2 צפייה בגלריה
זעם בכנסיה: בוטלה כניסת אלפי מאמינים לחג ההתגלות ממש בדקה ה90
זעם בכנסיה: בוטלה כניסת אלפי מאמינים לחג ההתגלות ממש בדקה ה90
"הפגיעה בחופש הדת, שלילת הפולחן והאילוצים על חיי הנוצרים בישראל - בלתי מתקבלים על הדעת". הכנסייה בהר תבור
(צילום: JRUSALEM- PATRIARCHATE)
מועצת הכנסיות העולמית, האיגוד הנוצרי הגדול בעולם המאגד תחתיו את אלפי כנסיות ומאות מיליוני מאמינים, פרסם היום (רביעי) הודעת גינוי רשמית חריפה נגד ישראל על פגיעה בחופש הדת לאחר שהרשויות מנעו ביום שישי האחרון גישה מאלפי מבקרים נוצרים לכנסיית ההשתנות בהר תבור, האתר בו על פי האמונה השתנה ישו מאדם לנביא.
"לא פחות מ-1,000 מכוניות המתינו במחסומים שהוקמו על ידי משטרת ישראל בדרך לכנסייה, ובעקבות כך עוכבו במשך שעתיים וחצי", אמר מזכ"ל הארגון, הכומר פרופ' ג'רי פילי, וציין כי בין אלה שנעצרו הייתה גם חברת הוועד המנהל של המועצה. במועצה, נציין, חברות 349 כנסיות ברחבי העולם, בהן כ-590 מיליון איש. מנהלת המועצה נמצאת במרכז האקומני בז'נבה, שווייץ.
אלפי המאמינים הנוצרים מהעדה האורתודוקסית היו אמורים לחגוג את חג ההשתנות בכנסייה, אך נאלצו לחזור כלעומת שבאו, משום שהאירוע לא קיבל היתר זמן קצר לפני שהחל.
2 צפייה בגלריה
זעם בכנסיה: בוטלה כניסת אלפי מאמינים לחג ההתגלות ממש בדקה ה90
זעם בכנסיה: בוטלה כניסת אלפי מאמינים לחג ההתגלות ממש בדקה ה90
"נוצרים מוטרדים שוב ושוב בירושלים, חיפה ומקומות אחרים". הכנסייה בהר תבור
(צילום: JRUSALEM- PATRIARCHATE)
לדברי המזכ"ל פילי, הארגון נדהם לגלות שהוצא ברגע האחרון צו איסור התכנסות בהר תבור ובשטח הפתוח ליד הכנסייה, כביכול מתוך דאגה בטיחותית למשתתפים. "הרי רק כמה ימים קודם לכן התקיימה פגישה בין המועצה האורתודוקסית בנצרת לבין הרשויות הישראליות, שבה סוכם שהאירוע יתקיים", אמר פילי, והוסיף כי ההפרעה לחגיגה הנוצרית באה אחרי "הטרדות חוזרות ונשנות של נוצרים בירושלים, בחיפה ובמקומות אחרים".
המזכ"ל אמר כי "אנחנו רואים את הפגיעה בחופש הדת, שלילת הפולחן והאילוצים על חייה של הקהילה הנוצרית בארץ הקודש, בתואנה של בטיחות וביטחון, כבלתי מתקבלים על הדעת. מועצת הכנסיות העולמית קוראת לממשלת ישראל לאפשר לפולחן נוצרי ולאירועים קהילתיים להתנהל בחופשיות, ולהגן על זכויות חופש הדת לכל האנשים".

חג ההשתנות הוא אחד החגים החשובים ביותר בנצרות שבו מציינים את עלייתו של ישו, על פי האמונה, יחד עם שלושה משליחיו לפסגת הר תבור, ושם התגלה כבן האלוהים, כשלצידו אליהו ומשה. הכנסייה האורתודוקסית מציינת את החג מדי שנה ב-19-18 באוגוסט, אך השנה - כמו גם בשנה שעברה - הרשויות בישראל מנעו כאמור את ההתכנסות.
מנכ"ל לשכת מארגני התיירות הנכנסת, יוסי פתאל, אמר אחרי האירוע: "מדובר בשערורייה ברמה בינלאומית ומניעת חופש פולחן. הנושא ישמש בעולם ככלי בידי אלה שיבקשו להכפיש את שמה של ישראל כמדינה שמנסה לפגוע בנוצרים. בטוח יהיו כאלה שיחברו את זה לממשלה הנוכחית. זה מתחבר בידי חורשי רעתנו לביזוי הנוצרים בירושלים. זהו מחדל משטרתי חמור שצו כזה יוצא ביום העלייה לרגל להר".
מכבאות והצלה לישראל נמסר לאחר ביטול האירוע: "כחלק מההיערכות לאירוע 'חג ההשתנות' ערכו בחודשים האחרונים גורמי פיקוד ומקצוע ממחוז צפון שורה של דיונים, שולחנות עגולים וסיורי שטח בשיתוף כלל הגורמים המעורבים ובהם משטרת ישראל, רט"ג, קק"ל, נציגי הכנסיות והרשות המקומית. במהלך המפגשים התריע המחוז על סיכוני בטיחות מאש משמעותיים הקיימים באזור והמשטרה החליטה על פי שיקול דעתה להוציא צו סגירה כפי שעשתה גם בשנה שעברה.
"יודגש כי מארגני האירוע הגישו רק ביום שני שעבר בקשת אישור לקיום האירוע בצירוף תוכנית בטיחות עם ליקויים רבים שלא תוקנו עד שעה זו. על אף האמור, כוחות מבצעיים רבים ממחוז צפון נערכו הבוקר באזור הר תבור, ביערות ובכנסיות כדי לאבטח את המבקרים והמתפללים מתוך הכרת הסכנה האורבת לפתחם".