מחר (יום ב') ימלאו 56 שנה לפרוץ מלחמת ששת הימים, המלחמה שבה שוחרר בין היתר הכותל המערבי על ידי חטיבת הצנחנים וחטיבת ירושלים. מספר ארגונים התכוונו לקיים אירוע הצדעה ללוחמים ששחררו את ירושלים, אך כיוון שארגוני המחאה "אחים לנשק" ו"קריים מיניסטר" הפיצו את ההזמנה לאירוע ובכך האירוע הפך למעין מחאה פוליטית, הודיעה הקרן למורשת הכותל למארגנים כי האירוע מבוטל. על פי התקנון של הקרן למורשת הכותל "אין לערוך במקום אירועים פוליטיים או אירועים בעלי אופי מסחרי או שיווקי". עמותת חוזה חדש "קריים מיניסטר" עתרו לבג"ץ והערב (יום א') נדחתה העתירה על הסף.
2 צפייה בגלריה
  הצנחנים בכותל. כהן בשורה השנייה מימין
  הצנחנים בכותל. כהן בשורה השנייה מימין
הצנחנים בכותל. כהן בשורה השנייה מימין
(צילום: דוד רובינגר)
חיים כהן, אחד ממשחררי הכותל ומי שמופיע בשורה השנייה של התמונה המפורסמת מיוני 1967, אמר ל-ynet: "הם חברים שלי ולחמו איתי. גם אני, אפשר לומר, מרגיש פחות או יותר שהשתלטו על הכותל. הוא שייך לכל עם ישראל ובפועל הוא שייך רק לחרדים היום. לצערי לא אוכל להגיע מחר".
בהודעה שהפיצו ארגוני המחאה השונים נכתב כי "מטרת העצרת היא לחלוק כבוד למשחררי הכותל - אנשינו הם אלו ששחררו את הכותל והוא שייך גם לנו ולכל הזרמים בעם היהודי ולא רק לאלה שנכסו לעצמם את הכותל וחושבים שיש להם בעלות על היהדות. בכותל, המשמש להשבעת לוחמי צה״ל בכלל, והצנחנים בפרט, נישבע שוב אמונים למדינת ישראל יהודית ודמוקרטית, ליברלית ושוויונית, ברוח מגילת העצמאות".
לאחר שגם הקרן למורשת הכותל נחשפה לאותן הודעות בעלות אופי פוליטי, הוחלט כי בהתאם לנהלי הקרן בדבר עריכת טקסים יש לדחות את הבקשה לקיום הטקס והאישור שניתן להם בוטל.
2 צפייה בגלריה
ברכת הכהנים בכותל
ברכת הכהנים בכותל
ברכת הכהנים בכותל
(צילום: EPA)
אחד מיוזמי האירוע, איתן רפאלי, אמר ל-ynet: "מלכתחילה זה היה אמור להיות אירוע הצדעה ללוחמים. ארגון 'אחים לנשק' גם חתום על האירוע הזה ואז החליטו שזה פוליטי. אני לא מבין למה ביטלו לנו את האישור. לפני שבועיים היה ריקוד דגלים שהגיע עד הכותל, רצינו גם להביא את הלוחמים לכותל".
לאחר פסיקת בג"ץ, נמסר מטעם "משתתפי הטקס בכותל" כי "הקרן לא יכולה ולא תנסה למנוע את כניסתנו לרחבת הכותל. יש גבול לכל בילבול כמובן. נמצא תאריך מתאים קרוב נוסף לקיום הטקס כהילכתו ונאתגר שוב את הקרן ואת בג"ץ".
מהקרן למורשת הכותל המערבי נמסר בתגובה: "הקרן למורשת הכותל המערבי מחבקת את הצנחנים וכל השותפים לשחרור הכותל המערבי, ותשמח לארח אותם כאחר כבוד באתרי מנהרות הכותל המערבי כדי לציין את נצחון מלחמת ששת הימים בצורה מכובדת וראויה, כדי לשמר את מורשת הכותל לדור הבא. עם זאת, על פי חוק תקנות המקומות הקדושים אין לאשר קיום אירועים בעלי אופי פוליטי במקום הקדוש, ויש לשמור על הכותל המערבי כמקום נקי ממחלוקות ומהפגנות".