דיפלומטים וגורמים רשמיים אחרים בארה"ב ובעולם הערבי מזהירים כי אם ישראל תמוטט את שלטון חמאס, ותשתלט על עזה, היא עלולה להתמודד עם התקוממות ארוכה ועקובה מדם של העזתים. מסיבה זו היא חייבת לגבש תוכנית ליציאת כוחותיה מהרצועה ולקידום הקמת מדינה פלסטינית.
לפי שני גורמים אמריקנים וארבעה גורמים אזוריים ששוחחו עם סוכנות הידיעות רויטרס, ודיפלומטים הבקיאים במגעים, אף רעיון שהציעו עד כה ישראל, ארה"ב ומדינות ערב למציאות בעזה ב"יום שאחרי" לא זכה עד כה לתמיכה משמעותית. הגורמים חוששים שצה"ל ימצא את עצמו "תקוע" במערכה ביטחונית ממושכת בעזה. בשעה שישראל מהדקת את שליטתה בצפון הרצועה, גורמים בוושינגטון ובעולם הערבי חוששים שהיא מתעלמת מלקחי הפלישות של ארה"ב לעיראק ולאפגניסטן – שם לאחר ניצחונות צבאיים מהירים של הצבא האמריקני הגיעו שנים של פעולות טרור.

9 צפייה בגלריה
תיעוד: פעילות כוחות צה"ל בשטח רצועת עזה
תיעוד: פעילות כוחות צה"ל בשטח רצועת עזה
צה"ל ברצועת עזה
(צילום: דובר צה"ל)
9 צפייה בגלריה
תיעוד: פעילות כוחות צה"ל בשטח רצועת עזה
תיעוד: פעילות כוחות צה"ל בשטח רצועת עזה
(צילום: דובר צה"ל)
9 צפייה בגלריה
תיעוד: פעילות כוחות צה"ל בשטח רצועת עזה
תיעוד: פעילות כוחות צה"ל בשטח רצועת עזה
(צילום: דובר צה"ל)
הדיפלומטים והגורמים הרשמיים אומרים שאם שלטון החמאס ימוטט, והתשתיות והכלכלה שלו בעזה ייהרסו, האוכלוסייה העזתית תגיב בזעם שעלול להוביל להתקוממות נגד חיילי צה"ל ברחובותיה הצפופים של עזה. ישראל, ארה"ב ומדינות ערביות רבות הסכימו שיש לשים סוף לשלטון החמאס בעזה – אך לפי שעה אין קונצנזוס לגבי הגוף שיחליף אותו.
מדינות ערביות ובעלות ברית במערב אמרו כי הרשות הפלסטינית היא המועמדת הטבעית לרשת את חמאס בעזה. אך אמינות הרשות בהנהגת אבו מאזן הלכה ופחתה מאז אובדן השליטה בעזה לחמאס ב-2007, חוסר הצלחתה בבלימת מפעל ההתנחלויות של ישראל וההאשמות נגדה על שחיתות והיעדר יכולת של ההנהגה. ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר כי הרשות הפלסטינית, במתכונתה הנוכחית, לא יכולה לקחת את המושכות בעזה. הוא ציין כי צה"ל הוא הגוף היחיד שיכול למוטט את חמאס, ולהבטיח שהטרור נפסק. לאחר התבטאויותיו של נתניהו, גורמים רשמיים בישראל הדגישו בתוקף שלישראל אין כוונה לכבוש את רצועת עזה.
9 צפייה בגלריה
תמונה מחולקת אבו מאזן ובנימין נתניהו
תמונה מחולקת אבו מאזן ובנימין נתניהו
אבו מאזן ונתניהו. הרשות תחזור לעזה?
