ועידת התקומה מאורגנת על ידי קבוצת "ידיעות אחרונות" בשיתוף נותני חסות
הרס הבתים, התשתיות, החקלאות והשטחים הפתוחים ביישובי הנגב המערבי וביישובי גבול הצפון עמד במוקד פאנל מיוחד בנושא המשימה הלאומית לשיקום האזור, שנערך היום (שלישי) בוועידת התקומה והחוסן הלאומי של ynet ו"ידיעות אחרונות". בפאנל לקחו חלק משה (שיקו) זנה, מנכ"ל רכבת ישראל; ינקי קוינט, מנהל רשות מקרקעי ישראל וממלא מקום מנהל רשות החברות הממשלתיות; בני דרייפוס, מנכ"ל מפעל הפיס; ויהודה מורגנשטרן, מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון. צפו בדברים:

"אנחנו עוסקים במדיניות קרקעית שיכולה לעזור ליישובים האלה לחזור לשגשג, כדי שהתושבים יחזרו לשם במהרה ויהיו מוגנים כלכלית", אמר ינקי קוינט בפתח המושב. "אנחנו בודקים איך אפשר לגרום לחבל הארץ הזה לחזור ולשגשג, כי רק ככה תהיה תשובה ניצחת לחמאס - ברגע שבאזור הזה כמות התושבים תוכפל ותשולש. אגב, רק בשבוע שעבר סגרנו מכרז בנתיבות ל-70 יחידות דיור. חששנו, כי בכל זאת נתיבות קרובה לקו העימות, אבל כל המגרשים שהעמדנו נתפסו. אותו הדבר בשלומי. יש ביקוש עודף, והציבור מבין שכשהמלחמה תיגמר, האזורים האלה ישובו לשגשג".
3 צפייה בגלריה
ועידת תקומה וחוסן לאומי
ועידת תקומה וחוסן לאומי
פאנל משימת השיקום. ועידת תקומה וחוסן לאומי
(צילום: יריב כץ)
3 צפייה בגלריה
ועידת תקומה וחוסן לאומי
ועידת תקומה וחוסן לאומי
משה זנה. ועידת תקומה וחוסן לאומי
(צילום: יריב כץ)
מנכ"ל מפעל הפיס, בני דרייפוס, אמר: "כולנו חווינו משבר אמון עם תחילת המלחמה הזאת. בוודאי האזרחים בדרום ובצפון. איך בונים מחדש את האמון הזה? קודם כל בעשייה ולא בדיבורים. הדבר השני זה לראות את האוכלוסיות המוחלשות ביותר באותה סיטואציה, ולא לאבד את הפוקוס עליהן כשאנחנו נמצאים בכאוס. והדבר השלישי, ואולי הוא החשוב מכולם: אמון מחזירים באמון. ככל שאנחנו נקשיב לראשי רשויות, ונבין שהם המנהיגים בשטח ונחזיר להם את האמון, אנחנו נקבל אותו גם בחזרה. מפעל הפיס נתן 54 מיליון שקל לרשויות בצפון ובדרום. ראינו לנכון להקצות את הכספים האלה בלי לשאול שאלות, ובלי להגדיר מראש אם צריך את זה לטאבלטים או למכונות כביסה".
3 צפייה בגלריה
ועידת תקומה וחוסן לאומי
ועידת תקומה וחוסן לאומי
בני דרייפוס. ועידת תקומה וחוסן לאומי
(צילום: יריב כץ)
גם משה זנה, מנכ"ל רכבת ישראל, שִחזר את האתגרים שהביאה איתה המלחמה: "הניסיון הצבאי מאוד עוזר לי לנהל גוף גדול באירוע משברי", אמר זנה. "מלחמה זה אירוע משברי שיש בו הרבה אי ודאות. ברכבת ישראל 900 עובדים גויסו בצווי 8. 900 עובדים זה אומר 50% מאבטחים, כלומר בכלל לא הייתה לנו אפשרות לפתוח תחנות".
לדבריו, "בסופו של דבר החזרנו את הרכבת לפסים. כ-90% מסך הנוסעים שלנו חזרו לנסוע ברכבת, וזה ממש לא טריוויאלי. כי בסוף הרכבת זו לא פריווילגיה, הרכבת זו היכולת בעצם להסעת המונים, והדבר המרכזי זה לקשר את הפריפריה למרכז".
"דיברנו על הדרום, כדאי גם להגיד מילה על הצפון", אמר יהודה מורגנשטרן, מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון. "בהחלטת מועצה - הצפון והדרום נכנסו ביחד. גם בהחלטה של הקרן לשטחים פתוחים - הצפון והדרום נכנסו ביחד. אנחנו שמחים שהצפון לא נמצא במצב שבו אנחנו נמצאים בדרום, מבחינת הפגיעות בנפש, אבל אנחנו מבינים שהצפון הוא אתגר בנסיבות מסוימות, אולי אפילו גדול יותר מאשר מה שיש לנו בדרום".