ראש העיר מריופול בדרום אוקראינה דיווח אמש (שבת) שהכוחות הרוסיים שמטילים בשבועות האחרונים מצור על העיר, גירשו ממנה אלפי תושבים לערים ברוסיה. לפי ראש העיר, ודים בויצ'נקו, הצבא הרוסי העביר אלפי תושבים ממריופול לרוסיה בניגוד לרצונם, ולקח את הדרכונים שלהם. המלחמה באוקראינה – עוד כותרות: • גופות ברחובות במריופול. "לאנשים אין מה לאכול"זלנסקי: "שיחות שלום עכשיו - או שלרוסים ייקח דורות להתאושש"אלפי צעירים רוסים עברו לטורקיה מתחילת המלחמהנשיא רוסיה יוכרז "פושע מלחמה"? הדרך אל הצדקמי נגד מי במשבר באוקראינה? מדריך

18 צפייה בגלריה
ההרס במריופול
ההרס במריופול
ההרס במריופול
(צילום: רויטרס, AP)
לפי אחד מעוזריו של ראש העיר, הכוחות הרוסיים "לקחו בין 4,000 ל-5,000 תושבים בניגוד לרצונם מעבר לגבול", אל העיר טגאנרוג בדרום-מערב רוסיה. לפי שעה אין אפשרות לאמת את הטענות.
ראש העיר בויצ'נקו אמר אתמול: "מה שהכובשים עושים היום מוכר לדור הוותיק יותר, שראה את האירועים המזוויעים של מלחמת העולם השנייה, כשהנאצים החזיקו אנשים בכפייה. קשה לדמיין שבמאה ה-21 אנשים יועברו בכפייה למדינה אחרת". בדיווח של "ניו יורק טיימס" צוטטו גורמים רוסים באומרם שהתושבים האוקראינים שעזבו את מריופול הנצורה "הביעו רצון להימלט לרוסיה".
בדיווח נוסף שפורסם אמש, נכתב בתקשורת האוקראינית שרוסיה מגייסת בכפייה גברים שמתגוררים בחבל דונבאס במזרח אוקראינה - מעוז הבדלנים הפרו-רוסים - במטרה לשלוח אותם להילחם בחזית. לפי הדיווח לאותם גברים אין כל הכשרה צבאית.
18 צפייה בגלריה
טנק רוסי במריופול
טנק רוסי במריופול
טנק רוסי במריופול
(צילום: רויטרס)
18 צפייה בגלריה
טנק רוסי במריופול
טנק רוסי במריופול
(צילום: רויטרס)
18 צפייה בגלריה
מריופול אוקראינה טנק טנקים פרו רוסים צבא רוסיה מלחמה באירופה משבר
מריופול אוקראינה טנק טנקים פרו רוסים צבא רוסיה מלחמה באירופה משבר
(צילום: רויטרס)
מריופול, עיר נמל אסטרטגית לחופי ים אזוב, סובלת ממשבר הומניטרי אדיר. היא נתונה להתקפות רוסיות בלתי פוסקות, ויותר מ-300 אלף תושבים ממתינים לפינוי ממנה. המצור על מריופול נמשך יותר משבועיים. תושבים רבים מנותקים ממים ומחשמל. העיר סובלת ממחסור במזון ותרופות, והמשך ההתקפות הרוסיות מאפשר רק פינוי חלקי של תושבים מהמסדרונות ההומניטריים. גופות בהריסות הבניינים בעיר הפכו למראה שכיח, והרוגים רבים נטמנים בקברי אחים.
במתקפות במריופול הופצצו בית חולים, כנסייה ובתי מגורים רבים. גורמים בעיר מעריכים ש-80% מבנייני המגורים בעיר ניזוקו או נהרסו. לפי הרשויות יותר מ-2,500 נהרגו בעיר מתחילת המלחמה. "מריופול כבר לא קיימת, זה גיהנום", סיפרה תמרה קבוננקו, תושבת העיר בת 58. "הרחובות מלאים בגופות של אזרחים".

