כתבת ynet לענייני העולם הערבי, ליאור בן ארי, מסכמת את השבוע ועושה סדר בכל מה שצריך לדעת. והפעם: המשבר החמור של ירדן, התקיפות הירדניות שמעוררות זעם בסוריה - והחיסולים בדמשק. צפו בפרק הרביעי של הפינה "יא אללה" ב-ynet Live

בצל מלחמת "חרבות ברזל" הכריז שר החוץ הירדני איימן א-ספדי על ביטול הסכם "מים תמורת אנרגיה" עם ישראל, על רקע היחסים המתוחים לאור הלחימה בעזה. עצירתו של ההסכם, לפיו ישראל הייתה אמורה למכור לירדנים מים מותפלים בתמורה לחשמל סולארי, העמיקה את מצוקת המים הגדולה בה מצויה ירדן בעשורים האחרונים.
בניסיון לפצות על ההודעה לפיה ההסכם עם ישראל יבוטל, החליט עבדאללה מלך ירדן להחיות פרויקט קיים כפתרון חלופי. במסגרת הפרויקט תתפיל ירדן מים מעקבה ותעביר אותם לאזורים שונים במדינה. על פי ההכרזה של עבדאללה, הפרויקט נמצא בעדיפות לאומית עליונה.
5 צפייה בגלריה
יא אללה
יא אללה
עבדאללה הכריז: הפרויקט נמצא בעדיפות לאומית עליונה
5 צפייה בגלריה
יא אללה
יא אללה
"המצב קשה". שר המים הירדני
אך לא רק שהפרויקט השאפתני יקר ונמצא בתחילת דרכו, אלא שאחד היועצים החשובים בו התפטר בחודש שעבר - ועורר חששות לגבי עתידו של הפרויקט. שר המים הירדני מוחמד אל נאג'ר אף הדגיש במסיבת עיתונאים כי מצב המים במדינה קשה, והפרויקט לא צפוי לתת פתרון מיידי.

"אל תהיה אסד"

לצד משבר המים המעמיק, מתמודדות ירדן גם עם עלייה בניסיונות הברחת הסמים בגבול הסורי - ובהם סם הקפטגון, המכונה "הקוקאין של העניים". ברשת הטלוויזיה הסעודית "אל-ערביה" דווח על פי מקורות כי הניסיונות התגברו בתקופה האחרונה, וכך גם ההסתננות והעימותים מול חמושים בגבול בין המדינות.
כדי להדוף את הניסיונות פועלת ירדן גם באמצעות תקיפות מהאוויר בשטח סוריה, בעיקר באזור א-סווידא הסמוך לגבול - ומוכר כאזור המרכזי של הסחר בסם. הקפטגון, המוכר גם כ"סם של דאעש", הוא סם נפוץ במזרח התיכון בשנים האחרונות. על פי הפרסומים כ-80% מסך הקפטגון העולמי מיוצר בסוריה, והצבא הסורי פועל להקמת מפעלים ומעבדות לייצורו בסוריה ובלבנון, לעיתים בסיוע חיזבאללה.
5 צפייה בגלריה
יא אללה
יא אללה
התקיפות הירדניות בסוריה
5 צפייה בגלריה
יא אללה
יא אללה
מחאות בסוריה על רקע התקיפות
אורכו של הגבול בין ירדן לסוריה הופך את משימת סיכול ההברחות ללא פשוטה. לפי דיווחים התקיפות הירדניות מכוונות בעיקר למחסנים ובתים הקשורים לסחר בסם, אבל בפועל נהרגים בהם אזרחים וילדים. בסוף השבוע קם גל מחאה בקרב התושבים הסורים, שיצאו לרחובות לאחר שעשרה אנשים, בהם שתי ילדות בנות חמש, נהרגו בתקיפה ירדנית בכפר ערמאן.
תושב סורי תועד באזור התקיפה, וקרא: "היו פה חפים מפשע וילדים. מטוסים ירדנים תקפו אותם בתירוץ של הברחות, של סמים. עבדאללה, אל תהיה כמו בשאר אל-אסד. אם יש לך רשימה של מבריחים תן לנו אותה, אנחנו נסגור איתם חשבון".

חמשת "היועצים הצבאיים" האיראניים שחוסלו בסוריה

בזירה הסורית נרשם כעס גם כלפי ישראל. ביום שבת האחרון נרשמו שני חיסולים משמעותיים בסוריה ובלבנון, ובסוכנות הידיעות הסורית הרשמית סאנא דווח כי ישראל אחראית לתקיפה בדמשק, שבה חוסלו חמישה אנשי משמרות המהפכה.
תושבת שכונת אל-מזה, שם הותקף מבנה מגורים בתקיפה שיוחסה לישראל, האשימה: "מה ישראל רוצה? סוריה חופשית מבחינת ריבונותה. היא חופשית לפעול ולבחור את החברים שלה, גם ברוסיה או איראן. לא נעשה נורמליזציה עם ישראל".