המדינה פירטה היום (חמישי) במענה לעתירה לבג"ץ העוסקת בהפגנות מול ביתו של ראש הממשלה נפתלי בנט ברעננה כי מצבו של מעון ראש הממשלה הרשמי ברחוב בלפור בירושלים אינו מאפשר לבנט לעבור להתגורר בו, וציינה כי עקב שביתה של האחראים על פרויקט הבינוי שמטרתו תיקון ליקויים בטיחותיים, נבחנות חלופות אחרות לסיום הפרויקט, שנמצא באחריות משרד הביטחון.
5 צפייה בגלריה
בנט בפתח ישיבת הממשלה
בנט בפתח ישיבת הממשלה
ראש הממשלה בנט והמעון בבלפור
(צילום: AFP)
המדינה הבהירה בתגובתה היום בעתירה שהוגשה נגד המשטרה, שב"כ וגורמים נוספים כי "לראש הממשלה בנט אין כל מעורבות בייזום הבינוי שנערך בביתו ברעננה. עמדת גורמי הביטחון היא שכרגע במצב המעון בבלפור, אין לאפשר מגורים של ראש הממשלה". בהמשך התגובה נכתב כי "פערי האבטחה הקיימים במעון הרשמי בירושלים אינם מאפשרים מגורים של ראש ממשלה, וקיים הכרח ביטחוני ליתן מענה לשורה של סיכוני אבטחה וביטחון שמחייבים טיפול טרם אכלוס המעון".
בתשובת המדינה הובהר כי בביתו של בנט ברעננה נערכת בנייה מטעמי אבטחה. "סידורי האבטחה בבית ראש הממשלה ברעננה בוצעו בהנחיית השב"כ, על בסיס שיקולים מקצועיים אבטחתיים, ותוך התחשבות בהיבטים הנוגעים לעלויות ולצמצום הפגיעה בשכנים, ככל הניתן", נכתב. "יצוין כי סידורי אבטחה הונהגו גם בבתיהם הפרטיים של ראשי ממשלה קודמים, על בסיס הערכת האיום ויתר הנסיבות הרלוונטיות, ומכל מקום יודגש ויובהר כי לראש הממשלה לא הייתה כל מעורבות בייזום הבינוי שנעשה במקום".
המדינה הדגישה בתגובתה כי המעון ברעננה אינו נחשב ל"מעון רשמי" כחלק מסמלי השלטון, אלא בבית פרטי המשמש את ראש הממשלה ומשפחתו. בנסיבות שנוצרו, כך הודגש בתגובה, נקבע כי יש להעמיד בו לעת הזו את מלוא השירותים הנדרשים לביצוע תפקידו, למגוריו ולמגורי משפחתו, ולתת לו ולמשפחתו את כל הזכויות העומדות לראש הממשלה במעונו הרשמי.
5 צפייה בגלריה
שמים קראוון אבטחה מחוץ לביתו של נפתלי בנט בבוקר שאחרי השבעת הממשלה
שמים קראוון אבטחה מחוץ לביתו של נפתלי בנט בבוקר שאחרי השבעת הממשלה
הצבת מבני אבטחה מחוץ לביתו של בנט ברעננה, ביוני 2021
(צילום: יאיר שגיא)
"ביום 22 ביוני 2021, כעשרה ימים לאחר הקמת הממשלה, בעוד ראש הממשלה לשעבר ומשפחתו מתגוררים עדיין במעון הרשמי ברחוב בלפור, הודיע ראש אגף ביטחון וחירום במשרד ראש הממשלה כי עמדתו היא שיש מקום לסגירת הפערים הביטחוניים טרם כניסת ראש הממשלה", נכתב בתגובת המדינה.
עוד נכתב כי "היועצת המשפטית במשרד ראש הממשלה קבעה כי כל עוד נבצר מראש הממשלה לעבור להתגורר במעון הרשמי, על המשרד לספק ולממן לו במעונו הפרטי את מלוא השירותים הדרושים לביצוע תפקידו, למגוריו ולמגורי משפחתו, ולתת לו ולמשפחתו את כל הזכויות העומדות לראש הממשלה במעונו הרשמי. זאת, לצד ההכרה שבסופו של יום, עולה צורך לוודא שעקב המצב שנוצר לא ימומנו במעון ברעננה עבודות שיש בהן כדי להוות השבחה של המעון הפרטי. עמדה זו אושרה על ידי הייעוץ המשפטי לממשלה בתקופת היועץ הקודם, ובשל שגגה היא לא הועברה לפרקליטות ולא הייתה מוכרת לה, ולא זכתה להתייחסות בתגובות המדינה לבית המשפט בהליך. המשיבים מצרים על כך".
5 צפייה בגלריה
המצור הוסר מבלפור
המצור הוסר מבלפור
בנט לא מתגורר שם מיום הקמת הממשלה. במעון בבלפור
לפי המדינה, בשנת 2022 נוצר עיכוב בקידום פרויקט השיפוצים במעון הרשמי ברחוב בלפור עקב שביתה של אחראי ניהול הפרויקט במשרד הביטחון. "נציין כי בשים לב להימשכות שביתת עובדי משרד הביטחון האמורה, נבחנות בימים אלה במשרד ראש הממשלה חלופות שונות לקידום הפרויקט במטרה להביא להשלמתו בפועל בהקדם ככל הניתן".
בתגובת המדינה נכתבה גם התייחסות להפגנות ליד ביתו הפרטי של בנט. העתירה עצמה הוגשה מטעם עיריית רעננה ומטעם תושבים המתגוררים סמוך לביתו של בנט בדרישה להעביר את ההפגנות למקום אחר בעיר, או אל מעון ראש הממשלה הרשמי. "מתווה ההפגנות באזור ביתו של ראש הממשלה ברעננה הוא סביר ומידתי ומאזן כראוי בין חופש הביטוי והזכות להפגין, לבין הצורך בשמירה על הסדר הציבורי, משטרת ישראל ממשיכה ובוחנת את מתווה ההפגנות באזור ביתו של ראש הממשלה ברעננה", נכתב בתגובת המדינה.
אוריאל חור ניזריעו"ד אוריאל חור ניזרי
עו"ד אוריאל חור ניזרי, שמייצג את שכניו של בנט, מסר: "נדהמנו מתגובת המדינה, אשר מודה שלא אמרה אמת לבג"ץ ומתרצת זאת ב'שגגה', כאשר בפועל ממשיכה המדינה להטעות את בית המשפט לאחר ש'בעל הדין' מטעמה, ראש הממשלה נפתלי בנט, הודה כי הבית ברעננה הינו 'המעון הרשמי'. הועברו תקציבים למעון ברעננה מאחר והוא הפך למעון הרשמי בפועל. העברת כספים זאת, הינה ראיית הזהב ונעשתה בניגוד לחוק ותוך הטעיה והסתרה מבג"ץ עובדה שבה אף מודה המדינה בעצמה.
"הם ממשיכים להטעות את בית המשפט, כאשר בכותרת המסמך כותבים כי המעון הרשמי הינו בירושלים, אך בפועל מפרטים מדוע רעננה הינו המעון הרשמי. ניכר כי המדינה בוחרת פעם נוספת שלא לומר אמת לבית המשפט, תוך אף שמנסים להציג מצג שווא לפיו השב"כ היה היוזם של העברת המעון הרשמי לרעננה, אלא שבפועל מייחסים את ההחלטה לאזרח".