18 צפייה בגלריה
פינוי אישה פצועה בהיריון במריופול
פינוי אישה פצועה בהיריון במריופול
הפצצת בית חולים ליולדות במריופול. האישה ההרה מתה מפצעיה בבית החולים
(צילום: AP)
ביום רביעי הפציץ הצבא הרוסי תיאטרון במריופול, שבו הסתתרו תושבים. אתמול פורסמו תמונות לוויין שמראות את ההרס שנגרם לבניין. בתצלומי לוויין קודמים של הזירה ניתן לראות את הכיתובים "ילדים" (ברוסית) מחוץ לתיאטרון, במטרה להודיע לצבא הרוסי שילדים מסתתרים בתוך המבנה.
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי אמר שכ-130 ניצולים חולצו מהריסות התיאטרון, ולפחות אחד מהם נפצע קשה. הצוותים ממשיכים לחפש ניצולים. לודמילה דניסובה, נציבת זכויות האדם בפרלמנט האוקראיני, העריכה שבזמן ההפצצה היו בתיאטרון ששימש כמקלט כ-1,300 בני אדם. "אנחנו מתפללים שהם יהיו בחיים, אבל בינתיים אין מידע עליהם", היא אמרה.
18 צפייה בגלריה
התיאטרון שהופצץ במריופול
התיאטרון שהופצץ במריופול
התיאטרון שהופצץ במריופול
(צילום: REUTERS / Maxar Technologies)
18 צפייה בגלריה
הכיתובים (מוקפים בעיגול) שנועדו להזהיר את המטוסים הרוסיים
הכיתובים (מוקפים בעיגול) שנועדו להזהיר את המטוסים הרוסיים
לפני ההפצצה: כיתובים ברוסית מחוץ לתיאטרון
(צילום: AFP PHOTO / Satellite image ©2022 Maxar Technologies)
הכוחות האוקראיניים טוענים שלמרות כניסת הצבא הרוסי למריופול הם עדיין שולטים בעיר. עם זאת, בסוף השבוע דווח שהרוסים עושים את דרכם לעבר מרכז העיר. בויצ'נקו דיווח שאתמול היו קרבות במרכז העיר. כיבוש מריופול יהיה הישג חשוב לרוסיה, שטרם הצליחה לכבוש עיר גדולה באוקראינה. משרד ההגנה הרוסי אמר אתמול שכוחותיו "מהדקים את החבל" סביב מריופול.
קצין אוקראיני במריופול ההרוסה קרא אתמול למנהיגי ארה"ב וצרפת לסייע לארצו, ולספק לה מערכת הגנה אווירית מודרנית כדי להתגונן מהמתקפות הרוסיות. בסרטון מרחובות מריופול אמר הקצין, מיכאיל ורשינין, שג'ו ביידן ועמנואל מקרון הבטיחו לעזור לאוקראינה - אך הסיוע שהגיע עד כה לא מספיק לה. "ילדים וקשישים מתים. העיר הרוסה ונמחקת מעל פני האדמה", אמר. "הבטחתם שתהיה עזרה, תנו לנו את העזרה הזאת. ביידן, מקרון, אתם מנהיגים גדולים. תהיו כאלה עד הסוף".
ורשינין אמר שמריופול עלולה ללכת בדרכה של חלב בסוריה – שחלקים גדולים ממנה נהרסו במצור שהוטל עליה ב-2016, כשהצבא הרוסי סייע לכוחותיו של בשאר אסד לכתר את העיר ולתקוף אותה.

"מלחמת ההתשה" של פוטין

רוסיה, שלא הצליחה להשיג ניצחון בזק במלחמה, מחריפה עם הזמן את התקפותיה ואימצה טקטיקה ששימשה אותה במלחמות בסוריה ובצ'צ'ניה: היא מכתרת ערים ותוקפת אותן בהפגזות והפצצות, במטרה להכניע את התושבים. גורם במשרד ההגנה הבריטי אמר בסוף השבוע שהמודיעין הבריטי מאמין שרוסיה "נאלצה לשנות את הגישה המבצעית שלה, ועכשיו בוחרת באסטרטגיה של התשה" - מה שעלול לכלול ירי חסר הבחנה, ועלייה במספר האזרחים שנפגעים במלחמה.
הצבא הרוסי ספג אבדות רבות בשטח, ולא מצליח להסתער על הערים הגדולות באוקראינה – גם בעקבות התנגדות עזה של האוקראינים, שאותה לא צפה. בימים האחרונים, במסגרת אסטרטגיית ה"התשה", הגבירו הרוסים את ירי הטילים למערב אוקראינה – אזור שרחוק ממוקדי הקרבות.
שלשום השמידו הכוחות הרוסיים מתקן לתיקון מטוסים ליד נמל התעופה בעיר לבוב שבמערב אוקראינה, בקרבת הגבול עם פולין. אל העיר ברחו המוני אוקראינים שגרים באזורי הקרבות. מספר הפליטים האוקראינים שברחו מארצם מתחילת המלחמה הגיע ליותר מ-3 מיליון.
18 צפייה בגלריה
מערב אוקראינה תושבים ב מקלט בעיר לבוב בזמן תקיפה אווירית באזור
מערב אוקראינה תושבים ב מקלט בעיר לבוב בזמן תקיפה אווירית באזור
מסתתרים במקלט בלבוב במערב אוקראינה בזמן תקיפה אווירית באזור
(צילום: AP)
בסוף השבוע, אחרי יותר משלושה שבועות של מלחמה, הודיעה רוסיה כי היא הטילה למערכה נשק חדש - שבו נעשה לראשונה שימוש מבצעי. הכוחות הרוסיים תקפו שלשום מחסן תחמושת בעיירה דליאטאן במחוז איוונו-פרנקיבסק שבמערב אוקראינה. לטענת הרוסים, הפגיעה הייתה באמצעות טילי אוויר-קרקע על-קוליים (היפרסוניים) מסוג קינז'אל. גורם בצבא האוקראיני אישר את הדברים.
לפי דובר משרד ההגנה הרוסי, הטיל פגע במחסנים תת-קרקעיים וגרם להשמדתם. ולדימיר פוטין חשף את הטיל בנאום לפני ארבע שנים, וכשבועיים אחר כך תועד לראשונה ניסוי בקינז'אל. לטיל שמוטל ממטוסי מיג 31 יש טווח של עד 2,000 ק"מ והוא נע במהירות גבוהה פי 10 ממהירות הקול. לפי דברי פוטין באותו נאום, לא ניתן ליירט את הטיל והוא מסוגל לחדור את כל מערכות ההגנה האוויריות בעולם.