(צילום: AP)
מוחמד דחלאן, שהיה בכיר בפתח בעזה עד שאיבד את השליטה לחמאס, מוזכר כמי שעשוי להיות המנהיג שישלוט בעזה ביום שאחרי חמאס. דחלאן אמר שישראל טועה אם היא מאמינה שהידוק המצור על עזה ישים סוף לסכסוך. "ישראל היא כוח כובש, והעם הפלסטיני יתמודד איתה ככוח כובש", אמר דחלאן בלשכתו באבו דאבי, שם הוא מתגורר. "איש מהנהגת חמאס ולוחמיו לא ייכנע. הם יפוצצו את עצמם אבל לא ייכנעו", הדגיש הבכיר הפלסטיני.
דיפלומטים וגורמים ערביים אומרים שלדחלאן יש גיבוי מאיחוד האמירויות להוביל את עזה אחרי המלחמה. אך דחלאן מציין שאף אחד, ובוודאי שלא הוא, ירצה לשלוט ברצועה הרוסה - וללא מתווה מדיני ברור בעתיד הנראה לעין. "לא ראיתי שום חזון מצד ישראל, אמריקה או הקהילה הבינלאומית", אמר דחלאן, וקרא לישראל לסיים את המלחמה ולהתחיל בשיחות על פתרון שתי המדינות.
9 צפייה בגלריה
תמונתו של מוחמד דחלאן
תמונתו של מוחמד דחלאן
מוחמד דחלאן. לא רוצה לשלוט ברצועה הרוסה
(צילום: רויטרס)
ביום רביעי הזהיר נשיא ארה"ב ג'ו ביידן את נתניהו שכיבוש עזה יהיה "טעות גדולה". דיפלומטים אמרו שעד כה, לארה"ב ולבעלות הברית שלה לא הוצגה "מפת דרכים" ברורה של ישראל לאסטרטגיית היציאה שלה מעזה אחרי מיטוט חמאס. גורמים אמריקנים רשמיים לוחצים על ישראל להציג מטרות מציאותיות, ואת הדרך שבה היא תצליח להשיג אותן.
הגורמים האמריקנים מדגישים שוב ושוב שלישראל יש את הזכות להגן על עצמה, אך חלקם חוששים שמספר קורבנות גבוה בעזה יגרום לפלסטינים להפוך לקיצוניים יותר - מה שיוביל להצטרפותם של פעילים חדשים לחמאס, או להקמת ארגון טרור חדש שיחליף אותו בעזה. עזתים שהתראיינו לרויטרס אמרו שהפלישה הישראלית לעזה הולידה דור חדש של קיצוניים.
9 צפייה בגלריה
פגישת בנימין נתניהו וג'ו ביידן במלחמת חרבות ברזל
פגישת בנימין נתניהו וג'ו ביידן במלחמת חרבות ברזל
ביידן לצד נתניהו בביקור בישראל בתחילת המלחמה
(צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
אבו מוחמד, עובד ציבור בן 37 ממחנה הפליטים ג'בלייה, מעדיף למות מלחיות תחת כיבוש ישראלי. "אני לא חמאס, אבל בימים של מלחמה כולנו עם אחד, ואם הם יחסלו את הלוחמים שלנו אנחנו ניקח רובים ונילחם. הישראלים אולי יכבשו את עזה, אבל לעולם לא ירגישו בטוחים - אפילו לא ליום אחד".
לפי שני גורמים אמריקנים הדיונים שמנהלת וושינגטון על "היום שאחרי", עם גורמים ברשות הפלסטינית ובעולם הערבי, עדיין נמצאים בשלב ראשוני. בשעה שביידן התעקש שהמלחמה חייבת להסתיים עם "חזון" לפתרון שתי המדינות – שאיחד את רצועת עזה ואת הגדה המערבית למדינה פלסטינית אחת – הוא ועוזריו הבכירים לא פירטו כיצד הם מצפים שהצעד הזה יושג.
