת את המידע של מה מותר ומה אסור לפי החוק".
עו"ד חדד: "החוקרים ניסו לחלץ ממך שהשר יכול להשפיע על החלטת הרשות השנייה בדרך מסויימת?".
פילבר: "בחקירה תיארתי תיאור הפוך, שעשוי היה לקרות לפני כניסתי לתפקיד. ראש הממשלה קרא ליו"ר הרשות ואמר לה 'תסגרי את ערוץ 10', והיא סירבה לו. הרשות התנגדה לסגור את ערוץ 10, זה היה מצריך חקיקה".
עו"ד חדד הציג ראיונות בתקשורת של מנכ"לית הרשות השנייה דאז, בהם היא אמרה שהיא אינה כפופה לנתניהו. "הרשות השנייה הינו גוף עצמאי. היו חילוקי דעות ביני לבין נתניהו, אבל הוא מעולם לא הפעיל עליי לחץ", היא אמרה בריאיון.
5 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בבית המשפט
בנימין נתניהו בבית המשפט
"אם היה נושא שמעניין אותו, הוא היה מתקשר גם ב-2 בלילה". נתניהו
(צילום: יואב דודקביץ)
השופט משה בר-עם שאל את עד המדינה מה הייתה מטרת הפגישות בין נתניהו למילצ'ן בעניין מיזוג רשת וקשת, שהתרחשו בחצי השני של שנת 2015 ובהן היה נוכח. עד המדינה השיב: "ראש הממשלה קרא לי, אז באתי. לא אני יזמתי את זה. הייתי על תקן יועץ מקצועי, מה אפשר לעשות או לא לעשות מבחינת מגבלות החוק. לא הייתי שם כדי לשנות רגולציה או לשנות חקיקה, לא הייתה לי סמכות".
השופטת רבקה פרידמן-פלדמן: "מבקשים ממנכ"ל משרד ללכת לתת ייעוץ לגוף פרטי?".
פילבר: "ביקשו ממנכ"ל משרד להגיע לפגישה עם איש העסקים שהשר נפגש איתו. בעולמות אלו אני הייתי מקור הידע. נתניהו ביקש ממני שאבוא ואשב עם מילצ'ן. זה לא היה נראה לי מוזר, השר לא מצוי בפרטים, אז הוא אמר לי לשבת עם מילצ'ן ולהסביר לו. אם מילצ'ן היה מתקשר ורוצה להיפגש, סביר להניח שלא הייתי נפגש איתו, אבל היוזמה הייתה דרך נתניהו שביקש ממני להתלוות, כי הוא לא הכיר את פרטי החוק".
5 צפייה בגלריה
עו"ד עמית חדד
עו"ד עמית חדד
עו"ד עמית חדד, סנגורו של נתניהו
(צילום: יואב דודקביץ' )
עד המדינה טען מעל דוכן העדים כי מטרת העל של נתניהו הייתה להביא לגיוון בשוק התקשורת. עו"ד חדד שאל אותו על פגישה בעניין רכישת "ידיעות אחרונות", שבה הוא נכח. "הגעתי לקיסריה והציגו לי אדם בשם לארי אליסון, אמרו לי שהוא מתעניין ברכישת העיתון והתבקשתי לתת מידע. הייתי צריך להציג את מפת התקשורת בישראל. נתניהו שלח אותי לעמוד כאיש אמונו, להיות בקשר עם האנשים האלה ולעקוב אחרי התקדמות המהלך. הייתה לי מסירות לנתניהו ולנושא שוק התקשורת.
"זה נבע מהעובדה שראש הממשלה ביקש. אני עקבתי אחרי הדברים כי זו הייתה בקשת השר. זה לא היה במסגרת הטיפול היומיומי שלי כשקבעתי את סדרי העדיפויות שלי. כשלראש הממשלה יש נושא שמעניין אותו הוא מתקשר גם ב-2 בלילה, ואני לא יכול לומר לו 'לא עשיתי', בעיקר בעולמות המדיה. הרצון שלו להבין איפה הדברים עומדים היה הרבה יותר אינטנסיבי בעניין הטלקום, ואני פעלתי לעדכן אותו".