18 צפייה בגלריה
בית ספר צבאי שהופגז במיקולאייב
בית ספר צבאי שהופגז במיקולאייב
בהריסות הבסיס שהופצץ במיקולאייב
(צילום: AFP)
שלשום בבוקר רוסיה הפציצה מהאוויר גם בסיס בצפון העיר מיקולאייב שבדרום המדינה, ולפי דיווחים לפחות 40 חיילים נהרגו שם. הרוסים, כך פורסם, תקפו כמה מבנים שבהם לנו חיילים אוקראינים. במהלך השבת המשיכו צוותי ההצלה לנסות ולאתר ניצולים בין ההריסות.

סין אחרי שיחת שי וביידן: "הסנקציות מזעזעות"

שלשום, על רקע הדיווחים שסין מוכנה לספק סיוע צבאי וכלכלי לרוסיה, שוחח ג'ו ביידן עם נשיא סין שי ג'ינפינג. בשיחה הזהיר ביידן מ"ההשלכות והתוצאות" של סיוע לפוטין במלחמה. לפי התקשורת הסינית, שי אמר כי "עימות אינו אינטרס של אף צד", וכי "שלום וביטחון הם האוצרות היקרים ביותר של הקהילה הבינלאומית". בכיר בבית הלבן אמר כי השיחה הייתה "ישירה, משמעותית ומפורטת".
סין, בעלת ברית חשובה של מוסקבה, הביעה דאגה מהמלחמה באוקראינה - אך טרם גינתה את הפלישה הרוסית. אוקראינה קראה אתמול לסין להצטרף לקהילה הבינלאומית ולגנות את "הברבריות הרוסית". מיכאילו פודוליאק, יועץ לנשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי, אמר: "סין יכולה להיות המרכיב החשוב במערכת הביטחון העולמית, אם היא תקבל את ההחלטה הנכונה לתמוך בקואליציית המדינות המתורבתות ולגנות את הברבריות הרוסית".
18 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן ו שי ג'ינפינג
ג'ו ביידן ו שי ג'ינפינג
ביידן בשיחה עם שי ג'ינפינג
(צילום: AP)
בכיר בממשל הסיני אמר אמש שהסנקציות שהטילו מדינות המערב על רוסיה הן "מזעזעות". לה יוצ'ינג, סגן שר החוץ, התייצב לצדה של מוסקבה בנושא פריסת הכוחות של נאט"ו - ואמר שהברית הצבאית לא יכולה להמשיך להתפשט מזרחה, ו"לדחוק לפינה" מעצמה גרעינית כמו רוסיה.
"הסנקציות נגד רוסיה הופכות למזעזעות יותר ויותר", אמר סגן שר החוץ, והוסיף שנכסים של אזרחים רוסים בחו"ל נלקחים מהם "ללא סיבה". בייג'ינג התנגדה לסנקציות על רוסיה, ואמרה שמדובר במהלך חד-צדדי שלא קיבל את אישור מועצת הביטחון של האו"ם. "ההיסטוריה הוכיחה שוב ושוב שסנקציות לא יכולות לפתור בעיות. הסנקציות פוגעות רק באנשים מן השורה, משפיעות על המערכת הכלכלית והפיננסית ומזיקות לכלכלה העולמית", אמר הבכיר הסיני.
פורסם לראשונה: 23:00, 19.03.22