9 צפייה בגלריה
הרס בעקבות תקיפה תקיפות של צה"ל ב חאן יונס רצועת עזה
הרס בעקבות תקיפה תקיפות של צה"ל ב חאן יונס רצועת עזה
הרס בעקבות תקיפות של צה"ל בחאן יונס בדרום הרצועה
(צילום: רויטרס / Ibraheem Abu Mustafa)
לפי גורם שבקיא בפרטים, ביידן עשוי להחליט על יוזמה "צנועה" שתכלול מתווה בדרך לחידוש המשא ומתן בין ישראל לפלסטינים. עוזריו של ביידן הכירו בכך שלנתניהו ולגורמי ימין קיצוני בקואליציה שלו, שמתנגדים עקרונית להקמת מדינה פלסטינית, אין עניין בחידוש השיחות. ייתכן שביידן, שבשנה הבאה יתמודד על כהונה נוספת בבית הלבן, יבחר שלא ללחוץ על נתניהו להסכים לוויתורים לפלסטינים - וכך לאבד תמיכה של מצביעים פרו-ישראלים בארה"ב.
מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן הדגיש שארה"ב מתנגדת לעקירת פלסטינים מבתיהם, לפינוי כפוי מהרצועה, לכיבוש עזה או למצור ישראלי. בנוסף אמר שאסור שעזה תהיה בית לטרור.
9 צפייה בגלריה
יואב גלנט ואנתוני בלינקן
יואב גלנט ואנתוני בלינקן
בלינקן ושר הביטחון יואב גלנט
(צילום: AP Photo/Jacquelyn Martin)
מזכיר המדינה של ביידן ציין שוושינגטון מעוניינת שבסופו של דבר הרשות הפלסטינית תשלוט ברצועת עזה. במסגרת כהונתו של אבו מאזן – שמנהיג את הרשות מאז 2005 – איבדה הרשות הפלסטינית את האמינות שלה, וכך גם את הסיכוי להגשים את חזון שתי המדינות. גורמים אמריקנים מאמינים כי המגמה חייבת להשתנות, וכמה דיפלומטים מאמינים ששינוי בהנהגת הרשות הפלסטינית – שיכלול את החלפת אבו מאזן, שיסתפק בתפקיד סמלי – אפשרי. אבו מאזן בן ה-85 אינו אהוד במיוחד על הפלסטינים, ולפי שעה אין הסכמה לגבי היורש האפשרי שלו בהנהגת הרשות.
דיפלומט אירופי בכיר סיפר שצעד נוסף שעומד על הפרק הוא לתת לרשות הפלסטינית תפקיד מרכזי בחלוקת הסיוע לעזה אחרי המלחמה, מה שיעזור לרשות לקבל את הלגיטמציה מתושבי הרצועה.
9 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר
יחיא סינוואר
יחיא סינוואר, מנהיג חמאס בעזה. מי יחליף אותו אם שלטון חמאס יקרוס?
(צילום: EPA)
בהתייחסות למגעים אמר בכיר ברשות הפלסטינית כי חזרת הרשות לעזה היא התרחיש היחיד שניתן להסכים עליו. כמה בכירים פלסטינים – בהם ראש הממשלה הפלסטיני מוחמד שתייה – אמרו שהרשות הפלסטינית לא תחזרו לעזה על גבם של טנקים ישראליים.
דיפלומטים מספרים כי אחת ההצעות שעלו בנוגע לעתיד רצועת עזה היא להקים ממשלת מעבר של טכנוקרטים, בתמיכת האו"ם ומדינות ערב, שתנהל במשך שנתיים את ענייני הרצועה. הדיפלומטים ציינו כי כמה מדינות משמעותיות בעולם הערבי – בהן מצרים – מתנגדות להצעה ולא מעוניינות להיגרר ל"בוץ" העזתי. המעצמות באזור חוששות ממצב שבו כוחות ערביים שיגיעו לעזה יפעילו כוח נגד הפלסטינים ברצועה, ואף אומה ערבית לא רוצה להעמיד את חייליה במצב הזה.