עו"ד חדד: "אם כך, לא היה מדובר ב'יחס VIP' למילצ'ן".
פילבר: "נתניהו לא הזכיר את המילה 'VIP', אבל בסוף זה דבר טבעי שאם השר רוצה משהו ממנכ"ל, אז זה משנה לו את סדר היום. הוא לא אמר 'תן לו יחס VIP', אבל ברגע שהוא מבקש לטפל בסוגיה - זה עולה לסדר עדיפות גבוה. אני ראיתי את עצמי כנותן שירות, ואם צריכים אותי - הייתי בא. מבחינתי כל נושא שנתניהו דיבר עליו איתי קיבל את אותה תשומת לב כמו הנושא של מילצ'ן".
חדד גם שאל לגבי היחסים עם נוני מוזס לפני מערכת הבחירות של 2015: "אתה וזכר שנתניהו מדבר בגלוי על מערכת היחסים העכורה עם מוזס?".
פילבר השיב: "התחושה הייתה שהקו המערכתי של 'ידיעות אחרונות' מאד עויין את הליכוד והימין הרגשנו ככה. כל הזמן היינו מותקפים. את הביטוי ש'נוני מוזס רוצה להפיל אותו' שמעתי פעם-פעמיים. הייתה תחושה שהם מאד עוינים כל הזמן הגבנו על פרסומים שלהם. לא הכרתי את יחסי נתניהו, אבל במטה הבחירות הייתה תחושה ש-ynet זה מקור ל'פיגועים' וצריך להתכונן לכך".
5 צפייה בגלריה
"לא התבקשתי להעניק לו יחס VIP". מילצ'ן
"לא התבקשתי להעניק לו יחס VIP". מילצ'ן
"לא התבקשתי להעניק לו יחס VIP". מילצ'ן
(צילום: GettyImages)
"זה לא דבר חריג שנפגשתי עם מילצ'ן בביתו", המשיך פילבר. "נפגשתי גם עם אחרים בבתים. את מנכ"לית הוט פגשתי בקפה שכונתי. אצל ג'יימס פאקר גם הייתי בבית, וגם את האחים אדרי. זה היה מטעמי נוחות. למילצ'ן יש בבית ינאי שטח חקלאי גדול, אז נפגשנו ב'בקתת העבודה' שלו, שזה סוג של משרד. הייתה לי מדיניות של דלת פתוחה, אני משרת ציבור שנותן שירות. הזמינות שלי למילצ'ן הייתה כמו לכולם".
פילבר טען כי לאורך כל שנים נתניהו ראה בתקשורת גורם מכריע ומשפיע על המערכת הפוליטית בישראל. "זיהיתי אצלו מהפך בסוף 2015, כשהוא הבין שהמשקל עבר מתקשורת המיינסטרים לרשתות. אני הבנתי את זה מהר יותר. זה העסיק אותו לאורך כל תקופת חייו הפוליטיים, שהתקשורת מוטה שמאלה ולא מאפיינת את כלל ציבור הבוחרים, במיוחד כשהיא עברה מתקשורת מדווחת לתקשורת מפרשנת. מבחינתו היה צריך לבצע תיקון, לא להשתלט".
"הוא רצה שיהיה איזון, זו הייתה התפיסה", המשיך פילבר. "אי אפשר לעשות איזון בתוך המערכות, לכן הוא היה צריך לעשות תוספת מבחוץ. הוא רצה לעשות 'פוקס ניוז' ישראלי. לא עניין אותו הפן הכלכלי, הוא רצה לעשות את זה מטעמים אידיאולוגיים. נתניהו קווה שמילצ'ן יסכים איתו בעניין הזה ושהוא יקים כלי תקשורת שהוא פחות שמאלני. בכל מקרה, אני תמיד אמרתי שהכל חייב להיות לפי חוק הרשות השנייה".