בימים האחרונים חולצו ניצול השואה ארנולד בטקין ואשתו אלה, שניהם בני 83, מחרקוב המופגזת שבאוקראינה. כל חייהם התגוררו בחרקוב ועד לרגע האחרון קיוו שלא יאלצו לעזוב את ביתם, אך בימים האחרונים, תחת המתקפה, הבינו שאין להם ברירה אחרת. השבוע, שבו יצוין יום הזיכרון לשואה ולגבורה בישראל, הם צפויים להגיע ארצה.
"בשבועות האחרונים מיעטנו לצאת מהבית", סיפר ארנולד. "בעיר יש יריות ללא הרף ואי אפשר להבין מי יורה ומאיפה מופעלת האש. אנחנו גרים בבית מספר 6 ובית מספר 8 נפגע מטיל. הטיל פגע בקומה הראשונה, ואנחנו בקומה הרביעית. בגלל ההדף נשברו לנו כל החלונות בדירה והרצפה התמלאה זכוכיות. הדירה הייתה קפואה. בהפגזה אחרת שבה נהרגו שני אנשים מתחת לבית שלנו ההדף היה כל כך גדול שאשתי נכנסה ללחץ וצעקה מאוד חזק. זה היה הרגע שבו התחלנו לחשוב על עזיבה".
3 צפייה בגלריה
לאחר החילוץ
לאחר החילוץ
"לא פחדנו, אנחנו חיים כל חיינו יחד". ארנולד ואלה, אחרי החילוץ מחרקוב
(צילום: הסוכנות היהודית)
הזוג החליט לבסוף להתפנות, אך אלה היא מרותקת בית, מתמודדת עם בעיות בריאות קשות, כך שנדרש פינוי רפואי. "בשבועות הראשונים של המלחמה נשארנו כי אשתי לא רצתה לעזוב וגם אני חשבתי שאיכשהו נצליח לשרוד את זה", סיפר ארנולד.
"אנחנו קשורים לבית שלנו, לעיר שלנו. שם קבורים ההורים שלנו ואחי הגדול ואנחנו רגילים לאורח החיים שלנו. התייעצנו עם אנשים בגיל שלנו, והבנו שקשה להתחיל חיים חדשים במקום אחר", הוא הוסיף. "לא פחדנו, אנחנו חיים כל חיינו יחד, נשואים 58 שנה. החלטנו שאם יקרה לנו משהו, לפחות נלך מהעולם הזה יחד. אבל אחרי אותו יום נתנו את ההסכמה להתפנות כי לא היה ניתן לסבול את זה יותר".
ארנולד סיפר שהמכולת ליד ביתם הופגזה פעמיים, ובכל פעם הצליחו הרשויות לחדש את פעילותה. כשהאחיינית שלהם עזבה את העיר, היא השאירה להם את המזון שהיה בביתה. וכשהם התפנו, הם העבירו את המזון שנותר ברשותם לשכניהם שנותרו בבניין. "עם התרופות היה יותר קשה", הוא אמר. "בתי המרקחת עובדים לסירוגין ויש תורים ארוכים". בכל פעם הצליחו הקרובים שגרים בערים אחרות לשלוח להם קצת תרופות בדואר, וכך הסתדרו עד הפינוי.
3 צפייה בגלריה
צילום: האיגוד לפיתוח הקהילות היהודיות באוקראינה
צילום: האיגוד לפיתוח הקהילות היהודיות באוקראינה
"הדרך הייתה קשה ומלאה מהמורות". ארנולד ואלה
(צילום: האיגוד לפיתוח הקהילות היהודיות באוקראינה)
בני הזוג חולצו על ידי אמבולנס של האיגוד לפיתוח הקהילות היהודיות באוקראינה, שמפעיל מערך אמבולנסים שפועל בימים אלו להביא מרותקי בית לגבול. מאז שפונו ביתם הם שוהים במרכז החירום של הסוכנות היהודית בוורשה. בימים הקרובים יעלו לישראל בטיסת חילוץ של הסוכנות היהודית.
"פגשו אותנו מתנדבים והעלו אותנו לאמבולנס", סיפר ארנולד על החילוץ. "בכל המדינה רואים הכנות צבאיות לקרבות – חופרים תעלות, מכניסים שקי חול ומתכוננים להגנה. אפשרו לאמבולנס לעבור דרך המחסומים, אבל הכבישים כל כך הרוסים שהדרך הייתה קשה ומלאה מהמורות. אחרי שהצלחנו לעבור את החלק הזה הנהג עצר והתפלל על כך שהגענו בשלום".
אלה וארנולד שניהם ילידי חרקוב, וזו לא הפעם הראשונה שהם רואים את העיר מופגזת. סיפור חילוצם מחזיר את הזוג 80 שנה לאחור, לטראומות של מלחמת העולם השנייה. הם לא דמיינו לעצמם שהמראות, התחושות והטראומה יהפכו שוב לכדי מציאות.
עם כיבוש העיר על ידי הנאצים ב-1941, הצליחה משפחתו של ארנולד היהודי להימלט מהעיר. משפחתה של אלה נותרה תחת הכיבוש ושנות הילדות שלה עברו עליה במרתף שבו הסתתרו. "אני לא כל כך זוכר את המלחמה אבל זוכר שחזרנו והעיר הייתה הרוסה. לא קל לראות אותה שוב תחת הריסות, אבל החיים חייבים להימשך. הלוואי שלא תהיה יותר מלחמה אף פעם", אמר ארנולד.
3 צפייה בגלריה
הריסות ב חרקוב אוקראינה
הריסות ב חרקוב אוקראינה
"לא קל לראות את העיר שוב תחת הריסות". נזקי ההפצצות בחרקוב
(צילום: AP )
מבצעי החילוץ בימים אלה בתוך אוקראינה הופכים למורכבים יותר ויותר. קו החזית משתנה מדי יום, בחלק מהאזורים יש כאוס ולא ברור מי הכוח השולט, מחסומים ללא הרף, הפגזות והפצצות בתוך שכונות המגורים. "החילוץ של אלה וארנולד הוא דוגמה לשיתוף פעולה ותיאום בין הארגונים הרבים המסייעים לקהילה ולכל אוקראינה", אמר הרב לירון אדרי, יו"ר האיגוד לפיתוח הקהילות היהודיות באוקראינה.
לדבריו, "מערך האמבולנסים שהקמנו יחד עם ארגון צדק, מוציא רכבים מדי יום לכל רחבי המדינה, גם בתנאי לחימה, בכל פעם תוך תאום עם הרשויות האזרחיות והצבאיות. אלה וארנולד לא היו בטוחים כלל שנצליח להגיע אליהם, אין תקשורת, אזעקות נשמעות ללא סוף. במסע ארוך חצינו את כל אוקראינה עד שהבאנו אותם לחוף מבטחים ללבוב, ומשם מתנדבי הארגון Charity Legion ארגנו את העברתם לפולין. אנשי הסוכנות היהודית קלטו את הזוג בוורשה והעניקו להם את הטיפול הנדרש, כולל טיפול רפואי לאלה. זאת המציאות היומיומית שלנו. כל פינוי הוא ממש מבצע צבאי קטן, וכל נפש שמצילים, נותנת לנו כוחות להמשיך".
יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית ויו"ר הסוכנות היהודית בפועל, יעקב חגואל, הוסיף כי "הסוכנות היהודית מפעילה במדינות השכנות לאוקראינה מרכזי חירום וסיוע שבהם נקלטים הפליטים היהודים ושם אנחנו דואגים לכל מחסורם עד עלייתם לישראל. מפרוץ המלחמה הפעלנו עשרות טיסות שבהם עלו ארצה אלפי יהודים שחולצו מהתופת באוקראינה בסיוע הסוכנות היהודית בשיתוף עם גורמים מקומיים וקהילתיים. ישראל היא המקום הבטוח ביותר ליהודים ולכן הסוכנות היהודית מגבירה את מאמצי החילוץ מאזורי הלחימה ומביאה לחוף מבטחים בישראל את אלה המבקשים לעלות ארצה".
בתוך כך, השנה תשתתף לראשונה במצעד החיים שחוזר לצעוד בפולין אחרי שלוש שנות היעדרות, משלחת מיוחדת של הסוכנות היהודית, המורכבת מנפגעי התקפות אנטישמיות ברחבי העולם, בהם כאלה שנפגעו בעצמם מאנטישמיות וכאלה שאיבדו בני משפחה בפיגועים אנטישמיים קטלניים. המשלחת המיוחדת, שבראשה יעמוד יו"ר חבר הנאמנים של הסוכנות היהודית מייקל סיגל, נועדה לעורר את המודעות למאבק באנטישמיות ולהמשיך במאמצים להנחיל את זיכרון השואה לדורות הבאים. היום יבקרו חברי המשלחת במרכזי החירום שמפעילה הסוכנות היהודית בוורשה ושם ייפגשו עם פליטים יהודים שחולצו מהתופת באוקראינה, בהם בני הזוג בטקין.